728 x 90

گلوله برای سوخت‌بران و درآمدهای میلیاردی قاچاق سوخت برای پاسداران

سوختبران
سوختبران

استان سیستان و بلوچستان از فقیرترین استانهای میهن در بند محسوب می‌شود. بیش از ۷۵درصد مردم آن زیر خط "فقر مطلق" زندگی می‌کنند. دو سوم جمعیت استان به آب آشامیدنی بهداشتی دسترسی ندارند. اغلب کودکان این استان به‌دلیل فقر و نبود امکانات آموزشی نمی‌توانند به مدرسه بروند و در نتیجه از تحصیل دور مانده‌اند. بیشترین و بالاترین نرخ بیکاری در کشور را یدک می‌کشد به‌همین دلیل اکثر مردم محروم این استان برای گذران روزمره آنچه به آن زندگی می‌نامند مجبورند به سوخت‌بری روی بیاورند. کار و حرفه بسیار خطرناکی که می‌توان آن را به بازی با مرگ تشبیه کرد.

سوخت‌بران، تهیدست‌ترین اقشار مردم مناطق مرزی میهن اشغال شده محسوب می‌ شوند که از شدت فقر و تنگدستی برای امرار معاش خانواده‌ٔ خود مجبور می‌شوند به این شغل پرمخاطره‌ روی بیاورند چرا که سوخت بری را آخرین راه تأمین معاش خود و خانواده‌شان می‌بینند.

شدت بیکاری و تنگدستی، به مردم محروم این مناطق تحمیل کرده است تا طیف وسیعی از آنان اعم از زن و مرد و جوان و پیر و کودک حتی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به این کار سخت و خطرناک رو بیاورند.

 

کودکان سوخت‌بر

سایت حکومتی برنا نیوز ۲تیرماه ۹۸با عنوان «کودکان ۶ساله قاچاقچیان سوخت در بلوچستان » از ابعاد عظیم و غیرقابل باور فقر و محرومیت مردم این استان رونمایی می‌نماید:

«در قسمت جنوبی استان فقر بیداد می‌کند و در حدود ۷۵درصد از مردم استان سیستان و بلوچستان به‌خصوص بلوچستان زیر فقر امنیت غذایی قرار دارند. بیشتر افرادی که اقدام به قاچاق سوخت می‌کنند از مردمان عادی همان مناطق هستند که برای تأمین نیازهای اولیه خود دست به انجام این کار می‌زنند و انگیزه آنها ضربه زدن به کشور و قاچاق نیست و به‌صورت ناخواسته و از سر اجبار آن را انجام می‌دهند که این خود بزرگترین آسیب در این خصوص است، وقتی رشدی در زمینه اقتصاد در استان وجود ندارد و مشاغل و صنایع در استان وجود ندارد این افراد به سمت این‌گونه شغل‌های کاذب روی می‌آورند و پس از چند سال از لحاظ جسمی و حتی روحی و روانی دچار مشکلات متعددی می‌شوند».

این سایت حکومتی در ادامه اعترافاتش اضافه می‌کند: «در بین این افراد از تمامی اقشار سنی حضور دارند و اقدام به این کار می‌کنند، منطقه بلوچستان مرکزی و جنوبی در حال حاضر ۱۲۰هزار بازمانده از تحصیل با رده سنی ۶الی ۱۸سال دارد که بنا بر دلایل موجود از تحصیل و رفتن به مدرسه بازمانده‌اند، خواه یا ناخواه این دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل با توجه به وضعیت فقری که در این مناطق وجود دارد درصدد مقابله با آن بر می‌آیند و قصد دارند به خانواده خود کمک کنند،در نتیجه با توجه به رواج قاچاق سوخت در این مناطق به سمت آن سوق داده می‌شوند و اقدام به جابه‌جایی و انتقال مواد سوختی به آن سوی مرزها می‌کنند. بدین ترتیب حضور کودکان ۶ساله تا نوجوانان ۱۸ساله در مسیر قاچاق سوخت چشمگیراست».

اگر چه این اعترافات رسانه‌های حکومتی گوشه بسیار کوچک و ناچیزی از درد و رنج بیکران مردم محروم این خطه از میهن اشغال شده را برملا می‌کند اما با تمام این توصیفات روزی نیست که سوخت‌بران محروم این استان در حالی که تلاش می‌کنند یک لقمه نان بخور و نمیر برای خانواده‌های خود ببرند، با تیر پاسداران جنایتکار رژیم به خاک نیفتند و خانواده‌هایشان به عزا ننشینند و با از دست دادن آنان تنها نان‌آوران خانواده آنان به ورطه نیستی و نابودی نیفتند.

 

قتل سوخت‌بران توسط مأموران وحشی «امنیت»ی

نظری کوتاه به چند نمونه از جنایات ضدبشری رژیم در خرداد ماه گذشته به‌خوبی مؤید و تأیید کننده این ادعاست:

- خبرگزاری هرانا: «روز ۲۶خرداد یک شهروند سوختبر ریگانی به‌نام “کیوان رشیدی” پس از گذشت چند روز از حادثه تصادف جاده‌ای بر اثر تعقیب و گریز مأموران امنیتی، در بیمارستان کرمان فوت کرد».

این خبرگزاری در ادامه این گزارش اضافه کرده است: «در سال جاری ۵نفر از اعضای این خانواده در شغل به اجبار انتخاب شده سوختبری، در شلیک مستقیم و یا تعقیب گریز مأموران جان خود را از دست داده‌اند».

- خبرگزاری هرانا: «روز ۲۵خرداد ۹۸یک‌ سوختبر جوان بلوچ به‌نام “یاسر بهادین زهی فرزند شهدوست” در مرز نرم منطقه ایرفشان با شلیک مستقیم مأموران سپاه پاسداران کشته شد.»

- خبرگزاری هرانا: «روز دوشنبه ۶خرداد ۹۸یک جوان اهل خاش در حالی‌که مشغول رانندگی و سوختبری بود با شلیک مأموران انتظامی به خودروی وی در پسکوه سراوان به‌قتل رسید. نام این جوان بلوچ «اکبر شیخ حسینی» فرزند شیرین عنوان شده است. قتل بی‌رحمانه این جوان سوختبر بلوچ موجی از اعتراضات محلی را برانگیخته است. چرا که مأموران جنایتکار انتظامی پس از شلیک مستقیم به طرف اکبر و اصابت گلوله به وی، اکبر را در حالت تیرخوردگی به پاسگاه منتقل نمودند».

- خبرگزاری هرانا: «روز شنبه ۴خرداد نیز جوانی زاهدانی به نام “موسی شه بخش” در خیابان کشاورز زاهدان به‌دلیل نداشتن گواهینامه و عدم توجه به ایست پلیس مورد شلیک مأموران قرار گرفته و کشته شد.»

خبرگزاری هرانا: «روز پنجشنبه ۱۹اردیبهشت‌ماه ۹۸محمد عوض زاروزهی از اهالی سراوان توسط مأموران امنیتی در مرز کلگان مورد شلیک مستقیم بی‌رحمانه مأموران قرار گرفته و به‌قتل رسید. این سوخت بر محروم در حالی مورد اصابت گلوله قرار گرفت که با موتور سیکلت خود به کار سوختبری مشغول بود و تنها دو گالن سوخت برای فروش به همراه داشت».

 

یک خانواده در آتش

در آخرین نمونه از این قتل‌عامهای ضدبشری مأموران جنایتکار نیروی انتظامی صبح روز چهارشنبه ۵تیرماه ۹۸در منطقه غفور آباد سراوان به سوی یک وانت حامل سوخت شلیک کردند که باعث برخورد آن با یک پژو می‌شود. بر اثر این تصادف یک خانواده سه نفره که سوار پژو بودند همگی در آتش سوختند و موجی از تنفر و انزجار عمومی سراسر شهر سراوان و اطراف آن را فراگرفت.

به‌دنبال این جنایت آشکار، مردم سراوان در اعتراض به این رفتار مأموران جنایتکار نیروی انتظامی که باعث سوختن این خانواده سه نفره شد در مقابل فرمانداری رژیم تجمع کردند. با بالا گرفتن این شورش خود انگیخته مردمی، مأموران ضدشورش رژیم در وحشت و هراس از گسترش اعتراض مردم، برای متفرق کردن تجمع‌کنندگان اقدام به شلیک کردند.

 

سوختن ۳نفر در آتش در اثر تعقیب و گریز خودروی سوخت بر توسط نیروی انتظامی

 

قاچاق سنگین سوخت توسط سپاه پاسداران

رژیم آخوندی در حالی جوانان محروم بلوچ را که برای تأمین معاش زندگی خود و خانواده‌شان مجبور به سوخت بری می‌شوند با رگبار گلوله تحت عنوان قاچاقچی سوخت به‌قتل می‌رساند که روزانه صدها تانکر سوخت، توسط سپاه پاسداران و سران وابسته به حکومت، در منطقه قاچاق می‌کند.

سایت حکومتی برنا ۲تیرماه ۹۸با پرده‌برداری از این موضوع به‌ نقل از یکی از مهرهای حکومتی این‌چنین اعتراف می‌کند:

«طبق تخمینی که در این رابطه صورت گرفته، از ۱۵۸ تریلی و کامیونی که وارد استان سیستان و بلوچستان می‌شد حدود ۱۰۰ تریلی و کامیون حامل مواد سوختی قاچاق بود که با بارنامه‌های جعلی دست به این اقدام می‌زدند و قصد خروج از کشور و انتقال آن به کشور پاکستان را داشتند».

در یک نمونه دیگر از این اعترافات خبرگزاری حکومتی ایسنا ۱۸مهر ۹۷با عنوان «قاچاق یک میلیارد لیتر سوخت» به‌ نقل از به‌اصطلاح رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌نویسد: «میزان قاچاق سوخت طی سه ماهه اخیر به یک میلیارد لیتر رسیده است... قطعاً قاچاق سوخت جرم سازمان‌یافته است و بیشتر آنها تشکیلاتی هستند و چه بسا با برخی دستگاههای دولتی هم پیوند خورده باشد».

 

قاچاق دولتی سوخت

در یک اعتراف دیگر سایت حکومتی اقتصاد نیوز ۱۲شهریور ۹۷روشهای تازه و جدید باندهای فاسد حکومتی که عامل اصلی قاچاق سوخت در ابعاد کلان می‌باشند را با عنوان «چرا قاچاق سوخت در ماههای اخیر افزایش یافت؟» این‌گونه برملا می‌کند: «از جمله این روشها، احداث خط لوله است که گاهی چندین کیلومتر طول دارد؛ این روش برای قاچاق گازوییل کاربرد دارد و نمی‌توان از طریق آن بنزین را منتقل کرد زیرا خطر انفجار و بروز حادثه وجود دارد. این خطوط لوله در زیر زمین و نزدیک نواحی مرزی و یا سواحل جنوبی کشور ساخته شده‌اند».

این سایت حکومتی در ادامه اعترافاتش همچنین به قاچاقچیان حکومتی که با استفاده از کارت سوختهای دولتی، سوخت به استانهای مرزی قاچاق می‌کنند اذعان نموده و اضافه می‌کند: «پس از نوسان شدید نرخ ارز که جذابیت قاچاق سوخت بالا رفت، حجم نقل و انتقال غیرقانونی سوخت در این منطقه نیز افزایش یافت و حتی بازار خرید و فروش کارتهای سوخت قاچاق نیز داغ شد.... و در پنج ماه نخست امسال حدود ۵۶هزار کارت سوخت قاچاق در استان سیستان و بلوچستان مسدود و باطل شده است».

این در حالی است که پیش از این حبیب حقیقی، رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در رژیم آخوندی ضمن یک اعتراف بی‌سابقه به گوشه‌یی از عمکرد باندهای حکومتی در قاچاق سوخت گفت: «حجم قاچاق در ایران ۲۵میلیارد دلار می‌باشد که در دو عرصه ورود و خروج صورت می‌پذیرد و قاچاق سوخت مهمترین خروجی کالای قاچاق در کشور است که با کارگزاری دهها کیلومتر لوله در کف دریاها صورت می‌پذیرد».

نباید تردید کرد که به‌صورت واقعی این اعتراف‌ها قطره‌ای از دریا و نوک کوه یخ فساد در حاکمیت غارت و چپاول آخوندی را نشان می‌دهد اما همین قدر هم به‌خوبی نشان‌ می‌دهد که سرنخ قاچاق اعم از قاچاق سوخت و عرصه‌های دیگر قاچاق از مواد مخدر گرفته تا قاچاق انواع کالاها در دست خامنه‌ای و سپاه پاسداران و دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی تحت‌امر او است.

در همین رابطه بتازگی کلیپی از قاچاق سوخت توسط سپاه غارتگر و ضدمردمی پاسداران در معابر مرزی منطقه بلوچستان توسط صدها تانکر بزرگ در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که بازتابی بسیار سریع و گسترده در میان محافل داخلی و بین‌المللی بهمراه داشت. این فیلم که روز شنبه ۲۵خرداد ‍۱۳۹۸در بلوچستان گرفته شده است نشان می‌دهد که چگونه سپاه پاسداران با کمک و همراهی برخی از سران محلی روزانه صدها تانکر سوخت را قاچاق می‌کنند.

شایان یادآوری است که رادیو فارسی زبان فرانسه طی گزارشی در روز ۱۰ مهر ۱۳۹۷ از قاچاق روزانه ۲۰ تا ۴۰ میلیون لیتر بنزین توسط ایران خبر داد و اضافه کرد: «ساده‌اندیشی است اگر تصور کنیم این حجم بنزین با گالنهای ۲۰ یا ۵۰ لیتری آن هم با خودروهای سبک از کشور خارج می‌شود. این میزان قاچاق حتماً سازماندهی دارد. اختلاف شدید قیمت بنزین در ایران با کشورهای همسایه... روزانه میلیون‌ها دلار به جیب قاچاقچیان بنزین سرازیر می‌کند».

 

نتیجه‌گیری:

به‌رغم تمامی اسناد و اعترافات صورت گرفته توسط مقامات و مهره‌های فاسد حکومتی، کمترین تردیدی باقی نمی‌ماند که عامل اصلی قاچاق سوخت، باندهای فاسد حکومتی وابسته به سپاه ضدمردمی و یا دیگر نهادهای دولتی است.

نتیجه این‌که سودهای میلیونی و درآمدهای میلیاردی از قاچاق سوخت مستقیم به جیب پاسداران می‌رود و گلوله نصیب سوخت‌برانی می‌شود که فقط برای زنده ماندن اقدام به انتقال سوخت در دبه‌های ۲۰یا ۴۰لیتری می‌کنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/afb7ab00-d334-47bb-8464-f3f1357af771"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات