728 x 90

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز ۲۸مرداد ۹۶

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
در روزنامه‌های حکومتی امروز، مضمون مشترکشان پرداختن به دو رشته عملیات تروریستی در اسپانیا است، که در خلال آن به‌صورت دجالگرانه‌یی رژیم مدعی کشورهای غربی هم شده است. موضوع عام دیگر روزنامه‌های حکومتی مناسبت 28مرداد و یاد رهبر فقید نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران دکتر مصدق است که روزنامه‌های باند خامنه‌ای با کتمان نقش آخوند کاشانی و نیشهای معمولشان به دکتر مصدق فقید تیتر زده‌اند و روزنامه‌های باند رقیب هم با عبارات سخیف و با سوء‌استفاده از کلمات «اصلاحات» و «اعتدال» تلاش کرده‌اند خودشان را به مصدق منسوب کنند. برخی هم با تمسک به روش مصدق به باند رقیب نیش زده‌اند. از جمله: روزنامه قانون تیتر زده است: مصدق به بهانه سرنگونی اختناق ایجاد نکرد

علاوه بر این مضمون مشترک دیگر روزنامه‌های شنبه 28مرداد، مربوط به کشمکشهای باندی بر سر کابینه جدید حسن روحانی است:
اعتماد: اولویت دولت کاهش نابرابری اجتماعی باشد

بهار: آیا مجلس به مصالحه تن می‌دهد؟

جهان صنعت:‌ پیشنهاد بی‌طرف به‌عنوان گزینه وزارت نیرو اشتباه است؛ سابقه ضد محیط‌زیستی

شرق: مجلس، امروز تا شامگاه صلاحیت وزیران پیشنهادی را بررسی می‌کند؛ فینال رأی اعتماد

کیهان: خطیب جمعه تهران: دولت از حامیان فتنه در پستهای کلیدی استفاده نکند

بحرانهای داخلی از جمله تیترهای روزنامه‌های امروز است:
آرمان: بهانه‌های تازه برای حذف «زنان» از مدیریت

آرمان: مشکلات زنان با برگزاری همایش حل نمی‌شود
عصررسانه: آقای رئیس‌جمهور صندلی زنان دقیقاً کجاست؟

ابتکار: با وجود قانونی مشخص به نام کار، هم‌چنان کارفرمایان کارگران را به «اجاره شخصی» خود در می‌آورند- کارگرانی که برده گرفته می‌شوند

اعتماد: اولویت دولت کاهش نابرابری اجتماعی باشد

بهار: مسعود پزشکیان: موضوع حصر با تعامل سران حل می‌شود

رسالت: دولت از نحوه زندگی مردم بی‌اطلاع است

جوان: هیاهوی بسیار برای یک اعتصاب کله گنجشکی

کیهان:‌می خواستند با قربانی کردن کروبی برای تحریمهای حقوق‌بشری آمریکا سند بسازند

گرانیها و افزایش تورم در پیش رو موضوعی است که از خلال برخی عنوانهای روزنامه‌ها زمینه چینی شده است
جوان:
از مظلومیت تولید برای افزایش نرخ ارز استفاده نکنید؛ کنترل توقع مردم با افزایش نرخ ارز!

خراسان: بخشنامه نعمت‌زاده برای حذف الزام درج قیمت برخی کالاها از سوی تولید کنندگان – مجوز غیرمستقیم گرانی

عصررسانه: دلایل منفی شدن تراز تجاری ایران

عصررسانه: یخ کاهش قدرت خرید مردم باز نشد

بحرانهای منطقه‌یی و جهانی رژیم مضمون سایر عنوانهای روزنامه‌های حکومتی است
جمهوری اسلامی: در دیدار سرلشکر باقری و اردوغان مطرح شد؛ مخالفت ایران و ترکیه با برگزاری همه‌پرسی در کردستان عراق

همدلی: از سوی برخی مقامات نظامی و امنیتی صورت گرفت؛ هشدار ایران درباره همه‌پرسی کردستان عراق

روزنامه‌های باند روحانی با طرح موضوع برجام بر ادامه مسیر زهرخوران تأکید کرده‌اند:
آرمان: ایران در دام آمریکا گرفتار نخواهد شد
سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل‌متحد با بیان این‌که روحانی در سخنرانی خود چهره‌ای صلح‌طلب و صلح‌دوست از ایران به تصویر کشید، اظهار داشت: روحانی در سخنرانی خود به‌صورت غیرمستقیم به آمریکا و آقای ترامپ نیز پیام داد و به دولتمردان این کشور متذکر شد کسی نمی‌تواند برجام را که توافقی چندجانبه و بین‌المللی است، پاره کند. علی خرم گفت: آنچه از صحبتهای رئیس‌جمهور مشخص است، این است که دولت دوازدهم نه‌تنها ادامه ‌دهنده راه دولت یازدهم در عرصه سیاست خارجی است، بلکه تأکید بیشتری در موضوع تعامل سازنده با جهان دارد... سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل‌متحد در رابطه با تأکید روحانی مبنی بر این‌که «می‌توان تجربه برجام را به یک الگو در روابط و حقوق بین‌الملل تبدیل کرد»، یادآور شد: تأکید آقای روحانی در این‌باره نشان از این دارد که دولت دوازدهم‌ درصدد آن است تا مسائل سیاست خارجی را با استفاده از الگوی برجام که یک مذاکره دیپلوماتیک به‌منظور حل‌و‌فصل اختلافات است، پیش برده و در جهت حل آنها بکوشد.

روزنامه‌های باند علی خامنه‌ای هم با مضمون برجام به باند رقیب حمله کرده‌اند:
آفتاب یزد:
علم‌الهدی: وقتی مردم با کفر نجنگند باید دست از امکانات هسته‌یی خود برداریم

کیهان: وزیر سابق اقتصاد: چالشهای امنیتی دفاعی در توافق با FATF دیده نشده است
وزیر پیشین اقتصاد با اشاره به توافق ایران با FATF گفت: فردی که به‌نمایندگی از کشور به این سازمان بین‌المللی تعهد داد به‌دنبال خدمت به کشور بود اما تنها از منظر اقتصادی به موضوع نگاه می‌کرد و چالشهای امنیتی دفاعی توافق با این سازمان را ندید.
حسینی وزیر پیشین اقتصاد با‌ اشاره به چالش سال گذشته کشور در توافق با کارگروه اقدام مالی گفت: فردی که به‌نمایندگی از کشور به این سازمان بین‌المللی تعهد داد به‌دنبال خدمت به کشور بود اما تنها از منظر اقتصادی به موضوع نگاه می‌کرد و موضوعی که به آن پرداخته نشده بود چالشهای امنیتی ــ دفاعی توافق با این سازمان بین‌المللی بود.
وی با تذکر این‌که هدف از تحریم‌های اقتصادی دشمن کاملاً امنیتی است، گفت: آمریکایی‌ها معتقدند جنگ نرم دیرتر جواب می‌دهد و جنگ سخت و نظامی هم پرهزینه است اما تحریم‌های اقتصادی بسیار کم‌هزینه بوده و با سرعت زیادی اثرگذار خواهد بود.

جوان: چنان‌چه رضایت آمریکایی‌ها در تحولات منطقه‌یی و فرا‌منطقه‌ای محور اقدامات قرار گیرد، نه تنها اصول بدیهی قانون اساسی مورد بی‌توجهی قرار گرفته بلکه نقش و قدرت محوریت جمهوری اسلامی ایران در رویدادهای جهانی به‌ویژه آنجایی که منافع مسلمانان در میان است به کمترین سطح ممکن رسیده و قدرت نقش‌پذیری ایران تنها محدود به تمامیت ارضی کشور می‌شود.

روزنامه‌های باندهای موسوم به اصلاح‌طلبان مطالبی را به سهم‌خواهی از کابینه جدید روحانی اختصاص داده‌اند.
آرمان:
سرمقاله:‌ آزمونی بزرگ برای نمایندگان
اصلاح‌طلبان در مجموع از کابینه پیشنهادی رضایت ندارند و روحانی در انتخاب کابینه به بسیاری از وعده‌های خود به‌ویژه وزیر زن جامع عمل نپوشاند. اکنون جامعه از منتخبان خود انتظار دارد که همه فراکسیونهای مجلس در خصوص تک‌تک وزرا با دقت، بررسی و موضعگیری کنند. اگر ‌چه بهتر بود که رئیس جمهور، خود به وعده‌های دوران انتخابات جامه عمل می‌پوشاند اما اکنون نوبت مجلس است که از حقوق مردم پاسداری کند. رئیس‌جمهور در مراسم تحلیف از عدم وجود فشارها سخن گفت و درجای دیگر به‌صورت تلویحی به فشارها اشاره کرد... اگر نمایندگان مجلس درباره رأی اعتماد به وزرا، دقت به خرج ندهند با هجمه‌هایی سنگین از سوی افکار عمومی و حتی اتهام تبانی مواجه خواهند شد.
اگر روحانی سهم عده‌یی در وزارت کشور را کنار می‌گذاشت، چینش کابینه قابل دفاع‌تر بود. طبق نطق نمایندگان که در صحن علنی مجلس مطرح شده، سخنان علی مطهری و گمانه‌زنی‌هایی که از سال 92در افکار عمومی جریان داشت، وزیر کشور معطوف به نظر رئیس مجلس در کابینه قرار گرفت... اگر رئیس‌جمهور از عملکرد تیم اقتصادی دولت یازدهم راضی نباشد، نیاز است که همه ارکان تیم اقتصادی را تغییر دهد و اگر راضی است، تغییر طیب نیا بی‌معنا خواهد بود. تغییر طیب نیا سوالی بزرگ برای جامعه ایجاد کرده است...

جمهوری اسلامی: سرمقاله: ... موضوعات مهمی که ذهن بسیاری از رأی دهندگان به رئیس‌جمهور روحانی را به خود جلب کرده‌اند، روشن نبودن تکلیف وزارت علوم و ابقاء وزیر کشور است. این دو وزارتخانه از جهات زیادی دارای اهمیت هستند و متأسفانه در دولت یازدهم هیچیک از آنها نتوانستند وظایف خود را آن‌گونه که مورد انتظار بود انجام دهند... نکته این است که جناح‌های سیاسی از وزارت کشور انتظار دارند در زمینه چینش مدیران استانی و شهرستانی خود طوری عمل کند که انتخابات مجلس یازدهم در 1398و انتخاب ریاست‌جمهوری سیزدهم در 1400به نفع آنها باشد... این‌که نمایندگان مجلس به وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور رأی اعتماد ندهند، نه تنها به‌معنای مخالفت با رئیس‌جمهور نیست بلکه درصورتی که بر اساس تشخیص صحیح به چنین رأی و نظری رسیده باشند نوعی کمک به رئیس‌جمهور برای اداره بهتر کشور است.

جهان صنعت: کاربست تئوری نخبگان در چینش دولت
چینش دولت دوازدهم از طرف روحانی از منظر چرخه نظام نخبگان بیشتر از آن که برون‌گروهی باشد، درون‌گروهی است و از منظر سنخ و ماهیت نخبگان به غیر از گزینه‌های وزارت بهداشت، وزارت نفت و وزارت‌خارجه بیشتر ابزاری‌اند و با توجه به غایات و اهداف دولت دوازدهم بعید نیست که نتوانند از عهده آن مسوولیتها و تخصص‌ها برآیند‌. بنابراین اگر بتوان گفت که خصلت درون‌گروهی ویژگی و ملاک اصلی برای چینش کابینه از طرف دکتر روحانی بوده است، سخنی به گزاف نیست‌ ... بزرگترین نشانه برای خصلت درون‌گروهی چرخه نخبگان، در نوع انتخابی است که از سه زن برای معاونت‌های مختلف به‌عمل آورده است‌. این اقدام نه تنها با مطالبات رای‌دهندگانش و خواست زنان برای حضور درکابینه همسو نیست، بلکه نشان از تخصص‌گریزی در مسوولیتها دارد‌. معصومه ابتکار مهم‌ترین نشانه تخصص‌گریزی روحانی است که بیشتر با خصلت درون‌گروهی بودن چرخه نظام نخبگی همسوست...

روزنامه‌های باند خامنه‌ای پیشاپیش رأی اعتماد مجلس ارتجاع به دولت جدید روحانی را زیر سؤال برده‌اند:
کیهان: پرش کابینه جدید از دیوار کوتاه وکیل‌الدوله‌ها (خبر ویژه)

اینها تیترهایی که روزنامه‌ها برای جلسات تشریفاتی و بی‌رمق بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی انتخاب کرده‌اند.

روزنامه جوان در مطلبی با عنوان بهارستان دولت نوشت: جلوه‌گری موافقان مخالف‌نما، در دورهمی نمایندگان و وزیران پیشنهادی در روز دوم پررنگ شد.
آنگونه که از شواهد امر برمی‌آید، وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم برای گرفتن رأی اعتماد از مجلس مشکل چندانی نخواهند داشت. از نکات جالب توجهی که در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی وجود داشت این بود که بعضاً نمایندگانی که در مقام مخالفت با وزرای پیشنهادی ثبت‌نام کرده بودند، پشت تریبون عملاً از آنها دفاع می‌کردند! پدیده‌یی که کمتر به این شدت و شفافیت در ادوار مختلف مجلس سابقه داشته است.
به‌عنوان مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات پشت تریبون قرار گرفت اما نطق او نه تنها در مخالفت با عملکرد و برنامه‌های علوی نبود، بلکه در مقام مخالفت با سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برآمد.
محمد قسیم عثمانی، نماینده بوکان نیز که به‌عنوان مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان پشت تریبون قرار گرفته بود، گفت: آقای قاضی‌زاده هاشمی در دوران وزارت خود در بخش درمان شاهکار کرد!

کیهان: پرش کابینه جدید از دیوار کوتاه وکیل‌الدوله‌ها (خبر ویژه)

کیهان: دولتِ سیاست خارجی و... دیگر هیچ!؟ (خبر ویژه)
در حالی که کشورمان با انبوه مشکلات اجتماعی، اقتصادی و حتی فرهنگی روبه‌روست، مسئولان کشورمان تنها فکر خود را معطوف به مسائل سیاست خارجی کرده‌اند.
با شروع جلسه دفاع از وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در صحن علنی مجلس و در حالی که همگان انتظار داشتند، بحث بر سر ریز و درشت مشکلات داخلی به بحث روز خانه ملت تبدیل شده و چالش در این مسائل ترکیب کابینه بعدی را شکل دهد، بار دیگر سیاست خارجی و مسائل مرتبط با آن بحث نخست مسئولان شد.
تنها کافی بود تا رئیس‌جمهور پشت تریبون مجلس قرار گرفته و سخنرانی خود را آغاز کند تا این اشکال خودنمایی کند؛ این‌که اغلب مسائل و مشکلات در برابر مسائل سیاست خارجی کمرنگ دیده می‌شوند آن‌قدر کمرنگ که گویی نه مشکلات اقتصادی وجود دارند، نه بحرانهای اجتماعی و... وزرایی که می‌بینند، رئیس‌جمهور حدود بیست دقیقه از زمان سی دقیقه‌ای‌اش را صرف مسائل بین‌الملل و سیاسی و سیاست خارجی می‌کند و عجیب نیست، اگر برداشت کنند، اولویت برنامه کاری دولت همین مسائل است؛ مسائلی که البته مورد علاقه اغلب شنوندگان حاضر در مجلس نیز هست.
نمایندگانی که ممکن است گاه درباره برخی مسائل مهم اجتماعی یا حتی اقتصادی اظهارنظر نکنند اما در سیاست خارجی همه دیدگاههایشان را بارها بیان کرده و می‌کنند؛ رویکردی که بر اساس آن می‌توان نتیجه گرفت، روحانی در حوزه دلخواه اغلب نمایندگان سخن گفته است.

اذعان به فساد در تعیین ساختار کابینه جدید روحانی از جمله حملات روزنامه‌های باند خامنه‌ای به مجلس و دولت است:
وطن امروز: سرمقاله: حرمت نان و نمک نمایندگان و وزرا!
برای بالا نشستن بیشتر از تخصص و کاردانی به رابطه نیاز است. این رابطه همان چیزی است که در اصطلاح رایج بین مردم، پارتی می‌نامندش. رابطه‌ای که می‌تواند بر مبنای پیوندهای ژنتیکی، خاندانی، دوستانه یا بر اساس بده‌بستانهای آینده‌نگرانه شکل گرفته باشد. در یکی ـ دو ماه اخیر همه ما بی‌پرده با تاثیر کیفیت ژن! بر روی پیشرفت افراد آشنا شده‌ایم و پیش‌تر از آن هم به کارآمدی داشتن روابط فامیلی و دوستانه با ذی‌مدخلان، در اکتساب فرصت‌ها، آشنا بوده‌ایم.
نماینده‌ای که در مجلس به‌شدت از یک وزیر حمایت کرده است، در اکثر موارد خود را در حال قرض دادن نان به وی می‌بیند و چشم امید به روزهای پیش‌رو دارد. شاهد مثال هم نامه تعدادی از نمایندگان ادوار مجلس در حمایت از جناب زنگنه است. نمایندگانی که در ادوار پیشین همه از حامیان و مدافعان جناب زنگنه بوده‌اند و نان خود را از راه رأی اعتماد به ایشان و حمایت همه‌جانبه در مجلس، قرض داده‌اند و در پایان دوران نمایندگی خود صدالبته که نان‌شان را در قالب یک پست مدیریتی تخصصی قرض گرفته‌اند! اکثر امضاکنندگان نامه مذکور، هم‌اکنون به‌نحوی بر سر سفره گسترده منافع مدیریتی وزارت نفت نشسته‌اند و از همانجا و در مقام قدرشناسی و به جای آوردن حرمت نان و نمک، امضای خود را زیر نامه حمایت از جناب نامدار زنگنه، نقش زده‌اند و نمایندگان کنونی را هم به حمایت از ایشان و قرض دادن نان فراخوانده‌اند و چه خوش‌معامله‌ای و چه زیبا نتیجه‌ای!...
حتی می‌شود رودربایستی را بیشتر کنار گذاشت و اعلام کرد آن نمایندگانی که همه مدل هدیه و پیشکش را می‌پذیرند، با حالی خوش و شعفناک با موگرینی سلفی می‌گیرند، برجام را در 20دقیقه تصویب می‌کنند و بینی افسر وظیفه راهور را با ضربه سر می‌شکنند و... و نه تنها توانمندی ممتازی ندارند بلکه ابتدائیات کنش سیاسی و جمعی را نیز نمی‌دانند. در این شرایط انتصاب پاره‌ای از آنها در مناصب بالای وزارت نفت چیزی جز جفا به ملت و ارتش جوانان توانمند تحصیلکرده بیکار نخواهد بود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6d3bd527-d1d0-4d49-88f5-c5cf928c4bc4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات