728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی – دوشنبه ۹اردیبهشت ۹۸

گزیده روزنامه‌های  حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی در روز دوشنبه نهم اردیبهشت، مهم‌ترین عنوانهای خودشون را به ابراز نگرانی ولی‌فقیه ارتجاع از فضای مجازی و سفر ظریف و پیامدهای تحریم‌ها و لیست‌گذاری سپاه اختصاص داده‌اند. در کنار آن بحرانهای اقتصادی اجتماعی و سایر بحرانهای رژیم مثل FATF و ریزش و انشعاب در درون نظام دیده می‌شود.

ابرار: هیأت تحقیق و تفحص از قاچاق کالا خواستار سؤال از رئیس جمهور شد

ابرار اقتصادی: تورم مواد غذایی به ۴۶درصد رسید

اسکناس: ارز ۴۲۰۰تومانی رانت، فساد و دیگر هیچ

شروع: چرخ اصلاحات اقتصادی می لنگد

شروع: پس لرزه‌های سیل در عملکرد دستگاههای دولتی، دعوا برای شناسایی مقصر!

صدای اصلاحات: بیش از ۶۷درصد رفتارهای خشونت‌آمیز توسط افراد بیکار رخ می‌دهد

کیهان: نوری همدانی: بارها مشکلات مردم را فریاد زدیم اما مسئولان گام جدی برای حل آنها برنداشتند

مستقل: افزایش چشمگیر خشونت طی ۵سال اخیر

 

در روزنامه‌های حکومتی امروز، به‌رغم دود و دم در مورد فضای مجازی، به نقش رژیم در راه‌اندازی تلگرام های جعلی و بر باد رفتن سرمایه‌اش اذعان شده است.

مردم‌سالاری: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید در هنگامی که قصد طرح سؤال درباره چگونگی عملکرد تلگرام طلایی را داشته، از شورای نگهبان با او تماس گرفته و گفتند این سؤال امنیتی است

این دو اپلیکیشن به‌رغم این‌که مقام معظم رهبری دسترسی به اطلاعات مردم را حرام شرعی دانسته بودند، فعالیت انجام می‌دادند و همین امر بهانه سؤال من از وزیر ارتباطات بود مبنی بر این‌که این دو اپلیکیشن با چه مجوزی کار می‌کنند؛ هزینه‌ای که برای خرید تجهیزات آنها انجام شده، از کجا آمده؛ کجا نصب شده؛ کدام دستگاه این هزینه را کرده و کدام دستگاه بهره‌برداری می‌کند. وزارت اطلاعات هم در این زمینه از من پاسخ خواست که چرا چنین سؤالی می‌پرسید.

حمایت: انفعال در ایجاد شبکه ملی اطلاعات، مفهومی جز قدرتمند شدن دولتهای معاند از طریق دسترسی بدون قید و شرط به اطلاعات کاربران ایرانی از کانال اینترنت جهانی ندارد.

 

در روزنامه‌های باند روحانی سوزوگداز از شکست سرمایه‌گذاری رژیم در کنترل فضای مجازی دیده می‌شود:

کیهان: میان آنچه که بیش از هر چیز دیگر، مردم و کاربران فضای مجازی را متأثر کرده عاملان جوسازیهای مسمومی است که در سایه غفلت، عدم نظارت و یا بی‌توجهی مسئولان امر به این‌گونه اقدامات دامن می‌زنند؛ از عناصر ضد انقلاب که در خارج از کشور و در پس عناد چهل ساله دستور قتل و جنایت صادر می‌کند تا سلبریتی‌هایی که در داخل بدون آگاهی از چند و چون ماجرا، جوسازیهای مسموم را تقویت و علیه قشرهایی هم‌چون روحانیان نفرت‌پراکنی می‌کنند.

 

در روزنامه‌های هم‌سو با آخوند روحانی ابراز نگرانی از شکست سفر ظریف و ضرورت پرهیز از شعارهای تند علیه دیگر کشورها و تمکین از جامعه جهانی، دیده می‌شود:

آرمان: حسن هانی زاده: نظام همواره خواهان همکاری صادقانه با جامعه جهانی است تا از این رهگذر بسیاری از مشکلات منطقه و جهان از جمله مسأله تروریسم و حقوق‌بشر و ایجاد سازوکار اقتصادی منطقه‌یی و جهانی برطرف شود. رفتار تهاجمی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، مایک پمپئو وزیر خارجه و جان بولتون مشاور امنیت ملی راه هر گونه مذاکره بین واشنگتن و تهران را غیرممکن ساخته است.

ابتکار: شکی نیست در این بازی باید که از تمام اهرم‌های منطقی برای کاهش فشارهای ظالمانه آمریکایی‏ها استفاده شود، اما این اهرم‌ها با تندروی و کوبیدن بر کوس جنگ در داخل نتیجه‏‌بخش نخواهد بود.

همدلی: درنگ دیپلماتیک‌ و برگزیدن دیپلماسی‌ خویشتنداری گذار از‌ راه‌ نه‌ چندان‌ هموار دوران‌ کنونی را کم‌آسیب‌تر می‌سازد.

 

حفظ برجام و ضرورت دست کشیدن از شعارهای توسعه‌طلبانه و ابراز نگرانی از پیامدهای آن به‌خصوص بعد از دو کلان ضربه لیست‌گذاری و منع معافیت فروش نفت،در روزنامه‌های باند روحانی دیده می‌شود. کارشناسان حکومتی توصیه کرده‌اند به مزدوران برون‌مرزی نمی‌شود اتکا کرد:

آرمان: صادق ملکی: فارغ از شخصیت ترامپ و وعده انتخاباتی وی در خروج از برجام، عملکرد تهران در پسا برجام هم محرک خروج آمریکا از آن و همچنین قرار دادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی بود... به‌کارگیری ادبیات تهدیدآمیز سلحشورانه و اغراق در توانمندی نظامی از سوی ایران، می‌تواند به جای عامل بازدارنده، به عامل محرک در تقویت سیاست ایران هراسی تبدیل شود... باید برای تغییر راهبردهایی که منتهی به بن‌بست شده وارد تغییرات ساختاری شده و تسلیم عناصری نشویم که می‌تواند کیان ایران را به خطر بیفکند. در وضعیت ایجاد شده که حاصل خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های شدید است، باید بیش از گذشته در تنظیم سیاست‌های داخلی و خارجی دقت کنیم... اهمیت این موضوع با قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی و عدم تمدید معافیتهایی بر هشت کشور عمده خریدار نفت دوچندان شده... ما نباید وارد منازعه‌ای شویم که نتیجه آن شکست باشد... نباید بیش از اندازه روی عقبه‌های قدرت در خارج از مرزهای ایران حساب باز کرد. معمولاً گروهها و کشورها به اندازه‌ای که کمک می‌گیرند، فرمان نمی‌پذیرند... چگونگی و چرایی رسیدن به جام‌زهر و برجام را به فهم و درک راهبردی تبدیل کرده و حساب شده گام‌های خود را برداریم. اقتصاد موتور محرکه قدرت سیاسی، نظامی و امنیتی کشورهاست و ترامپ با تحریم و فلج کردن اقتصاد ایران سعی دارد بدون جنگ ایران را بر سر میز مذاکره بیاورد... در مواجهه با راهبرد آمریکا در وارد کردن فشار حداکثری به ایران، انتخاب ماندن یا خروج از برجام نیز در کنار طرفداران دو گزینه، خود به بن‌بستی برای ایران تبدیل شده است... باور به آمریکا ساده‌لوحی است اما ساده‌لوحی بزرگ‌تر آن است که واقعیت تأثیرگذار قدرت آمریکا بر معادلات نظام بین‌الملل را باور نکنیم. در فضای متشنج میان ایران و آمریکا نباید جنگ را به یک اجبار استرتژیک تبدیل کرد... می‌شد قطعنامه را زودتر پذیرفت. می‌شد به برجام نرسید. شرایط ایران می‌شود بهتر از امروز شود به‌شرطی که دیر نشود. وارد شدن به قمار باخت انتخاباتی ترامپ در حالی که دموکراتها با جمهوریخواهان اختلاف تاکتیکی نه استراتژیکی دارند، گام برداشتن در راه خطاست.

 

اعتراف به شکاف در حاکمیت و ابراز نگرانی از پیامدهای آن در روزنامه‌های هر دو باند حاکم دیده می‌شود:

رسالت: صفارهرندی: برخی دوستان سابق انقلاب، سخنان دشمنان را بازگو می‌کنند.: عده دیگری از این افراد به اعتبار این‌که انقلاب اسلامی دشمنانی را برای ایران ردیف کرده است، معتقدند: «با این‌که حرف خمینی و رهبری حق است، اما ما زورمان به دنیا نمی‌رسد و چاره‌ای جز تسلیم در برابر فشارهای خارجی نداریم و اگر تا الآن هم مقاومت کردیم اشتباه کردیم.»

آرمان: باید پذیرای ایجاد سامانه و سازمانهایی باشیم که می‌تواند ما را به سمت ایجاد یک حرکت ملی برای آشتی جمعی ببرد. همان‌گونه که قبلاً نیز متذکر شده‌ام اگر دیر بجنبیم خیلی زود دیر می‌شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1f31ae68-07ba-4397-beb7-84c21d10abd3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات