728 x 90

مرگ‌آور بودن همزمان آلودگی هوا و کرونا برای مردم!

آلودگی هوای تهران
آلودگی هوای تهران

بحران کرونا در ایران باعث شده تا رژیم با سوء‌استفاده از آن روی بحرانهای دیگر سرپوش بگذارد.

یکی از این بحرانها موضوع آلودگی هوای شهرهای کشور است که در کنار پاندمی کرونا تبدیل به یک معضل و دغدغه جدی برای مردم شده است.

رژیم آخوندی همواره روی این موضوع غیرواقعی تأکید می‌کرد دلیل آلودگی هوا خودروها هستند، اما اکنون می‌بینیم که به‌رغم محدودیت و کم شدن تردد به‌دلیل پاندمی کرونا، هوای بسیاری از شهرهای کشور به‌طور بی‌سابقه‌ای سمی و آلوده هستند.

روز ۱۱دی رژیم اعلام کرد شهرهایی نظیر تهران، اصفهان، اهواز، زنجان، کرج، مشهد، ارومیه، تبریز، قم و قزوین در وضعیت بحرانی هستند.

غیر از شهر اصفهان در استان اصفهان ۱۰شهر دیگر وضعیت وخیم دارند و رژیم مجبور شد دو روز آنها را تعطیل اعلام کند، در استان تهران نیز تمامی شهرهای استان تهران بحرانی و آلوده هستند.

 

رژیم آخوندی بارها مدعی شده بود با گاز سوز کردن کارخانه‌ها و نیروگاهها مشکل سوخت پر گوگرد را حل کرده است و حالا هم در وحشت از خشم و نفرت عمومی اشکال را متوجه تردد خودروها و منابع متحرک می‌کند اما یک کارشناس حکومتی در تلویزیون حکومتی به صراحت گفت:

«اندازه‌گیری ما نشون میده که بالارفتن اس.او.تو در شهر مربوط به منابع متحرک نیست، بلکه مربوط به منابع ثابته که حتماً با ایجاد این اس.او.تو همراهش با سوزاندن سوخت پرگوگرد ما مقادیر زیادی ذرات معلق داریم تولید می‌کنیم که هوای شهر را ناسالم نگه می‌داره» (شهیدی کارشناس حکومتی ـ گفتگوی ویژه ـ‌۱۱دی۹۹).

در زمینه نقش سوخت مازوت در افزایش آلودگی هوا و خطر آن برای سلامت مردم روزنامه همدلی ۱۳دی۹۹ نیز نوشت: «جالب است بدانیم که غلظت گوگرد در سوخت مازوت تولیدی ایران حدود ۳. ۵درصد است که هفت برابر استانداردهای بین‌المللی برای سوخت کشتی‌ها در آب‌های آزاد است، چه رسد به مصرف آن در شهرها، آن هم تهران که با معضل آلودگی هوا دست به گریبان است».

 

مانع مصرف مازوت در نیروگاه‌ها نشوید

روزنامه حکومتی همدلی در گفتگو با عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست‌ رژیم ضمن اشاره به فرمان صریح دادستان جنایتکار مبنی بر استفاده از مازوت نوشت:

«کلانتری صراحتا نظر کارشناسی خود را درباره آلودگی هوای این روزهای کلانشهرها اعلام می‌کند و می‌گوید عامل اصلی این وضعیت مازوت سوزانده شده در صنایع سنگین و خودروهای دیزلی هستند. او می‌گوید بررسی‌های سازمان حفاظت از محیط‌زیست‌ نشان می‌دهد که کیفیت گازوئیل مصرفی در کشور کاهش پیدا کرده است و در عین حال برخلاف قانون هوای پاک و مصوبه ستاد مقابله با کرونا، صنایع سنگین در حال سوزاندن مازوت هستند. او می‌گوید که معاون دادستان کل کشور به استان‌ها بخشنامه داده تا کسی مانع سوزاندن مازوت نشود...» (روزنامه همدلی ـ ۱۴دی ۱۳۹۹)

 

نقش پاسداران و کارگزاران خامنه‌ای در ربودن هوای پاک

روزنامه حکومتی همدلی در ادامهٔ مطلب با اشاره به مرگ تدریجی مردم بر اثر آلودگی نوشت: «حقوق شهروندی مردم زیر پا گذاشته شده است. از آن طرف هم ما نمی‌توانیم تعطیل کنیم برای این‌که معاون دادستان کل کشور به استان‌ها بخشنامه کرده است که شما برای سوزاندن نفت کوره در نیروگاه‌ها و صنایع مانع نشوید. یعنی کسی که باید قانون هوای پاک را اجرا کند، از نظر امنیتی به این نتیجه رسیده است که باید این مازوت سوزانده شود.» (همدلی ـ‌۱۴دی ۱۳۹۹)

حال سؤال این است نیروگاههایی که با سوخت مازوت کارمی کنند و باعث آلودگی هوای تهران و سایر کلان‌شهرها شده است متعلق به کیست؟

روشن است که نیروگاهها متعلق به مردم عادی و اکثریت ۹۶درصدی به زیر خط فقر رانده شده نیست، بلکه نیروگاهها تماماً وابسته به دولت، سپاه پاسداران، نهادهای وابسته به بیت خامنه‌ای هستند.

اینها هستند که برای چپاول بیشتر مردم سوخت غیراستاندارد استفاده می‌کنند، و با این کار ضدانسانی و ضدمردمی نفس طبیعت و مردم کشور را تنگ کرده‌اند، طوری که هر روز می‌گذرد وضعیت بحرانی‌تر از گذشته و تبعات خطرناکی برای سلامت و حتی معیشت مردم دارد.

در کنار نیروگاههای مازوت سوز کارخانجات وابسته دولت، سپاه پاسداران و سایر نهادهای متعلق به بیت خامنه‌ای نیز در امر آلودگی هوا و به خطر انداختن مردم دخیل هستند.

صنایعی نظیر ذوب آهن، ذوب فولاد، پتروشیمی‌ها، پالایشگاهها و… که تماماً در تملک دولت و سپاه هستند.

 

در زمینه آلودگی هوا در استان اصفهان روزنامه اعتماد ۱۳دی۹۹ نوشت: «شهر اصفهان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ایران با جمعیتی بیش از یک میلیون و نهصد هزار نفر، با ۲میلیون خودرو و موتورسیکلت و دارا بودن ۱۰هزار واحد صنعتی، بیش از ۷۴ شهرک صنعتی، ۶۵۰ معدن فعال، هزار واحد سنگ‌بری و ۶۰۰ واحد سنتی تولید آجر، دومین شهر صنعتی ایران است که به‌عنوان یکی از کلان‌شهرهای آلوده دنیا مطرح شده است. گسترش صنایع آلاینده هم‌چون ذوب آهن، فولاد مبارکه اصفهان، نیروگاه اصفهان و نیروگاه شهید محمد منتظری، پالایشگاه و پتروشیمی در کنار شهرک‌های صنعتی کوچک و بزرگ در شعاع ۵۰ کیلومتری و جا یابی نادرست آنها، خشکی زاینده‌رود، ساخت ساختمانهای مسکونی مرتفع در شهرک‌های اقماری واقع در غرب شهر در محل وزش بادهای غربی-شرقی شهر اصفهان، به‌عنوان مجموعه عوامل اصلی در آلودگی هوای اصفهان شناخته شده است».

در زمینه خطر آلاینده‌ها برای مردم روزنامه ستاره صبح ۱۳دی۹۹ نوشت: «نتایج بررسی وزارت بهداشت در برخی از کلان‌شهرها نشان می‌دهد که به ازای هر ۱۰میکرو گرم افزایش غلظت ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون، احتمال مرگ به‌علت کرونا ۶درصد، دی‌اکسید نیتروژن ۱۵درصد و ازن ۷درصد افزایش می‌یابد... مطالعات نشان می‌دهد که گاز دی‌اکسید کربن که کشنده است، بیشتر از طریق سوخت گازوییل یا مازوت تولید می‌شود که متأسفانه وجود این دو در اطراف شهرهای تهران، کرج، اصفهان و اهواز زندگی و سلامت مردم را به خطر انداخته است».

 

در نظام غارت و چپاول به‌جای این‌که این صنایع در خدمت مردم و رفع احتیاجات کشور باشد، عاملی برای پر کردن جیب پاسداران و نورچشمی‌ها و بلای جان مردم شده است.

روز ۱۱دی یک کارشناس حکومتی در مصاحبه با تلویزیون شبکه یک حکومتی آلودگی هوای تهران را بی‌سابقه و عجیب و مرگبارتر از کرونا توصیف کرد و گفت: «در بازه زمانی عمر کارمندی ما، این‌که شاخص کیفیت هوا، این‌که شاخص چند سالی هست رونمایی شده ولی دیروز از ۱۶۰ به ۱۸۰ رسید.

در این شرایط به‌ویژه کسانی که بدنشان آسیب‌پذیر است، حضور در فضای باز واقعاً یک نوع خودکشی، شاید بگیم تو این روزها از کرونا هم بدتر هستش» (تلویزیون شبکه ۱رژیم).

پیش از این روزنامه آفتاب یزد هم گزارش داد تلفات هوای آلوده اگر بیشتر از کرونا نباشد کمتر از آن نیست.

واقعیت این است که این کارخانجات و نیروگاهها و... سالیان سال است که با سوختهای غیراستاندارد خصوصاً مازوت کار می‌کنند و سلامت بسیاری از مردم خصوصاً مردم مرکز و جنوب کشور را به خطر انداخته‌اند.

اما با این وجود رژیم آخوندی هیچ اقدامی برای جلوگیری و یا کاهش آلودگی هوا نکرده، طوری که از نظر مجامع محیط‌زیستی جهان ایران تحت حاکمیت آخوندها در رتبه هشتم آلوده‌ترین آب و هوا قرارداده و شهر تهران هفتمین شهر آلوده جهان است.

قطعا هر گونه تأخیر در برخورد با وضعیت بحرانی آلودگی هوا تبعات نامطلوب زیادی را با خود به همراه خواهد داشت و هزینه‌های گزافی به سلامت مردم و جامعه تحمیل می‌کند، این در شرایطی است که حاکمیت آخوندی هرگز دنبال راه‌کاری برای حل این مشکل نبوده است

بی‌تردید تنها راه پاکیزگی هوا حذف آلودگی بزرگ ـ جرثومهٔ ولایت فقیه ـ از زمین و آسمان ایران‌زمین است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3f381ef4-b239-46e6-bf4a-1263f9e3225d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات