728 x 90

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی ۲۳مهر ۹۶

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
در عنوانهای صفحات اول روزنامه‌های حکومتی تمامی باندهای حاکم سعی در کوچک نمایی ابعاد پیامدهای استراتژی جدید آمریکا برای رژیم کرده و مدعی شده‌اند رژیم آمریکا را در انزوا قرار داده است:

کلید: رئیس‌جمهور آمریکا خروج یک جانبه از برجام را کلید زد؛ ترامپ علیه ایران، دنیا علیه ترامپرئیس‌جمهور آمریکا خروج یک جانبه از برجام را کلید زد؛ ترامپ علیه ایران
رئیس‌جمهور آمریکا خروج یک جانبه از برجام را کلید زد؛ ترامپ علیه ایران

خراسان: موج مخالفت با شوی ترامپ
 
جمهوری اسلامی: حمایت جهانی از برجام در واکنش به سخنان ترامپ
 
جوان:‌ کشتی اعتماد به آمریکا شکست
 
جهان صنعت:‌نه بزرگ به ترامپ
 
ایران: ایران علیه ترامپ
 
اطلاعات: واکنش جهانی به سخنان ترامپ
 
کائنات: هاشمی شاهرودی: اظهارات ترامپ طنزی تاریخی و سیاسی است
 
کیهان: مدیر مسئول کیهان:‌ اگر ترامپ جنایتکار نبود برای سلامتی‌اش دعا می‌کردیم!
 
کیهان:‌ترامپ عربده کشید و عقب‌نشینی کرد
 
در کنار تیترهای انزوای ترامپ، تیترهای التماس رژیم برای حفظ برجام و ضرورت حفظ برجام از سوی رژیم به اشکال مختلف جلب نظر می‌کند:
ابتکار:
‌ دام جدید نئو محافظه‌کاران برای خروج ایران از برجام
 
اطلاعات: روحانی: ضربه به برجام، ضربه امنیت و ثبات منطقه و جهان است
 
ایران: روحانی گفت:‌گفتگو بهترین راه‌حل اختلافات بین‌المللی است

بهار: آیا راهی برای جلوگیری از بهانه جویی‌های ترامپ وجود نداشت! فرصت طلایی از دست رفته

تجارت: روحانی: شکستن میز مذاکرات هنر نیست
 
شرق: توتال می‌ماند بوئینگ می‌رود؟
 
مردم‌سالاری: رئیس‌جمهور در مراسم دریافت استوارنامه پنج سفیر جدید عنوان کرد: ناقض ابتدایی برجام نخواهیم بود

در صفحات داخلی روزنامه‌های حکومتی به‌رغم ادعای تیترهای صفحات اول، از همسویی کشورهای اروپایی با آمریکا ابراز نگرانی شده است
کیهان:
ادعای شکاف میان اروپا و آمریکا
از صحبتهای مقامات ارشد دولت و جنجال رسانه‌یی روزنامه‌های زنجیره‌یی مشخص است که بعد از دلسردی از دلخوشی به آمریکا، اکنون فصل دلخوشی به اروپا رسیده و دولت برخلاف گذشته، اکنون رویکرد ادامه راه با اروپا را در پیش گرفته است!
اروپایی‌ها هم راه را خوب یاد گرفته‌اند و در حال اجرای بازی پلیس خوب، پلیس بد هستند. از یک‌سو از برجام دفاع کرده و در اقدامی مزورانه پوستر «آری به برجام» در سفارت خود در تهران نصب می‌کنند و از سوی دیگر در اظهاراتی گستاخانه به توانایی موشکی ایران و قدرت منطقه‌یی کشورمان حمله کرده و برای فشار بر ایران به آمریکا تضمین می‌دهند!
روزنامه دیلی‌میل به‌نقل از رئیس‌جمهور آمریکا نوشت: «رئیس‌جمهور فرانسه زنگ زد و با من صحبت کرد. من به او گفتم: «ببین امانوئل! آنها همین حالا پول زیادی به رنو داده‌اند. پولشان را بگیر و لذت ببر»!
در روزهای گذشته، «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس پس از دیدار با «علی اکبر صالحی» رئیس‌سازمان انرژی اتمی گفت: «با صالحیگفتگو کردم. انگلیس تلاش می‌کند تا توافق هسته‌یی را حفظ کند اما ایران هم باید به سهم خود عمل کرده و نقش منطقه‌یی اخلالگرانه خود را کاهش دهد».
هم‌چنین در روزهای گذشته، «پیتر ویتیگ» سفیر آلمان در واشینگتن در مصاحبه‌ با «‌ان‌پی‌آر» اعلام کرد: «آلمان نگرانی‌های مشترکی با دولت آمریکا درباره فعالیت‌های منطقه‌یی و برنامه موشکی ایران دارد. آنگلا مرکل در دیدار با ترامپ این نکته را به صراحت اعلام کرد که ما نگرانی‌های مشترکی با آمریکا درباره فعالیت‌های مخرب ایران در منطقه، آزمایش‌های موشکی این کشور و نقض حقوق‌بشر و غیره داریم و می‌توانیم درباره آنها بحث کنیم. من فکر می‌کنم ما باید با همکاری یکدیگر جلوی این چالشهای ایران را بگیریم، اما بر اساس نگاه داشتن توافق هسته‌ای».
«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه نیز-شهریور 96- گفت: «با توجه به تحولات وضعیت منطقه و فشار فزاینده‌یی که ایران به منطقه وارد می‌کند و با توجه به فعالیت رو به گسترش ایران در زمینه موشکهای بالستیک، باید برای محدود کردن فعالیت موشکی ایران و تمدید محدودیت‌های برجام بر غنی‌سازی ایران برای دوران پس از سال 2025، با این کشورگفتگو کرد. برجام باید حفظ شود، اما در عین‌حال باید در زمینه تمدید محدودیت‌های برجامی، مسائل موشکی و منطقه‌یی با ایرانگفتگو کرد».
اما به‌رغم اظهارات صریح مقامات اروپایی، برخی از مقامات ارشد دولت و روزنامه‌های زنجیره‌یی مدعی اصلاحات با جنجال رسانه‌یی تلاش کردند تا اینگونه القاء کنند که به واسطه برجام میان اروپا و آمریکا شکاف ایجاد شده است.

وطن امروز: دولت با ترامپ همراهی نکند
باید برجام را در آمریکا تمام‌شده دانست. دولت ترامپ به‌دنبال یک توافق جدید است. توافقی که نمی‌شود آن را «برجام اصلاح‌شده» دانست، چرا که نوع اصلاحات مانند دائمی شدن محدودیت‌های هسته‌یی و اعمال محدودیت موشکی، اساساً در تضاد با ماهیت مذاکرات ایران و 1+5بر سر برجام است، بنابراین برجام با مختصات فعلی در آمریکا پاره شده است و آنها دنبال فشار بر ایران برای پذیرش توافق جدید هستند.
مواضع متحدان سنتی آمریکا در اروپا نشان می‌دهد آنان نسبت به مقوله تداوم پایبندی به برجام یک نوع همپوشانی با دونالد ترامپ دارند. به عبارتی، اعلام سیاست ادامه برجام منهای آمریکا، نه‌تنها تناقضی با مواضع ترامپ علیه ایران ندارد بلکه یک نوع همپوشانی میان آنان نیز وجود دارد. فرانسه و انگلیس به‌عنوان 2عضو اروپایی برجام پیش از این ضمن آن که از برجام و پایبندی به آن دفاع کردند، همزمان خواستار مذاکره مجدد با ایران برای تغییر در سیاستهای منطقه‌یی و محدود کردن برنامه دفاع موشکی تهران شدند. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در این‌باره گفت: «لازم است برنامه موشکی ایران را کنترل کنیم، زیرا تهدیدی برای کل منطقه است.»
انگلیسی‌ها هم همانند فرانسوی‌ها می‌گویند طرفدار حفظ برجام هستند اما در مقابل ایران باید نسبت به سیاستهای خود در منطقه و همین‌طور برنامه دفاع موشکی‌اش تجدیدنظر کند.
به گزارش رویترز، فرانسه، انگلیس و آلمان در بیانیه‌یی گفتند از ایران انتظار دارند وارد گفتگوی سازنده برای توقف «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» خود و پیگیر راه‌حلی از طریق مذاکرات شود. این 3کشور اعلام کردند با همکاری نزدیک آمریکا و همه شرکای مربوط، آماده اتخاذ اقداماتی برای برخورد با این مسائل (برنامه موشک بالستیک ایران و فعالیت‌های منطقه‌یی این کشور) هستند.
دولت آمریکا رسماً برجام را پاره کرده است. برجام در آمریکا تمام شده و دولت آمریکا برای توافق جدید دستورالعمل‌هایی به کنگره داده است. او به‌دنبال کشاندن ایران پای میز مذاکره درباره 3محور دائمی کردن محدودیت‌های هسته‌ای، محدود کردن برنامه هسته‌یی و عقب‌نشینی از منطقه است. او برای فشار بر ایران تحریم‌های جدید هسته‌یی را نیز در دستور کار قرار داده است. اروپایی‌ها اعلام کرده‌اند با برنامه ترامپ برای مذاکره درباره محدود کردن برنامه موشکی و تغییر سیاستهای منطقه‌یی ایران موافقند. آنها تلویحا تعهد به برجام را به مذاکره بر سر این موارد مشروط کرده‌اند. سفر آتی رئیس‌جمهور فرانسه به ایران نیز قاعدتاً در راستای مذاکره درباره منطقه و برنامه موشکی صورت می‌گیرد.
دولت ایران در مواجهه با این شرایط چه برنامه‌یی دارد. در حالت عادی، طبیعی است ایران باید هم نسبت به پاره شدن برجام و اجرای مادر تحریم‌ها واکنش نشان دهد و هم گزاره‌های محکمی مبنی بر عدم مذاکره بر سر برنامه موشکی و سیاستهای منطقه‌یی نشان دهد. در مورد اول متأسفانه هنوز واکنش درخور و اقدام متقابل عزتمندانه‌ای در برابر اعمال مادر تحریم‌ها از سوی دولت مشاهده نشده است.
در روزنامه‌های باند حسن روحانی و شرکا از یک سو پیامدهای استراتژی جدید آمریکا را کوچکنمایی کرده و ناچیز شمرده‌اند از سوی دیگر بر ضرورت حفظ برجام تأکید کرده و از روی هم افتادن فشار تحریمها با با سایر بحرانهای گریبانگیر نظام ابراز وحشت کرده‌اند:
ابتکار:
دام جدید نئو محافظه‌کاران برای خروج ایران از برجام
پس با هوچی گری و رجزخوانی می‌خواهند ایران را هیجانی و عصبی کنند تا از بر جام خارج شود آنگاه لقمه‌ای چرب به نام پیمان‌شکنی ایران را وسیله‌ای برای اجماع جهانی قرار دهند و به‌زعم باطل خودشان ایران را به پای مذاکره پیرامون موشکهای دفاعی بکشانند تا توان پدافندی کشور را به تحلیل ببرند.

آفتاب یزد: سرمقاله:‌ سخنرانی بی‌اعتبار
آمریکایی‌ها فراموش کرده‌اند که مرتبه پیش اگر موفقیتی در فشار علیه ایران داشتند (که البته از سوی ما جای بحث دارد) ناشی از همکاریهای اروپا و روسیه و چین بود و در یک اجماع جهانی موفق شده بودند سیاست خودشان را پیش ببرند. ولی در هر صورت هیچ گاه آمریکا به تنهایی
نمی‌تواند سیاستی را علیه ما پیش ببرد؛ هر چند که می‌تواند مشکلاتی برایمان ایجاد کند.
ممکن است ما اگر بخواهیم خودمان را با ترکیه، کره جنوبی یا قطر و باقی کشورهای در مدار آمریکا مقایسه کنیم از لحاظ بهره‌مندی از برخی همکاریهای اقتصادی با آمریکا ضررهایی متوجه شویم، ولی به هر حال یک سیاست مستقل و یک سیاست خارجی متکی به توان ملی هزینه‌های خود را دارد. آن چیزی که برای مردم غیرقابل پذیرش است سیاست انزوا طلبانه و سیاستهایی است که منجر به تحریمهای جهانی همه‌جانبه علیه ما شود. این رویکردی بود که مورد توافق مردم ما نبود و در انتخابات سال 92مردم نشان دادند.

ایران: جعبه ابزار خالی آمریکا
مخاطب اصلی سند راهبردی و سخنان تند و حساسیت‌ برانگیز ترامپ علیه ایران افکار عمومی داخل آمریکا است.
او بیش از هر چیز تلاش دارد در «داخل» آمریکا فضاسازی کند. اصرار او بر این فضاسازی داخلی نیز حاوی این پیام مهم است که دولت ترامپ از جلب حمایت «بین‌المللی» علیه ایران و از ایجاد اجماع برای بازگشایی توافق هسته‌یی و مذاکره مجدد بر سر مفاد آن ناامید شده است.
واکنش سریع خانم موگرینی به اظهارات ترامپ در یک کنفرانس مطبوعاتی تنها چند دقیقه پس از اتمام سخنان او، صدور فوری یک بیانیه مشترک از آلمان، فرانسه و بریتانیا در حمایت از برجام و هم‌چنین سایر موضع‌گیریهای مثبت جامعه جهانی در حمایت از موضع ایران همگی از انزوای سیاسی و کاهش شدید قدرت مانور آمریکا در عرصه حقوق بین‌الملل و نظام بین‌المللی حکایت دارد... اما در نهایت نمی‌شود این حقیقت را نیز انکار کرد که سخنرانی ترامپ فضای روانی جدیدی را ایجاد کرده که باید از سه طریق ظرفیت آسیب‌رسانی آن را مهار کرد: اول، از طریق تداوم سیاستهای مدبرانه و هوشمندانه دولت روحانی و پرهیز از افتادن در دام‌هایی که از این پس دستگاه سیاسی آمریکا با شدت و سرعت بیشتری پیش روی تهران پهن خواهد کرد. دوم، از طریق تقویت روابط سیاسی با اتحادیه اروپا و تشویق آن در جهت ایجاد موانع حقوقی بر سر راه تحریم‌های ثانویه و اقدامات خصومت‌آمیز آمریکا. و سوم، از طریق مبادرت به رایزنیهای مختلف در راستای تأثیرگذاری بر تصمیمات کنگره.

آرمان: جمهوری اسلامی ایران، با حفظ و پافشاری بر دستاوردهای دیپلوماتیک، نه‌تنها باید از دستاورد سیاسی برجام صیانت کند، بلکه باید برجام را به‌عنوان الگوی بین‌المللی حل مشکلات مشابه در جهان، معرفی و بازنمایی کند.

در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع هم از یک سو ترامپ را شکست خوردهٴ این صحنه می‌دانند و از سوی دیگر به باند رقیب حمله کرده و پیامدهای خطرناک استراتژی جدید آمریکا را گوشزد کرده‌اند و هم‌چنین برای حفظ روحیه مزدوران برون مرزی و داخلی نظام به «استکبار جهانی» چنگ و دندان هم نشان داده‌اند:
کیهان:
حسین شریعتمداری: ترامپ می‌داند برجام مجموعه‌یی از دهها امتیاز نقد است که آمریکا از ایران گرفته و یک مشت وعده نسیه که در مقابل داده است؛ بنابراین به‌وضوح قابل پیش‌بینی بود که هرگز از آن دست نمی‌کشد. سخنان ترامپ نیز نشان داد که خواستار امتیازات بیشتر است و نه لغو برجام... ترامپ برای کنگره نیز دستورالعمل ویژه‌یی صادر کرده که مانند گذشته از هماهنگی قبلی حکایت می‌کند و شامل دو محور اصلی است
آمریکا با دستورالعمل اول در پی آن است که با گنجانیدن محدودیت صنایع موشکی در برجام، این محرومیت را به یک سند بین‌المللی که قطعنامه 2231تضمین آن است، تبدیل کند و در خصوص نامحدود کردن زمان خروج ایران از محدودیت‌های برجام، فقط باید پرسید اگر آمریکا آن‌گونه که حامیان برجام ادعا می‌کنند، برجام را به زیان خود می‌داند چرا اصرار دارد که آن را به یک سند مادام‌العمر تبدیل کند؟
وی درباره عکس‌العمل کشورمان به رجزخوانی‌های ترامپ، تأکید کرد: اگر ترامپ جنایتکار نبود بایستی برای سلامتی‌اش دعا می‌کردیم چرا که او از چهره واقعی و بدون روتوش آمریکا پرده‌برداری کرد و برای دیرباورترین افراد هم کمترین تردیدی درباره غیرقابل اعتماد، دروغگو و جنایتکار بودن آمریکا باقی نگذاشت. واقعیتی که برای فهماندن آن به برخی از ساده‌لوحان داخلی به هزینه‌ای کلان و زحمات فراوان نیاز داشتیم... امروز آمریکا به‌گونه‌یی در همسایگی ماست، چرا که در منطقه 50پایگاه و چند ده‌هزار نیروی نظامی دارد.
ترامپ باید بداند که منطقه نه فقط برای نظامیان آمریکا امن نیست، بلکه متحد استراتژیک آن یعنی رژیم جعلی اسراییل و برخی از رژیم‌های دست‌نشانده در منطقه که برای آمریکا نقش گاو شیرده را دارند نیز نمی‌توانند از خشم مقدس ایران اسلامی در امان باشند.

سوز و گداز از مقاومت ایران هم به‌رغم دستورات اکید وزارت اطلاعات مبنی بر سکوت در مورد سازمان مجاهدین، در رسانه‌های حکومتی دیده می‌شود:
جوان:
پاسدار عبدالله گنجی: محتوای سخنان ترامپ آمیخته‌ای از نظرات صهیونیست‌ها، آل‌سعود، (مجاهدین) و تجدیدنظرطلبان مستقر در آمریکا (نام بردن ترامپ از انقلاب سبز) بود. از قضا پس از سخنان وی فقط آل‌سعود، صهیونیستها و مریم قجر از آن استقبال کردند.

اعتماد: حمید بعیدی‌نژاد سفیر جمهوری اسلامی در بریتانیا: ... فقط سه طرف به استقبال سخنان ترامپ رفتند: اسراییل، عربستان و سازمان (مجاهدین خلق).

حمله به باند روحانی و ابراز وحشت از پیامدهای استراتژی نوین آمریکا بیشترین مطلب روزنامه‌های حکومتی را به خود اختصاص داده است:
وطن امروز:
در این میان یک سؤال بسیار جدی مطرح شده است: با اعمال تحریم‌های جدید و مشخص شدن عدم پایبندی آمریکا به برجام، این توافق اساساً چه سودی برای مردم ایران دارد که برخی برای حفظ آن حاضر به دادن امنیت کشور نیز می‌شوند؟

وطن امروز: چرا می‌گوییم برجام پاره شد؟
شکل دیگر خروج از برجام این است که آمریکا تحریم‌های تعلیق شده در برجام را موضوعا و مصداقا در قالب عناوین و قوانین دیگر بازگرداند، بدون آن که رسماً اعلام کند از برجام خارج شده است. در این حالت هم آمریکا از برجام خارج شده بی‌آن که به این موضوع اعتراف کند و هزینه‌های حقوقی خروج رسمی از برجام را بپردازد. قانون کاتسا که 18روز دیگر اجرایی خواهد شد دقیقاً چنین کاری می‌کند اما مسأله را به‌گونه‌یی پیچیده کرده که نتوان بسادگی گفت آمریکا با بازگرداندن تحریم‌های برجامی توافق را نقض کرده است. خروج از برجام یک معنای دیگر هم می‌تواند داشته باشد و آن انداختن برجام در دالانی است که انتهای آن لغو توافق از سوی آمریکا باشد. این کاری است که ترامپ انجام داد.
وقتی درباره خروج آمریکا از برجام حرف می‌زنیم مقصود خروج آمریکا همزمان با نگه‌داشتن ایران است. آمریکا به این معنا که ایران باید در توافق بماند و تعهدات خود را ادامه بدهد به هیچ‌وجه خواهان به هم خوردن برجام نیست و اساساً کل داستان هم همین است که بازی به‌گونه‌یی طراحی شده که آمریکا عملاً از برجام خارج شود و ایران در برجام بماند... این نکته را منتفی ندانید که همه این داستانها بازی‌هایی باشد برای این‌که ترامپ روزی در همین نزدیکی‌ها اعلام کند اسماً در برجام باقی می‌ماند به شرط این‌که ایران وارد مذاکرات منطقه‌یی و موشکی شود. این هم کاملاً محتمل است که اروپا و آمریکا یک توافق پس پرده کرده باشند و قانون کاتسا را مشترکاً اجرا کنند تا ایران وادار به مذاکره درباره برنامه منطقه‌یی و موشکی خود شود. اینها داستانهای جدیدی است...

وطن امروز: همصدایی با ترامپ!
این‌که رئیس‌جمهور ما بیاید وسط و اعلام کند: «سپاه نه‌تنها محبوب ملت ایران، بلکه محبوب منطقه هم هست»، اگر‌چه موضعگیری لازمی است لیکن هرگز کافی نیست! پس دیگر زمان «حرف‌درمانی» نیست! «حرف‌درمانی» اگر می‌خواست جواب بدهد، برجام به فرجام امروز خود نمی‌رسید! دولت محترم اگر واقعاً دارای «تدبیر» است و اگر شعارش واقعاً «اعتدال» است، باید میان کنش دشمن علیه نهاد تامین‌کننده امنیت ملت ایران و واکنش خود، اقلی از تناسب را فراهم کند و این تناسب، با بیان 4تا جمله برخلاف جملات روزهای مناظره و شب‌های میتینگ، به‌دست نمی‌آید! این‌که امروز به‌رغم درشت‌گویی‌های پیشین، چند کلام سخن درست درباره سپاه بگوییم، جواب کلید زدن رژیم تحریم‌های فراگیر توسط شیطان بزرگ نمی‌شود! نه ما ساده هستیم و نه محتاج چند مخدر جهت تسکین آلام!...
 
وطن امروز: همصدایی با ترامپ!
این‌که رئیس‌جمهور ما بیاید وسط و اعلام کند: «سپاه نه‌تنها محبوب ملت ایران، بلکه محبوب منطقه هم هست»، اگر‌چه موضعگیری لازمی است لیکن هرگز کافی نیست! پس دیگر زمان «حرف‌درمانی» نیست! «حرف‌درمانی» اگر می‌خواست جواب بدهد، برجام به فرجام امروز خود نمی‌رسید! دولت محترم اگر واقعاً دارای «تدبیر» است و اگر شعارش واقعاً «اعتدال» است، باید میان کنش دشمن علیه نهاد تامین‌کننده امنیت ملت ایران و واکنش خود، اقلی از تناسب را فراهم کند و این تناسب، با بیان 4تا جمله برخلاف جملات روزهای مناظره و شب‌های میتینگ، به‌دست نمی‌آید! این‌که امروز به‌رغم درشت‌گویی‌های پیشین، چند کلام سخن درست درباره سپاه بگوییم، جواب کلید زدن رژیم تحریم‌های فراگیر توسط شیطان بزرگ نمی‌شود! نه ما ساده هستیم و نه محتاج چند مخدر جهت تسکین آلام!
از یاد نبریم که «مادر تحریم‌ها» اگر‌چه در ظاهر، سپاه را هدف گرفته لیکن تند و تیزتر و گسترده‌تر و سختگیرانه‌تر از آن است که تنها محدود به سپاه باشد! اولاً مهمات کشور از قبیل موشکها را نیز هدف گرفته و ثانیا همه افراد و شرکتها و نهادها و ارگانهای به هر نحو مرتبط با سپاه را و ثالثا مجموعه‌های به هر نحو مرتبط با مرتبطان سپاه را! بله! چیز واقعاً عجیب و غریبی است این قانون کاتسا
و شگفتا! این همه در حالی است که ما با آمریکا، خیر سرمان در دوران توافق به‌سر می‌بریم!... اگر اینگونه است، آیا مردم حق ندارند عدم اقدام متقابل و متناسب با وحشیگریهای عملیاتی کاخ سفید را «همصدایی با ترامپ» بخوانند؟!
بعضی‌ها لطف کنند با 4تا جمله خوب، ماله بر سر این ملت غیور نکشند! اینی هم که برجام را صرفنظر از آمریکا، با اروپا ادامه می‌دهیم، اتفاقاً هم خواست آمریکایی‌ها و هم خواست اروپایی‌هاست! واقعاً برای آمریکا و اروپا، چه چیزی بهتر از این‌که با وجود برجام، نه فقط تحریم‌های قبلی بالمره لغو نشود که حتی «مادر تحریم‌ها» هم گریبان نهاد ضامن امن و امان ایران را بگیرد و گریبان موشکهای کشور را بگیرد و گریبان بسیاری از نهادها و ارگانهای دیگر را بگیرد و گریبان شرکتهای دارای تعامل با سپاه را بگیرد و گریبان شرکتهای دارای تعامل با شرکتهای دارای تعامل با سپاه را بگیرد و آن وقت طرف ایرانی، اعلام کند برجام را با اروپایی‌ها ادامه می‌دهیم؟! خوب است آقایان روحانی و ظریف، یک بار برای همیشه پاسخ این سؤال را بدهند که اصلاً و اساساً برای چه اذن مذاکرات منتهی به برجام را گرفتند؟! آیا جز برای لغو تحریم‌های قبلی و عدم تصویب تحریم جدید؟! و خوب است به افکار عمومی توضیح دهند نیل به این هدف، برای‌شان مهم‌تر است یا نگه‌داشتن برجام، به هر قیمتی ولو به قیمت تحمل مادر تحریم‌ها؟! مع‌الاسف حضرات جوری فرافکنی می‌کنند کأنه موضوع بحث این است که برجام را با کدام کشورها ادامه دهیم و با کدام کشورها نه! خیر! بحث سر این بود که تحریم‌ها لغو شود و تحریم جدید هم تصویب نشود!... رک و صریح بگویم که اگر در ازای آنچه آمریکا عملیاتی کرد، دست‌اندرکاران امر هم از چند تعهد مهم انجام داده خود برنگردند، رسماً و علناً همصدایی کرده‌اند با ترامپ! چرا که ترامپ دقیقاً همین را می‌خواهد؛ «ادامه یافتن توأمان برجام توسط ایران و تحریم‌ها توسط آمریکا!» و عجبا! برجامی که قرار بود عامل لغو تحریم‌های قبلی و مانع تصویب تحریم‌های جدید باشد، متأثر از دست فرمان عده‌یی در داخل، بدل شده به کاتالیزور تحریم‌ها! و سپر مدافع تحریم‌ها! که اعتراض‌ همانا و متهم شدن به نقض برجام، همان!

وطن امروز:‌ جلوی ضرر را نمی‌گیرید؟!
امروز ما در شرایطی هستیم که سود بردن ما از برجام در ید اراده آمریکاست. حالا که عواید ما منوط به چگونگی رفتار طرف مقابل‌مان است و ما تقریباً جز تمنای افاضه فیض و شکوه و شکایت و محکوم کردن و گله از نقض برجام، با این دولت کار دیگری از دست‌مان ساخته نیست، حال با دستور رئیس‌جمهور آمریکا به وزارت خزانه‌داری، رژیم تحریمی گسترده و بی‌سابقه جدیدی علیه ایران به مرحله اجرا درآمده است. اکنون باید از دولتمردان پرسید آیا نمی‌خواهند جلوی ضرر روزی n میلیون دلار را بگیرند؟

حمایت:وطن امروز:‌ جلوی ضرر را نمی‌گیرید؟!
امروز ما در شرایطی هستیم که سود بردن ما از برجام در ید اراده آمریکاست. حالا که عواید ما منوط به چگونگی رفتار طرف مقابل‌مان است و ما تقریباً جز تمنای افاضه فیض و شکوه و شکایت و محکوم کردن و گله از نقض برجام، با این دولت کار دیگری از دست‌مان ساخته نیست، حال با دستور رئیس‌جمهور آمریکا به وزارت خزانه‌داری، رژیم تحریمی گسترده و بی‌سابقه جدیدی علیه ایران به مرحله اجرا درآمده است. اکنون باید از دولتمردان پرسید آیا نمی‌خواهند جلوی ضرر روزی n میلیون دلار را بگیرند؟.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/15380114-51f5-4b9f-a970-115dbe3e2a07"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات