728 x 90

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی دوشنبه ۲۰آذر

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
روزنامه‌های حکومتی در روز دوشنبه 20آذر مهم‌ترین مطالب خود را به سفر بوریس جانسون به تهران و لایحه بودجه 97که حسن روحانی به مجلس داده اختصاص داده‌اند. در عنوانهای صفحات اول روزنامه‌های باند روحانی ادعاهای وی در مورد اهداف بودجه مبنی بر ایجاد اشتغال و فقر زدایی برجسته شده است. اما در تیترها و مطالب روزنامه‌های باند خود روحانی عکس این موضوع به چشم می‌خورد:
آفتاب یزد: رئیس‌جمهور با حضور در مجلس لایحه بودجه 97را تقدیم کرد. او در نطق خود دو خبر مهم را داد اول این‌که ردیفهای غیرشفاف بودجه حذف شده و دوم این‌که مقابل لابیها بسیاری ایستاده تا مؤسسات مالی غیرمجاز از بین بروند.

ابرار اقتصادی: گازوییل 20درصد گران می‌شود

ابرار اقتصادی: باید در انتظار حذف گسترده یارانه بگیران بود، کاهش 45درصدی بودجه یارانه ها!

ابرار اقتصادی: عوارض خروج از کشور 145هزار تومان افزایش می‌یابد

ابتکار: سه برابر شدن عوارض خروج از کشور

اقتصاد پویا: در لایحه بودجه 97؛ عوارض خروج از کشور ۳برابر شد، دولت امسال 12هزار میلیارد تومان بیشتر مالیات می‌گیرد، بودجه 97حکم به گرانی آب داد

روزنامه‌های باند علی خامنه‌ای هم به زوایای دیگری از بودجه سال 97اذعان کرده‌اند. که بر اساس آنها بیشترین منابع درآمدی دولت افزایش مالیاتها و گرانی کالاهای اساسی است و بیشترین محل مصرف بودجه به نیروهای سرکوبگر و طرحهای توسعه‌طلبانه نظامی اختصاص داده شده است:
خراسان:
بودجه نهادهای نظامی در لایحه بودجه، ذیل بودجه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تعریف می‌شود که امسال، مجموع بودجه نهادهای نظامی 44میلیون و 971 355میلیون ریال است؛ رقمی معادل حدود ۴.۵هزار میلیارد تومان. طبق برنامه ششم کل کشور که اجرای آن از فروردین‌ ماه امسال کلید خورده است،
پنج اولویت‌ نخست دفاعی کشور در پنج سال آینده، شامل موارد ذیل است:1-توسعه و افزایش توان موشکی، 2- توسعه و تقویت توان پدافند هوایی در سطوح مختلف برد کوتاه، متوسط و بلند، 3- توسعه و به‌روزرسانی شبکه‌های ارتباطی امن و پایدار و تعامل‌پذیر و برخوردار از فناوریهای مناسب با هدف استقرار کامل سامانه فرماندهی و کنترل، 4- هوشمند و متحرک‌سازی برخی سامانه‌های تسلیحاتی متناسب با تهدیدات، 5- توسعه و تقویت امکانات جنگ الکترونیک و دفاع رایانه‌ای (سایبری) بر اساس این اولویت‌ها، دولت موظف است لایحه بودجه سالانه را بر مبنای همین قانون در حوزه‌های مختلف به مجلس تقدیم کند.
عضو کمیسیون دفاعی مجلس: موشک و نیروی قدس سپاه اولویت‌های بودجه دفاعی در سال ۹۷هستند
در همین حال محمدجواد جمالی، عضو کمیسیون دفاعی مجلس به تسنیم گفت: ما فکر می‌کنیم سهم 5درصدی بودجه دفاعی کشور از هزینه‌های جاری که در برنامه ششم توسعه به دولت تکلیف شده است، در لایحه بودجه سال 97رعایت شده و اگر این اتفاق نیفتاده باشد ما حتماً در کمیسیون تلفیق بودجه این موضوع را پیگیری می‌کنیم.
با توجه به تأکیدات فرمانده کل قوا در بخش موشکی و نیروی قدس سپاه، اینها اولویت اول بودجه دفاعی کشور هستند. عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: انتظار ما از دولت در حوزه بودجه دفاعی توجه به موضوع حقوق و مزایای نیروهای مسلح است که طبق قانون باید حدود 20درصد بیشتر از دیگر بخش‌ها باشد

جوان: بودجه‌هراسی دولت امید!
بودجه هزار و 194تریلیون تومانی سال 97در شرایطی راهی مجلس شد که مهم‌ترین ویژگی آن، اتکای بیشتر دولت به افزایش قیمتها و حذف یارانه‌بگیران متمرکز شده است. کاهش ۱۵.۳درصدی بودجه عمرانی و افت 10درصدی درآمدهای پیش‌بینی شده برای نفت و فرآورده‌های نفتی، برآورد 128هزار و 719میلیارد تومان درآمد مالیاتی (10/5درصد رشد) از دیگر نکات مهم لایحه بودجه 97است.
حدود ۶۰هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی در قالب تملک دارایی‌های سرمایه‌یی پیش‌بینی شده است. این رقم در قیاس با ۷۱هزار میلیارد تومانی که مجلس نسبت به آن پافشاری و در جریان تصویب قانون بودجه آن را مصوب کرد، کاهش ۱۰هزار میلیارد تومانی داشته است. خودرو هم یکی دیگر از منابع درآمدی دولت است، در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷، دولت از محل مالیات واردات خودرو میزان 2هزار و 205میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی کرده است و هم‌چنین در این لایحه پیش‌بینی دولت از میزان درآمد از محل مالیات شماره‌گذاری خودرو در سال ۱۳۹۷برابر با هزار و 683میلیارد تومان است. در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷دولت درآمد ۷۶۴میلیارد تومانی را از محل مالیات نقل‌و‌انتقال خودرو پیش‌بینی کرده که جزئیات بیشتر درآمدهای خودرویی نشان می‌دهد هزینه پلاک‌گذاری به 100هزار تومان افزایش یافته است.
در بودجه سال 97مالیات برمصرف سیگار هزار و 486میلیارد تومان پیش‌بینی شد. هم‌چنین دولت در لایحه بودجه سال آینده مجموع درآمدهای ناشی از فروش نفت را ۱۰۶هزار میلیارد تومان برآورد کرد که در مقایسه با سال جاری با کاهش همراه است. موضوع قیر رایگان و تکلیف شرکت ملی نفت ایران در این زمینه، به‌طور کل در لایحه بودجه سال 97مورد اشاره قرار نگرفته و عدم درج این موضوع در لایحه بودجه از بسته شدن پرونده توزیع قیر رایگان در سال 97حکایت دارد. این به‌معنای افزایش هزینه‌های راه‌سازی در بخش روستایی و شهری است که رقم قابل اعتنایی خواهد بود.
بر اساس جدول 5لایحه بودجه سال 97 کل کشور یک‌هزار و 300میلیارد تومان درآمد از افزایش 20درصدی قیمت گازوییل در سال 97دیده شده است.
بر اساس بند (ج) تبصره ۶لایحه بودجه ۹۷وزارت نیرو از طریق شرکتهای آبفای شهری سراسر کشور مکلف است، علاوه‌ بر دریافت نرخ آب بهای شهری به‌ازای هر مترمکعب آب شرب مبلغ ۲۰۰ریال از مشترکان آب برای توسعه آب روستایی دریافت کند.
لایحه بودجه سال آینده عوارض خروج از کشور برای هر نفر ۲۲۰هزار تومان تعیین شده که نسبت به ۷۵هزار تومان سال قبل تا ۱۴۵هزار تومان رشد دارد.

رسالت: دولت عزمی برای بودجه ریزی و بودجه‌بندی عملیاتی برای بزرگترین بنگاه اقتصادی کشور یعنی شرکت ملی نفت که بودجه آن بیش از بودجه عمومی کل کشور است، ندارد. تبصره یک لایحه بودجه دولت در سال 97که اختصاص به نفت دارد عیناً مطابق سال‌های گذشته شامل 4بند و چند جزء آمده است و اثری از نگاه دولت به بودجه عملیاتی و نیز حسابداری و حسابرسی عملکرد دیده نمی‌شود... نکته چهارمی که در گزارش رئیس‌جمهور حائز اهمیت می‌باشد آن است که گفت: "اشتغال، رشد اقتصادی، رفع فقر، کاهش نابرابریها، تحرک در طرح های اصلی در این لایحه پیگیری شده است." تفریغ بودجه سال‌های گذشته و نیز گزارش عملکرد اقتصادی دولت در این سال‌ها نشان می‌دهد دولت در هدف‌گذاریهای اقتصادی خود توفیق چندانی نداشته است

روزنامه‌های همسو با باند آخوند روحانی بودجه 97را بهانه حمله به سیاستهای روحانی کرده‌اند:
اعتماد:
حرف و حدیث‌هایی درباره یک تصمیم
در هیچ‌کجای دنیا ندیده‌ام که برای خروج از کشور عوارض جداگانه تعیین شود. به نظر می‌رسد دولت با این تصمیم قصد دارد بخشی از بودجه‌یی که توان تأمین آن را ندارد فراهم کند. اما پرسش اصلی این است که چرا دولت از شهروندانی که مالیات می‌دهند و عوارض مختلف می‌پردازند دوباره تحت عنوان جدید پول بگیرد؟ برای مثال اگر قرار باشد یک شهروند برای بار سوم خروج از کشور بخواهد به ترکیه سفر کند قیمت بلیت او ٧٥٠ هزار تومان است و باید ٤٠٠ هزار تومان هم عوارض بپردازد. نسبت این اعداد، غیرمنطقی بودن این تصمیم را به خوبی نشان می‌دهد.
وقتی قرار است بخش عمده این پول در بخش‌های دیگر هزینه شود بی‌معنا بودن این تصمیم بیش‌از‌پیش نمایان می‌شود.

جهان صنعت: سردرگمی یارانه‌ بگیران
هر چند در این میان ابهامات بسیاری در مورد بودجه پیشنهاد‌شده سال آینده برای پرداخت یارانه نقدی خانوار‌ها وجود دارد و به نظر می‌رسد سردرگمی یارانه‌بگیران در سال 97موضوعی دور از ذهن نخواهد بود.
آنچه بدون تردید موجب سردرگمی یارانه‌بگیران خواهد شد پیشنهاد دولت مبنی بر تغییر نام سازمان هدفمندی و تبدیل آن به صندوق رفاه اجتماعی خواهد بود و این پرسش را مطرح می‌کند که آیا دولت سودای حذف یارانه‌ها را در سر دارد یا هدفی دیگری را از این اقدام دنبال می‌کند؟
نکته قابل تأمل در بودجه 97 کاهش چشمگیر سهم بودجه عمرانی برای سال آینده است و آن‌گونه که جداول لایحه بودجه سال آینده نشان می‌دهد دولت 60هزار و 431میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی در قالب تملک دارایی‌های سرمایه‌یی در نظر گرفته است. این رقم در قانون بودجه سال 1396حدود 71هزار و 367میلیارد تومان بود. به عبارتی بودجه طرح‌های عمرانی در سال آینده 18درصد کاهش یافته است در حالی که تجربه ثابت کرده همین رقم نیز تا پایان برنامه محقق نخواهد شد و تنها سهم اندکی از آن به طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی اختصاص خواهد یافت.
آنچه از بررسی دیگر آمار و ارقام بودجه برمی‌آید، افزایش بودجه عمومی، درآمد‌های عمومی و درآمد‌های مالیاتی در سال آینده است به‌طوری که بودجه عمومی کشور با رشد 15درصدی در لایحه بودجه نسبت به سال 96همراه خواهد شد.

برخی روزنامه‌های همسو با روحانی به جنگ باندها برای چپاول بیشتر در بودجه 97اذعان کرده‌اند:
ابتکار:‌سرمقاله: بودجه را گوشت قربانی نبینیم
بودجه کل کشور علاوه بر این‌که یک پدیده اقتصادی است، بیشتر از آن یک پدیده سیاسی است. در پشت هر عدد و رقم نهفته در لایحه بودجه نیرویی رخ داده است و این رقم دو طرف دارد.
یک طرف آن برنده امر است که توانسته عدد خود را به بودجه‌ریزان تحمیل کند و یک طرف آن بازندگانی هستند که بدون تردید در روزهای آینده به اتاق نمایندگان می‌روند تا شکست خود را جبران کنند.

روزنامه‌های باند روحانی از سفر وزیر خارجه انگلیس به تهران نتیجه گرفته‌اند باید برای حفظ برجام و شل کردن تحریمها به مذاکره و دادن امتیاز ادامه دهند:
جمهوری اسلامی:
رئیس‌جمهور در دیدار «بوریس جانسون» وزیر امور خارجه انگلستان، با اشاره به ضرورت توسعه روابط دوستانه و متوازن ایران و انگلیس در راستای تأمین و تضمین منافع مشترک، گفت: مناسبات دو کشور با وجود فضای پس از برجام متناسب با ظرفیت‌های همکاری نبوده و باید برای رسیدن به نقطه مطلوب در روابط و همکاریهای فیمابین، تلاش بیشتری انجام شود.
باید تصمیم و اراده مبنی بر استفاده از فضای پس از برجام برای توسعه همه‌جانبه مناسبات و همکاریها را در مقام عمل نشان داده و شاهد آثار آن باشیم.

آرمان: اگر ایران به‌دنبال توسعه روابط اقتصادی خود با اروپا از جمله بریتانیا است و از سوی دیگر به‌دنبال آن است که شرایطی فراهم شود تا بریتانیا در کشمکش‌های برجام که بین ایران و آمریکا وجود دارد، بر اجرای دقیق توافق وین تأکید کند، باید به‌گفتگو با بریتانیا ادامه دهد. تصمیم‌گیران روابط خارجی ایران و شخص رئیس‌جمهور باید در مورد این موضوع بیندیشند تا برخی مسائل فی‌مابین حل‌و‌فصل شود. در این صورت ایران می‌تواند انتظار داشته باشد که بریتانیا از نظر اقتصادی با ایران همکاری‌ کند و موجب تقویت موقعیت ایران در برابر آمریکا شود و هم به رفع تحریم‌های بانکی علیه ایران کمک کند؛ تحریم‌هایی‌ که در حال حاضر رفع آنها برای اقتصاد ایران جنبه حیاتی دارد. بریتانیا می‌تواند در چند جهت بر روابط اقتصادی سایر کشورها با ایران تاثیر بگذارد. از جمله‌ این‌که بریتانیا می‌تواند بر ملایم‌کردن جهت‌گیریهای اخیر رئیس‌جمهور فرانسه به‌نفع آمریکا اثر بگذارد. هم‌چنین بریتانیا می‌تواند در از میان‌برداشتن موانع رفع تحریم بانکها تاثیرگذار باشد، اما این توانایی و عدم‌توانایی در مذاکرات دوجانبه مشخص می‌شود. البته بریتانیا به‌طور یقین دارای این قدرت است که بر تحریم‌های آمریکا بر مسائل بانکی ایران تاثیر بگذارد، اما این اقدام از سوی بریتانیا منوط به آن است که ایران و بریتانیا نیز در بعد مذاکراتی بتوانند به دستاورد‌های مشترک دست یابند

آرمان: سفر دو روزه بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس به تهران بیشتر تحت تاثیر فضاسازی رسانه‌یی و مسأله نازنین زاغری شهروند بریتانیایی- ایرانی قرار گرفت، به جای این‌که سفری سیاسی و در جهت پیشبرد اهداف برجام به‌نظر برسد. در نتیجه فضاسازی و تبلیغات رسانه‌یی از اهمیت سفر این مقام انگلیسی به‌ ایران در دوره پسابرجام کاست. ایران درصدد است از فرصت برجام به بهترین صورت ممکن بهره ببرد، بنابراین نباید سفر جانسون را به تهران ناموفق جلوه داد. به هر روی انگلیس یکی از اعضای متعهد توافق هسته‌یی است و در آمریکا و اروپا نفوذ دارد. این‌که بانکها و شرکتهای بیمه بریتانیا همکاری بیشتری با ایران داشته باشند و موانع موجود بر سر راه مبادلات بانکی میان ایران و اروپا کاهش یابد، به اجرای مطلوب برجام کمک خواهد کرد،

روزنامه‌های باند روحانی به مواضع روزنامه‌های باند رقیب برای مخالفتشان با سفر جانسون حمله کرده‌اند:
آفتاب یزد: در چنین شرایطی عده‌یی از دلواپسان نیز در داخل، مدام بر این نکته تأکید می‌ورزند که وزیر انگلیسی صرفاً برای همین موضوع به تهران آمده و فقط می‌خواهد دست آن دو نفر را بگیرد و سوار هواپیما کند و برود.
اگر رسانه ثالثی به این ماجرا بنگرد او نیز اینگونه می‌پندارد که پس تمام دیدارهای بوریس جانسون در تهران با مقامات مختلف «کشک» است...

روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع تلویحا به شکست رژیم در رسیدن به اهدافش در سفر بوریس جانسون اذعان کرده‌اند:
جوان:
وصول طلب 450میلیون پوندی ایران در ابهام؛ آیا عهدشکنی انگلیس در بیانیه الجزایر تکرار می‌شود؟

رسانه‌ها و فضای مجازی طی دو روز گذشته رایزنیهای فراوانی در خصوص سفر وزیر امور خارجه انگلیس به تهران کردند، از موضوع آزادی نازنین زاغری از جاسوسان انگلیسی بازداشت شده در ایران گرفته تا موضوع تلاش انگلیس برای محکم‌کردن جای پای خود در منطقه پس از خروجش از اتحادیه اروپا اما آنچه در خصوص این سفر کمتر به آن پرداخته شده، ماجرای بازگشت اموال بلوکه‌شده ایران در انگلیس پس از 40‌سال است...

رسالت: تاملی در سفر وزیر خارجه انگلیس جانسون متهم است نه قاضی
بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس طی دو روز گذشته به تهران سفر کرد تا در خصوص موضوعاتی مانند زندانیان دو تابعیتی، برجام و مسائل منطقه ای
با ایران گفتگو کند. واقعیت امر این است که جانسون در موضوع زندانیان دو تابعیتی به‌شدت از سوی سیاستمداران انگلیسی تحت فشار قرار دارد
در خصوص برجام نیز جانسون دیدارهایی با مقامات دستگاه سیاست خارجی کشورمان داشت. وزیر امور خارجه انگلیس در حالی از پایبندی کشورش به برجام سخن می‌گوید که دولت انگلیس در طول دو سال اخیر همگام با ایالات متحده بدترین عهد شکنیها را در قبال پرونده هسته‌یی ایران داشته است. بانکهای انگلیسی هنوز بر سر معاملات بانکی و اعتباری با ایران سنگ‌اندازی می‌کنند
در خصوص اوضاع منطقه‌ای نیز انگلیس یکی از بانیان ترویج ترور و خشونت در غرب آسیا محسوب می‌شود. حمایتهای مالی و تسلیحاتی انگلیس از رژیم منفور سعودی منجر به کشتار روزانه مردم بی‌گناه یمن شده است.

روزنامه‌های باند خامنه‌ای موضوع مذاکرات بوریس جانسون با دولت حسن روحانی را بهانه حمله به باند روحانی کرده‌اند:
کیهان:‌جای تعارف نیست که جامعه هدف نمازی‌ها و زاغری، هرگز مردم عادی کف خیابان نبود و آنها دنبال یارگیری از مسئولان بوده‌اند و در این مسیر، موفقیت‌های بسیاری هم کسب کردند. شاید تاریخ، حقایق تلخ بسیاری در این موضوع را آشکار کند.
5- بخشی از این تلخی را هم‌اکنون و در نوع واکنش مقامات کشورمان نسبت به جاسوس‌ها و کشور فرستنده آنها می‌توان ملاحظه کرد
در سه سال اخیر چند جاسوس وابسته به انگلیس دستگیر شده‌اند، اما آیا کوچکترین تحرک دیپلوماتیک را شاهد بوده‌ایم!؟ وزیر خارجه انگلیس با طلبکاری و وقاحت به ایران می‌آید و با مقامات ما از صدر تا ذیل دیدار می‌کند! بدون این‌که درباره جاسوس‌های دستگیر شده عذرخواهی کند!
آن وقاحت را مقایسه کنید با این سخنان عجیب: «موضوع آزادی خانم زاغری به قوه قضاییه مربوط می‌شود که دستیابی به این نتیجه در این مذاکرات قابل پیش‌بینی نیست... موضوع دو تابعیتی یک حق بین‌المللی است و چنین نیست که فردی به‌صرف این مسأله در مظان اتهام جاسوسی، ارتباط با بیگانه یا نفوذ قرار گیرد...»! اینها اظهارات علیرضا رحیمی نماینده اصلاح‌طلب «لیست امید» در مجلس است! همان که پیشتر نیز در ماجرای سلفی حقارت‌آمیز نمایندگان مجلس با موگرینی حاشیه‌ساز شده بود. او حالا به دلسوزی برای جاسوس‌های ملکه انگلیس می‌پردازد و دستگیری خائنان و وطن‌فروشان مزدور سازمانهای جاسوسی غربی را به تسویه حسابهای سیاسی تقلیل می‌دهد. هم‌چنین علیرضا رحیمی نماینده اصلاح‌طلب لیست امید مجلس در اقدامی تامل‌بر‌انگیز ضمن تلاش برای حمایت و تطهیر مجرمان امنیتی دو تابعیتی، دستگیری این جاسوسان را تسویه‌حساب سیاسی خواند و گفت: «موضوع آزادی خانم زاغری به قوه قضاییه مربوط می‌شود که دستیابی به این نتیجه در این مذاکرات قابل پیش‌بینی نیست... موضوع دو تابعیتی یک حق بین‌المللی است و چنین نیست که فردی به‌صرف این مسأله در مظان اتهام جاسوسی، ارتباط با بیگانه یا نفوذ قرار گیرد.

کیهان:‌روزنامه زنجیره‌یی بهار ضمن تلاش برای تبرئه جاسوس دو تابعیتی را به موضوع حقوق‌بشری تقلیل داد و نوشت: «بی‌تردید عدم حل موضوع نازنین زاغری در عدم توسعه مناسبات تاثیرگذار است و از طرف دیگر نیز باید متوجه بود که تهران و لندن اختلافات حقوق‌بشری بسیاری از گذشته تا به امروز داشته‌اند که این اختلافات بر روابط دو کشور سایه انداخته است و بنابراین نباید انتظار داشت که این اختلافات یک شبه حل شود». آقای رحیمی باید به افکار عمومی پاسخ دهد نماینده ملت است یا ملکه انگلیس؟! ارگان رسانه‌یی دولت، دیروز تلاش کرد با هدف مداخله‌گرانه و زیاده‌خواهانه جانسون از سفر به تهران همراهی کند و تلویحا با ماله‌کشی روی جرم قطعی محکومان امنیتی، مذاکره را راه‌حل مسأله اعلام کند!... اکنون دم زدن از مذاکره در این موضوع، آشکارا همصدایی و همگامی با انگلیس به حساب می‌آید و از عزم مدعیان اصلاحات برای بزک روباه پیر حکایت دارد.

سایر بحرانهای رژیم در عنوانهای صفحات اول روزنامه‌ها به چشم می‌خورد:
آرمان: چادرهای زلزله‌زدگان را باد برده
آفتاب یزد: رئیس بسیج زنان؛ حضور زنان در ورزشگاهها برای همیشه منتفی شد

ابرار: تحریمهای جدید علیه ایران در مجلس نمایندگان آمریکا

جوان: لاریجانی: برجام حتی مشکل بانکی سفارت ایران در لندن را حل نکرد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7ccf4441-3350-468f-b110-e0b5de6095e8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات