728 x 90

نا هنجاریهای بزرگ! به جای آشوبهای سراسری! - مروری بر رسانه‌ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی روز هشتم اردیبهشت صحنهٔ غلبهٔ باند خامنه‌ای در نمایش انتخابات و ساکت شدن باند مغلوب از ترس جان است. در روزنامه‌های باند مغلوب اظهارات جهانگیری که مقام امنیتی به او گفته احراز صلاحیت نشده و تذکر کدخدایی به آخوند آملی لاریجانی، حاکی از این فضاست. در برخی از روزنامه‌های باند مغلوب فضای نق زدن به باند غالب دیده می‌شود اما فضای غالب بر این رسانه‌ها تمکین به ولی‌فقیه و شرکت در نمایش انتخابات است. باقی صفحات روزنامه‌های حکومتی امروز را اظهارات دو روز قبل خامنه‌ای در تایید شورای نگهبان و حذف باند مغلوب پر کرده است. روزنامه‌های حکومتی هم‌چنین پیروزی دیکتاتور سوریه در نمایش انتخابات فرمایشی این کشور را به حساب اقتدار نظام فاکتور کرده‌اند و به این ترتیب به عمق دخالت‌های نظام در امور این کشور اذعان کرده‌اند. برخی از روزنامه‌ها هم به وضعیت آچمز نظام در مذاکرات وین اشاره کرده‌اند.

نا هنجاریهای بزرگ! به جای آشوبهای سراسری!

روزنامه‌های باند مغلوب در فضای امنیتی به‌خاطر شرایط انفجاری جامعه ضمن تأکید بر ضرورت حفظ نظام، لحن قبلی خود را تعدیل کرده و با زبان الکن هم‌چنان نسبت به قیام هشدار داده‌اند. از جمله اعتماد زیر عنوان «سؤال بزرگ پیرامون مصلحت انتخابات» با اشاره به انقباض فضای داخلی رژیم نوشته است: «این معنا مسبب بروز انواع آسیب‌ها و ناهنجاریهای بزرگ و کوچک خواهد شد... اکنون نهاد انتخابات با پرسش و چالش جدی مواجه شده و ظاهراً مطلوب برخی همین است و اساساً نیاز نمی‌بینند که انتخابات، میزان و فصل‌الخطاب بسیاری از مجادلات و دوراهی‌ها و منشأ تصمیم‌ها و سیاست‌های مهم و انرژی‌دهنده جدید باشد».

جهان صنعت هم در مطلب خود با عنوان «نگاه جمهوری اسلامی به مشارکت مردم» ضمن اشاره به تحریم مردمی نمایش انتخابات به بی‌اعتنایی «نظام ولایت فقیه» به پدیدهٔ انتخابات اذعان کرده و نوشته است: «مرکز نظرسنجی دانشجویان ایران میزان مشارکت شهروندان ایرانی در انتخابات‌های پیش‌رو را حدود ۳۶درصد برآورد کرده است. در عین‌حال برخی مخالفان جمهوری اسلامی برآورد بسیار نازل‌تری از میزان مشارکت در انتخابات دارند و می‌گویند ممکن است میزان حضور ایرانیان در این انتخابات حتی به ۲۰درصد هم نرسد. این در حالی است که مقامات ارشد جمهوری اسلامی به حضور بیش از ۵۰درصد امید بسته‌اند». این روزنامه بعد از این مقدمه به رویکرد سران نظام اشاره کرده و نوشته است: سران «جمهوری اسلامی برای انجام رفتارهای خود توجیه‌های ایدئولوژیک دارند... در این صورت مشارکت وسیع و پر حجم یا نازل و کم‌رمق، تنها مقبولیت آن رفتار را از نظر شهروندان تعیین می‌کند».

«نارضایتی‌ها از سر پر توقعی» عنوان مطلبی در مستقل است که به اعترافات یک عضو شورای نگهبان رژیم از باند مغلوب را انعکاس داده که به فضای انفجاری جامعه اشاره کرده و از جمله گفته است: «: این‌که چرا مشارکت کم شده است پاسخ آزار دهنده‌ای دارد... نمی‌توانیم خودمان را گول بزنیم، مردم جدا ناراضی هستند و این ناراحتی‌ها هم از سر پرتوقعی نیست، ... مردم واقعاً شرایط را تحمل می‌کنند... مسأله هم تنها مسأله‌ٔ اقتصادی نیست، اگر چه با فقر نمی‌شود مردم را راضی نگه داشت وقتی مردم نتوانند به‌راحتی خود را درمان کنند و حتی به دارو هم دسترسی‌شان سخت باشد، واقعاً ناراحت‌کننده است... مشکل مردم از معیشت گذشته است، اکثریت مردم ناراحت هستند».

«توافق قوی‌تر» = تسلیم نظام!

در روزنامه‌های هر دو باند چشم‌انداز رفع تحریم‌ها منفی ترسیم شده. «طرح بازگشت به تهران» عنوان مطلب روزنامه سیاست روز از باند خامنه‌ای است که با اشاره به مواضع مقامات مذاکره‌کننده آمریکا در وین، در مورد «ضرورت توافق قوی‌تر از برجام به رژیم» نوشته است: «می‌توان کلمه توافق قوی‌تر را چنین معنا کرد: ایران تمام فعالیت‌های هسته‌یی‌اش را برای بلندمدت کنار نهد بگونه‌ای که عملاً فعالیتی صورت نگیرد و تأسیسات به مرور زمان بی‌استفاده و از کار افتاده شوند... در همین حال در حوزه منطقه‌یی و موشکی نیز ایران تسلیم خواسته‌های طرف مقابل شود».

«پیچک انتخابات برپای مذاکرات هسته‌ای» عنوان مطلب روزنامه همدلی از باند مغلوب است که بن‌بست همزمان نظام در نمایش انتخابات و مذاکرات وین را شرح داده و نوشته است: «بسیار دور از ذهن است که حتی احیای احتمالی برجام هم بتواند تاثیری بر روند انتخابات داشته باشد». در ادامه هم با اشاره به عجله باند روحانی برای رسیدن به توافق افزوده است: «دولت فعلی اصرار دارد تا قبل از پایان دوره خود، به نتیجه‌ای قابل‌قبول در مذاکرات هسته‌ای دست یابد؛ امری که بسیار بعید به‌نظر می‌رسد. این در حالی است که اگر قرار باشد چنین اتفاقی بیفتد لزوماً باید به‌علت تسریع در روند مذاکرات و دستیابی به نتیجه‌ای فوری، از برخی امتیازات چشم‌پوشی کرد و حتی چه بسا، امتیازاتی را هم برای طرف مقابل، در نظر گرفت».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8d03f169-921e-4586-857c-5687c862cef2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات