728 x 90

نفرت انباشته از نظام، در زیر پوست جامعه - مروری بر رسانه ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی در روز ۲۱بهمن کمتر به دود و دمهای معمول برای سالگرد ربودن انقلاب ضدسلطنتی توسط خمینی پرداخته‌اند و اغلب مطالب به جنگها باندها در عرصه‌های مختلف اختصاص یافته است.

فضاحت رد ملاقات قالیباف توسط رئیس‌جمهور روسیه، ابراز نگرانی از مواضع رئیس‌جمهور آمریکا و تیره شدن چشم‌انداز وضعیت نظام، بحرانهای اقتصادی اجتماعی از سردواندن کارگران برای تعیین حقوق سال آینده تا اوجگیری مجدد قیمت مواد خوراکی در آستانه عید و اعتراف به نقش بانک مرکزی دولت روحانی در افزایش قیمت‌ها از جمله مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های امروز است. در صدر بحرانهای اجتماعی رژیم در روزنامه‌ها وحشت از خشم انفجاری جامعه است.

نفرت انباشته از نظام، در زیر پوست جامعه

روزنامه حکومتی شرق در مطلبی با عنوان «فرصت صدای بلند جامعه» با یادآوری این‌که انقلاب ضدسلطنتی در اثر انباشت نفرت اقشار مختلف به دلایل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فضای پلیسی و امنیتی دیکتاتوری سلطنتی بوده، وضعیت اجتماعی امروز نظام را با آن زمان مقایسه کرده و با اشاره به ظرفیت شبکه‌های اجتماعی برای ایجاد وحدت میان اقشار معترض نوشته است: «شکل‌گیری نفرت عمومی بر ضد شاه نشان می‌دهد، در زمانی حادث شده که رسانه‌ها، دربست در اختیار حکومت بودند و کوچک‌ترین صدای مخالف را در نطفه خفه می‌کردند. اما اکنون فضای مجازی و امکان ارتباط وسیع مخاطبان با یکدیگر، مخاطرات تولید نارضایتی را صدچندان کرده است. در پرتو فضای مجازی، نفرت و اعتراض متکثر، می‌تواند وحدت به خودش بگیرد».

روزنامهٔ حکومتی مردم‌سالاری هم در سرمقاله‌اش با اشاره به «تبعیضها، بی‌عدالتیها، فاصله طبقاتی و فشــارهای اقتصادی بر طبقه ضعیف» نوشته است: «آنچه در زیر پوست شهر می‌گذرد عدم رضایت عموم مردم پیرامون وضعیت فعلی است».

برجام؛ نظام، نقطه سر خط!

در روزنامه‌های حکومتی، مواضع رئیس‌جمهور آمریکا و سایر مقامات سیاسی این کشور، علاوه بر ابراز نگرانی از بی‌آیندگی وضعیت نظام زیر فشار تحریم‌ها و انزوای جهانی، اسباب جنگ باندی هم شده است. اما نقطه مشترک روزنامه‌های هر دو باند تشدید فشارهای جهانی و جام‌زهرهای موشکی و منطقه‌یی برای برجام بعدی است.

سیاست روز از باند خامنه‌ای نوشته است: «وقتی رئیس جمهور آمریکا بعد از بیانات (خامنه‌ای) اعلام می‌کند که تحریم‌ها را لغو نمی‌کند، این بدان مفهوم است که رویکرد جو بایدن ادامه مسیر دونالد ترامپ است». در ادامه هم افزوده: «آمریکایی‌ها، تلاش دارند با تداوم تحریم‌ها (نظام) را از برخی خواسته‌ها عقب برانند و موضوعات موشکی و منطقه‌یی را روی میز مذاکرات بعدی بیاورند».

ابتکار از باند مغلوب هم نوشته است: «صداهایی که این روزها از تهران، واشنگتن و پایتخت‌های تروئیکای اروپایی شنیده می‌شود، چشم‌انداز امیدوار‌کننده‌ای را نه تنها برای «برجام» بلکه بهبود روابط ایران و آمریکا و به تبع آن ایران و اروپا در آینده نزدیک نشان نمی‌دهد». در ادامه تأکید کرده «بایدن و تیم کهنه‌کار او هم‌چنان بر میراث سیاست «فشار حداکثری» دونالد ترامپ اصرار دارد».

بن‌بست و بی‌راه‌حلی، حاصل سیاست‌های نظام

در روزنامه‌های باند مغلوب با اشاره به فشار تحریم‌ها بر ضرورت عقب‌نشینی در برابر جامعه جهانی تأکید کرده‌اند. اما ایران ارگان دولت روحانی با فرض این‌که تحریم‌ها رفع شود وضعیت اقتصادی نظام را به این صورت توصیف کرده: «البته نکته دیگری هم وجود دارد که مثبت‌اندیشی نسبت به آینده اقتصاد را هم کمی سخت می‌کند و آن چالشهای گسترده در زیرساخت‌های کشور است. در حوزه نظام مالیاتی، حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه، نظام بانکی، محیط زیست و سایر موارد وضعیت آن‌چنان مناسبی نداریم. چالشهای عنوان شده و تحریم‌های موجود، فضایی را ایجاد کرده که نمی‌توان چشم‌انداز قابل قبولی از آینده داشت».

«کوچک شدن کیک اقتصاد» عنوان مقاله بلندی در ستاره صبح است که به‌نقل از خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران از جمله نوشته است: «اقتصاد ایران کوچک‌شده، فقر افزایش‌یافته، سرمایه‌گذاری به پایین‌ترین میزان خود رسیده، خروج سرمایه از کشور افزایش‌یافته و تعامل با اقتصاد جهانی نیز به حداقل رسیده است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0cb81b13-cb48-42fb-9240-a29250e744ba"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات