728 x 90

۵۷درصد جامعه از سوء‌تغذیه رنج می‌برند

سوءتغذیه در ایران
سوءتغذیه در ایران

سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) نهاد تخصصی نظارت و بررسی کشاورزی و مشتقات آن برای تأمین غذای مناسب مردم جهان است. هدف این سازمان ارتقا سطح زندگی و بهبود تغذیه اهالی کره زمین است. هم‌چنین این سازمان در هر بازه زمانی لیست کشورهایی را که در گرسنگی دادن و به فقر کشاندن مردمشان رتبه بالایی کسب کرده‌اند، معرفی می‌کند! آشکار است که نظام ولایت فقیه همواره جایگاه حیرت‌آوری در این فهرستها داشته است. در همین رابطه و به‌مناسبت روز جهانی غذا، بحران گرسنگی و سوءتغذیه در ایران، فائو را هم به واکنش وادار نمود. چرا که این وضعیت از سال‌های پیش وخامت‌بارتر شده است. نابودی کشاورزی و از بین رفتن زمینهای حاصلخیز و بدتر از آن کاهش جبران‌ناپذیر ذخایر آبی کشور، فاجعه را عمیق‌تر کرده است.

 

سقوط سهمگین مصرف مواد غذایی

هادی موسوی، مدیر بخش مطالعات رفاه اجتماعی وزارت رفاه، آشکارا به این بحران اذعان کرده است. او در تیر ماه امسال گفته بود، در حال حاضر سوءتغذیه گریبان‌گیر حدود ۵۷ درصد از کل جمعیت ایران شده است. این تازه آمار مهندسی شده کارگزاران رژیم آخوندی است. مشابه آن را هم وزارت بهداشت اعلام کرده بود که در حال حاضر حدود ۱۶درصد از کودکان زیر شش سال در ایران دچار سوء‌تغذیه هستند و دست‌کم ۸۰۰هزار کودک در سنین رشد با کمبود انرژی و مواد پروتئینی و کمبود ریزمغذی‌ها مواجه شده‌اند. حال آخرین گزارش فائو، از سقوط حیرت‌انگیز مصرف مواد غذایی شامل لبنیات و گوشت در ایران به‌خاطر کاهش تولید و فقر می‌گوید: «تولید شیر و محصولات لبنی ایران نسبت به سال گذشته ۲۶۸ هزار تن کاهش یافته و به ۷.۸میلیون تن رسیده است. واردات لبنیات هم ۳۳هزار تن افت کرده است. تولید انواع گوشت نسبت به سال گذشته ۳۰هزار تن کاهش داشته است. تولید برنج، سال گذشته ۳۰۰هزار تن کاهش داشته است. تولید غلات ایران هم با افتی نیم میلیون تنی به ۱۸.۸میلیون تن کاهش می‌یابد».

از سوی دیگر سقوط ۴۰ تا ۶۰درصدی فروش گوشت، روایت این روزهای فعالان بازار گوشت است. به‌طور متوسط قیمت گوشت گوسفندی ۴۵۰هزار تومان است. این عدد ۲۷۴هزار تومان بالاتر از نرخی است که شهریورماه پارسال از قیمت گوشت اعلام می‌شد. «رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با تأیید شرایط رکودی حاکم بر بازار گوشت، می‌گوید: در حال حاضر دیگر کسی توان خرید گوشت ندارد و به همین دلیل بازار خیلی راکد است» (عصر ایران۲۲ مهر۱۴۰۲). هم‌چنین تولید گوشت مرغ در سال قبل ۱میلیون و ۹۲۰هزار تن بود که پیش‌بینی شده است این رقم به ۱میلیون و ۸۸۴هزار تن کاهش یابد.

هر چند سهم هزینه‌های خوراک در سبد هزینه‌ای خانوار ایرانی افزایش یافته است اما بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس آخوندی نشان می‌دهد کالری دریافتی مردم روندی کاهشی در یک دهه اخیر داشته است. یعنی خانوار ایرانی در برابر گسترش فقر، از هزینه‌‎هایش کاسته و به خوراک اختصاص داده و همزمان از میزان مصرف مواد غذایی هم کاسته است. به‌عنوان مثال میانگین مصرف شیر در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۰ کاهش هولناک ۴۶.۸درصدی داشته است. یعنی از بیش از سه کیلو در ماه به یک کیلو و نیم در سال ۱۴۰۰ رسیده است. کاهش مصرف تخم‌مرغ ۴درصد و کاهش مصرف برنج ۲۸درصد بوده است. بنابراین تنها در یک دهه جمعیت فقیران ۱۱میلیون نفر افزایش یافته است و از ۱۹درصد به بیش از ۳۰درصد رسیده است.

 

سهم مواد خوراکی در سبد خانوار ایرانی از کره شمالی هم بدتر است

البته که وقتی در این باره فقط آمار و عدد و رقم باشد معنایی نخواهد داشت اما هنگامی که کودکان و سالمندان گرسنه و تشنه باشند این ارقام قلب آدمی را به درد می‌آورد تا جایی که کارشناس اقتصادی باند مغلوب نظام، فرشاد مومنی هم به فغان می‌آید. این اقتصاددان با اشاره به گزارش فائو می‌گوید: «سهم مواد خوراکی در سبد کالای ایرانی‌ها حتی از کره شمالی هم بدتر شده است. من کرهٔ شمالی را از نزدیک دیدم و بدنم لرزید وقتی این مطلب را خواندم و این هشدار بزرگی است» (خبرآنلاین۲۵ مهر۱۴۰۲).

 

صادرات مواد خوراکی برای یک مشت دلار

در شرایطی که وضعیت مردم ایران بدتر از کره شمالی است و از گرسنگی رنج می‌برند، فاشیسم مذهبی برای تأمین نیازهای ارزی خود به‌منظور رفاه بیشتر مافیای حاکم و صدور بنیادگرایی و بمب و موشک، اقدام به صادرات مواد غذایی مورد نیاز مردم ایران می‌کند (۱).

کارگزاران چپاول‌گر حکومت مباهات می‌کنند که ۱۷درصد از کل صادرات شیر و لبنیات و امتیاز بزرگترین صادرکننده محصولات لبنی آسیا، متعلق به آنهاست اما نمی‌گویند این کار نتیجه سقوط مصرف این مواد در داخل کشور است.

آری بیهوده نیست که حال حاضر سوءتغذیه گریبان‌گیر حدود ۵۷درصد از کل جمعیت ایران شده و حدود ۱۶درصد از کودکان زیر شش سال در ایران دچار سوء‌تغذیه هستند. این تازه بخشی از نوک کوه یخ است.

 

پانوشت:

(۱) «در نیمه نخست سال ۱۴۰۲، ۲۸۱ هزار و ۴۵۰ تن فرآورده‌های لبنی به ارزش ۳۸۱ میلیون و ۱۸۶ هزار دلار صادر شده است که این امر نشان‌دهنده رشد ۲۵ درصدی به‌لحاظ وزنی و حدود ۲۳ درصدی به‌لحاظ ارزشی است. کارشناسان صنایع لبنی معتقدند کیفیت بالا و استانداردهای بین‌المللی از مهم‌ترین دلایل رشد صادرات لبنیات ایران به دیگر کشورها بوده است» (ایمنا۲۴مهر۱۴۰۲).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cd197a38-e8ce-40e2-87bb-155f805cbd23"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات