728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی – یکشنبه ۱۰تیر۹۷

گزیده روزنامه های حکومتی
گزیده روزنامه های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی در روز یکشنبه ۱۱تیرماه، در صفحات اولشان مهم‌ترین تیترها را به اظهارات عجزآلود خامنه‌ای برای روحیه دادن به نیروهایش اختصاص داده و در کنار دود و دمهای اقتصادی دولت روحانی، هشدارهای اقتصادی دیده می‌شود. روزنامه‌های حکومتی اشاره‌یی به تظاهرات به خون کشیده شده مردم خرمشهر و آبادان نکرده‌اند. برخی از مهم‌ترین این عنوانها را نگاه می‌کنیم:

اعتماد: خامنه‌ای: نتیجه تسلیم لگدمال شدن است

اخبار صنعت: خامنه‌ای:‌ می خواهند با فشار اقتصادی ملت را از نظام جدا کنند

ابرار:‌هیئت رئیسه مجلس: تیم اقتصادی دولت نیاز به اصلاح دارد

ابرار: مشاور روحانی: بانک مرکزی مقصر نابسامانی ارزی است

ابتکار:‌ دستور کار مهم روحانی در قلب اروپا

بهار: مطالبه مردم خرمشهر آب شیرین است؛ خواسته زیادی ندارند آب می‌خواهند!

خراسان: سوء‌استفاده از نارضایتی خوزستانیها از کیفیت آب؛ ماجرای خبر انتقال آب ایران به کویت چیست؟

 

در روزنامه‌های باند خامنه‌ای اظهارات ولی‌فقیه ارتجاع در پادگان پاسداران مو سوم به دانشگاه امام حسین عجزآلود و بر پایه «اگر...» درمانی و برخلاف منم زدنهای قبلی است.

رسالت: خامنه‌ای، در این مراسم با اشاره به توطئه‌ دشمن برای ایجاد شکاف میان نظام اسلامی و مردم، همگان به‌ویژه مسئولان را به هوشیاری، ایستادگی، تدبیر، انسجام ملی و دوری از اشرافی گری فراخواندند و تأکید کردند: اگر مؤلفه‌های اقتدار ملی تقویت شوند و در مقابل دشمن، سستی و تسلیم نشان داده نشود، بدخواهان بار دیگر در رسیدن به اهداف خود ناکام خواهند ماند... اگر همه مردم و جوانان و همچنین مسئولان سیاسی، اقتصادی و امنیتی و نظامی، این صبر و تقوا را به کار ببندند، به توفیق الهی، هیچ ضربه و صدمه‌ای وارد نخواهد شد... اگر مسیر صبر و تقوا همراه با هوشیاری و تدبیر و انسجام ملی با قدرت ادامه پیدا کند، یقین داشته باشید موذی گریها به نتیجه نخواهد رسید... اگر سست نشوید و با دشمن سازش نکنید، خداوند متعال در مقابل این صبر و مجاهدت، کم نخواهد گذاشت و پاداش آن را به‌طور کامل خواهد داد.

 

یک روزنامه باند علی خامنه‌ای در توضیح حرفهای وی، به انزوای جهانی رژیم و دیواره بلند تحریمها اشاره کرده و نسبت به امکان سازش باند رقیب با آمریکا هشدار داده است:

جوان: در یک‌سو دولت ایالات متحده آمریکا قرار دارد که برجام را پاره و عدم بازگشت تحریم‌ها را منوط به اقتدارزدایی تمام‌عیار از کشورمان می‌کند و در ضلع دیگر اروپایی‌ها نیز حفظ برجام معیوب و ناقص فعلی را به محدودسازی ایران در موضوع نفوذ و قدرت منطقه‌یی جمهوری اسلامی ایران، توانمندی موشکی و بازدارندگی دفاعی ایران و... مشروط می‌کنند. البته منطقی نیست که منتظر ما به ازای اقتصادی در برابر این قربانیان آتی برجام باشیم، چرا که برجام در بهارش ثمری نداشت، چه رسد به موسم خزانش. حتی اگر بر فرض محال تسلیم شدن قرار بود «آب‌نبات»‌ی به همراه داشته باشد، باید حواسمان باشد که داریم چه مروارید‌هایی را با آن معاوضه می‌کنیم.

مذاکره کردن بر سر مؤلفه‌های بازدارندگی دفاعی، هم‌چون توانمندی موشکی و سلاحهای راهبردی بدان معناست که به دست خود وارد فرایند خلع سلاحی شویم که نه تنها هیچ مبنای متعارف بین‌المللی ندارد، بلکه خلاف منطق عقلی نیز هست...ورود به این نوع مذاکرات حداقل ضرر بزرگی که دارد، باز شدن مشت بسته دفاعی در مقابل طرف مقابل است...ما نیز نباید بر سر اصل بازیگری و نیز راهبرد‌ها و تاکتیک‌های خود در محیط منطقه با کسی مذاکره کنیم.

قطعاً جمهوری اسلامی ایران... به هیچ عنوان زیر بار مذاکره بر سر اقتدار منطقه‌یی خود و تصمیمات راهبردی خود در این منطقه نخواهد رفت. به همین ترتیب مذاکره به بهانه حقوق‌بشر، در حکم دخالت طرف غربی در شئون داخلی کشور و نفی استقلال و حاکمیت ملی ایران تلقی شده و قابل‌قبول نیست. علی‌ای حال باید گفت: الگوی مذاکره-گشایش اقتصادی مدت‌هاست که شکست خورده است.

 

روزنامه‌های باند روحانی به مذاکره با آمریکا و پذیرش اف.ای.تی.اف توصیه کرده و به کنار گذاشته شدن موقت ظریف اشاره کرده‌اند:

شرق: علی خرم: خیلی زود مشخص شد شرق و در رأس آن روسیه، در حد اروپایی‌ها هم قصد دفاع از ایران را ندارند و از پشت خنجرزدن مکرر روس‌ها، اظهرمن الشمس است. بنابراین تیمی شامل آقایان صالحی و خرازی به اروپا سفر کردند و همان کار تیم دیپلوماسی وزارت امور خارجه را انجام دادند. آقای دکتر ظریف هم وقت خود را به نوشتن نامه سرگشاده به دولتمردان آمریکا گذراند تا دوباره فرصت فعالیت پیدا کند. در مجموع به‌نظر می‌رسد اگر از دست اروپایی‌ها کاری هم برآید، آن‌قدر سطح توقع از آنان بالا برده شده که گویی آنها باید تقاص کج‌روی‌های آمریکا را پس بدهند و در آن طرف، برخی مانند روسیه منتظر فرصت طلایی فشار آمریکا بر ایران هستند تا از یک سو جیب خود را در تنگناهای اقتصادی ایران پر کنند و از سوی دیگر با کارت ایران مشکلات سیاست خارجی خود را با آمریکا و غرب حل و فصل کنند.

اگر اروپایی‌ها به خرید یک‌سوم نفت ایران ادامه دهند و چین، هند و شاید برخی دیگر هم درصدی از نفت ایران را خریداری کنند، شاید نصف درآمد نفتی ایران تأمین شود. دونالد ترامپ وعده چنین روزی را داده که ایران در کمتر از یک سال بر اثر سختی تحریم‌ها به میز مذاکرات بازمی‌گردد. در این راستا رئیس‌جمهور آمریکا از نپیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با پول‌شویی سوءاستفاده کرده و از سوییفت می‌خواهد رابطه با ایران را قطع کند. در این صورت جمهوری اسلامی چه انتخابی می‌خواهد داشته باشد؟ در اینجاست که برخی با نگرانی پیشنهاد مذاکره مستقیم ایران و آمریکا را قبل از دیرشدن، ارائه دادند اما چون از زاویه درست آن مطرح نشد، از توجه افتاد و برخی هم طرح آن با این شیوه و در این زمان را بی‌موقع و نادرست دانستند. بهتر است همگان بدانند فضا امروز به‌شدت تغییر کرده است؛ چرا که کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی ظاهراً خواب‌نما شد، با عجله به دیدار دونالد ترامپ شتافت و اظهار کرد حاضر است خلع‌سلاح شده ولی تحریم‌ها برداشته شود و کشورش راه توسعه اقتصادی را طی کند. او برای این دیدار حاضر شد برخی تونل‌های آزمایش‌های هسته‌یی یا موشکی خود را منهدم کند و حتی از بهانه‌گیری ترامپ برای به‌تعویق‌انداختن ملاقات سران، ابراز نگرانی و از او دلجویی کرد تا ملاقات سر وقت صورت گیرد.

سؤال باقی‌مانده این است که آیا مذاکره مستقیم ایران و آمریکا خارج از الگوی فوق، برای حل بحران تحریم‌ها مفید است؟ برای پاسخ باید گفت در روابط بین‌الملل چهار اصل رعایت و پیروی می‌شود. اصل اول، مذاکره درباره همه چیز در روابط دو یا چندجانبه مفید و توصیه مؤکد است؛ زیرا در‌های بسته دیپلوماتیک را به‌هر‌ترتیب باز می‌کند. اصل دوم این‌که در جهان پیچیده حاضر با توجه به تنیدگی روابط و احتیاجات کشورها به هم و پیشرفت تکنولوژی و اطلاعات، همه باید با هم روابط دیپلوماتیک داشته باشند... پس مطابق با اصول و رویه‌های بین‌الملل و شرایط ایجادشده، مذاکره و رفع خصومت با آمریکا با در‌نظر‌گرفتن منافع ملی و شأن کشور، امری مؤثر است؛ اما این مذاکره باید در زمین بازی روابط دوجانبه باشد و نه در زمین بازی برجام.

جهان صنعت: موجب سوءظن اروپا نشویم: نظر به همزمانی مذاکره با اروپا بابت حفظ برجام، به‌نظر نمی‌رسد انفعال ایران در تصویب لایحه، کمکی به اخذ تصمیمات جدی اروپا در حفظ برجام و مقابله با سیاستهای کار‌افزایانه آمریکا کند‌ بلکه بر‌عکس، انفعال ایران موجب سوء‌ظن اروپا در قبال سیاستهای منطقه‌یی ایران خواهد شد.

جهان صنعت: فرصت طلایی برای ایران

- فرصتی دوباره برای ایران؛ فرصتی طلایی که می‌تواند نگاههای نه‌چندان مثبت بازارهای بین‌المللی را نسبت به فعالیت‌های مالی‌مان تغییر دهد تا هم فرصت‌های سرمایه‌گذاری بیش از این از ما دور نشود و هم بتوانیم برای ابراز وجود‌‌مان در زمینه شفافیت مالی گام‌های بلندتری در جامعه جهانی برداریم... این‌که در این شرایط نابسامان که جامعه جهانی در حال رویگردانی از بازارهای اقتصادی ایران هستند، می‌تواند بسیار امیدبخش و دلگرم‌کننده باشد و گشاینده دروازه‌های اقتصاد جهانی به روی ما باشد. اما به بیانی جامع تر باید به این نکته اشاره کنیم که اعطای چنین فرصتی می‌تواند چراغ سبز اروپا به ایران باشد.به عبارتی این موضوع را می‌توان سیاست گام به گامی تعریف کرد که گام اول را گروه مالی FATF برداشته و اکنون نوبت ایران است که گام های متقابلی را در این خصوص بردارد... رئیس کمیسیون اقتصادی می‌گوید که خروجی برجام راهگشا نبوده و از ابتدا هم برآورد می‌کردیم که برجام کلید حل مشکلات اقتصادی نیست.سؤال اینجاست که اگر برجام هیچ تاثیری در روابط اقتصادی‌مان در بازارهای مالی و اقتصادی جهانی نداشته است، پس چه چیز موجب آن شده که بلافاصله پس از اعلام موضع ترامپ برای تحریم‌های مجدد ایران کل بازارهای اقتصادی‌مان را به هم بریزد و همه سرمایه‌گذاران خارجی را از بازارهای اقتصادی‌مان فراری دهد.

 

روزنامه ارگان دولت حسن روحانی توصیه کرده است قوانین مورد نظر اف.ای.تی.اف بدون اشاره به نام آن به تصویب مجلس رژیم برسد:

ایران: در حال حاضر نیز کنوانسیون FATF به ما مهلت داده است، چرا که می‌بیند در ایران بحثهای سیاسی داغی داریم. برآورد آنها چنین است که مسئولان ما می‌توانند راه‌حل‌هایی پیدا کنند. راه‌حل به این نحو که می‌شود قوانین ضد پولشویی و ضدتروریستی را پذیرفت اما اسمی از FATF نبرد. قوانینی را که برای این کنوانسیون مهم است، ممکن است در مجلس به تصویب برسد ولی عنوان دیگری داشته باشد. به این نحو که روح قوانین، همان چیزی است که به شفافیت تراکنش‌های بانکی می‌انجامد. اگر تا مهرماه موفق شویم که روح قوانین را تصویب و پیاده کنیم، به‌نحوی که هم آنها راضی شوند و هم ما به اهداف‌مان رسیده باشیم، شاید مصالحه صورت بگیرد.

 

به‌رغم فضای مثبت روزنامه‌های باند روحانی از بیانیه اف.ای.تی.اف، ارگان خامنه‌ای ضمن حمله به باند رقیب فضای منفی و یاس آلود داده است:

کیهان: مردود دانستن حق تحفظ ایران

در بند ۱بیانیه جدید FATF صراحتاً اعلام شده است که «اقدام مناسب برای اعلام تأمین مالی تروریسم به‌عنوان جرم از جمله با رفع معافیت از گروه‌هایی که برای پایان دادن به‌ اشغال خارجی، استعمار و نژادپرستی تلاش می‌کنند».

بزک کنندگان FATF پیش از این بارها ادعا کرده بودند که ایران با شرط حق تحفظ به کارگروه اقدام مالی می‌پیوندد. اما این بند از بیانیه جدید، آب پاکی را روی دست بزک کنندگان ریخت.

 

رسانه‌های حکومتی هر چند اساساً در مورد برگزاری گردهمایی بزرگ ایرانیان در پاریس سکوت کرده‌اند اما بعضاً غیض و کین خود را نسبت به مجاهدین و مقاومت ایران و این اجلاس به‌صورت حتی بی‌قافیه‌یی بروز داده‌اند:

رسالت: خامنه‌ای: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، سه جریان معارض در داخل کشور وجود داشتند؛ «جریان به‌اصطلاح لیبرال که دلبسته آمریکا و غرب بود»، «کمو نیست‌های اسلحه به‌دستی که از هیچ اقدامی اِبا نداشتند» و «منافقین، با ظاهر اسلامی... و اکنون هم مشغول ارائه خدمات جاسوسی و خبرچینی برای دولتهایی امثال فرانسه و انگلیس و آمریکا هستند.

سیاست روز: نخست آن که غرب چگونه از بسته حمایتی از برجام می‌گوید در حالی که همزمان نشست (سازمان مجاهدین خلق)... در قلب اروپا (فرانسه) برگزار می‌شود و مقامات غربی و آمریکایی نیز در آن شرکت می‌کنند.

ایران: مدارای کج دار و مریز با «اف‌.ای‌.تی‌اف»

از طریق همین قوانین FATF مشخص شده است که آمریکایی‌هایی که در جلسات (مجاهدین خلق) ایران سخنرانی می‌کنند، از ۱۰تا ۱۰۰هزار دلار پول گرفته‌اند. این مقررات برای اداره کشور به‌صورت قانونی و همچنین تنظیم روابط بین‌المللی بسیار کارگشاست.

رسالت: مرتضی نبوی: به‌عنوان یک مسئول آن روزها که صبح از خانه خارج می‌شدیم انتظار به بازگشت نداشتیم. (مجاهدین) در هدف خود در مبارزه با اسلام و انقلاب راسخ بودند. تا دنیا دنیاست مرض نفاق از بین نمی‌رود.

 

جدالهای باندی و سایر بحرانهای اجتماعی مضمون سایر عنوانهای روزنامه‌های حکومتی در روز یکشنبه است:

ابرار:‌هیئت رئیسه مجلس: تیم اقتصادی دولت نیاز به اصلاح دارد

بهار: رئیس مجلس: برخی اشکالات ربطی به تحریمها ندارد

جوان: رانت خواران در پناه وزیران

رسالت:‌ مکارم شیرازی: ربط دادن مشکلات به جنبه روانی و حباب بودن قانع کننده نیست

سیاست روز: تحقیق و تفحص از سفرهای خارجی نمایندگان کلید خورد

سیاست روز: بانک مرکزی مقصر نابسامانی ارزی است

کیهان: دولت تغییر رویه دهد مردم برج عاج نشین را نمی‌پسندند

مردم‌سالاری: بررسی مجدد CFT در کمیسیون امنیت بعد از تعطیلات مجلس

وطن امروز: دولت نقشه راه اقتصادی ندارد

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a032909e-8ac0-4260-93f9-5e67e6ffd9eb"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات