728 x 90

انحصار تولید و توزیع دارو را برای درمان مردم باید درهم شکست – عباس داوری

عباس داوری۱
عباس داوری۱

همزمان با رئیس‌جمهور شدن پاسدار احمدی‌نژاد، در خرداد سال۱۳۸۴، خامنه‌ای با ابلاغیه‌ای دولت را موظف کرد که ظرف چهار سال، ۸۰درصد فعالیت‌های اقتصادی خود را به «بخش‌های تعاونی و خصوص و عمومی غیردولتی» واگذار کند.

علاوه بر مؤسسات و پهنه‌های مختلف اقتصادی پرسودی که چه قبل از این ابلاغیه و به‌خصوص چه بعد از این ابلاغیه، خامنه‌ای و سپاه پاسداران آنها را قبضه کرده بودند، شرکتهای تولید و توزیع دارو که یکی از پهنه‌های مهم اقتصادی در ایران است نیز وارد این مدار انحصاری شد.

از آن تاریخ به بعد رفته‌رفته کلیهٴ شرکتهای تولید و توزیع دارو در سراسر کشور، به‌طور انحصاری در چنگالهای خامنه‌ای و سپاه پاسداران قرار گرفت. این امر باعث شد که هر روز قیمت انواع و اقسام داروهای مختلف، به‌طور سرسام‌آوری افزایش یابد و به‌حدی برسد که طبقات و اقشار محروم ایران دیگر نتوانند برای بیماران خود، به‌ویژه در زمانی که کرونای ولایت بی‌داد می‌کند، دارو بخرند و یا مجبورند تمام هست و نیست خود را بفروشند تا برای عزیزان خود دارو تهیه کنند.

انحصار تولید و توزیع دارو در دستان خامنه‌ای و پاسداران

خامنه‌ای توانست با گسترش چنگالهای خودش، تولید و توزیع دارو را به‌دست بگیرد که در زیر به‌طور خلاصه به آن اشاره می‌کنیم:

۱-گروه دارویی برکت

شرکت دارویی برکت با بیش از ۲۰شرکت تابعه در سال۱۳۸۹ تحت عنوان «شرکت فناوریهای نوین دارویی و تدبیر» تأسیس گردید. «این شرکت در سال۹۴ بیش از ۱۴درصد کل داروهای ضروری کشور را تأمین نمود و بیش از ۴۲۰قلم از طریق شرکتهای تابعه خود، مانند البرز دارو... تولید کرد. خود شرکت البرز دارو، ۱۱ شرکت تابعه دارد.

شرکت دارویی برکت با توجه به سیاست‌های کلان راهبردی، با عنایت به تحلیل بازار دارویی ایران، منطقه و جهان و در راستای تحقق اهداف و مأموریتهای نظام جمهوری اسلامی ایران و هم‌چنین پاسخگویی به نیازهای کشور و . ». . راه‌اندازی شد.

و «این هلدینگ بیش از ۳۵۰۰ نیروی متخصص و غیرمتخصص دارد. سرمایه شرکت ۳۴۰میلیارد تومان است. شرکت برکت در سال۹۴ حدود ۲هزار میلیارد تومان درآمد داشته‌است» (از سایت شرکت برکت-نگاه اجمالی به برکت).

۲-شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تأمین (تیپیکو)

شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تأمین (تیپیکو) یکی از ۹هلدینگ «شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی» (شستا) است. شستا یک غول عظیم سرمایه‌داری در ۹پهنهٔ مهم اقتصادی است. اکبر ترکان رئیس هیأت مدیرهٔ شرکت شستاست. ترکان در دور اول ریاست‌جمهوری رفسنجانی، وزیر دفاع و در دور دوم ریاست‌جمهوری رفسنجانی، وزیر راه و ترابری بود. یکی از اعضای هیأت مدیره شستا، محمود ملکوتی خواه است، که قبلاً معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه بود.

تیپیکو که یکی از ۹هلدینگ شستاست، بزرگترین صادر کنندهٔ محصولات دارویی به کشورهای مختلف می‌باشد. شرکت تیپیکو در مجموع ۲۵شرکت تابعه دارویی (اعم از تولید و توزیع و ...) دارد. در این ۲۵شرکت، ۱۰.۰۰۰ نیروی انسانی فعالیت می‌کنند. از شرکتهای تابعهٔ تیپیکو، ۹شرکت محصولات دارویی برای مصرف انسان تولید می‌کنند. این تولیدات شامل ۸۰۰قلم محصول در ۳۲حوزهٔ درمانی می‌باشد. تیپیکو دارای ۳شرکت تولید محصولات برای درمان دامها دارد که ۱۵٪ نیازی داروهای دامی را تولید می‌کند.

یکی از مهمترین شرکتهای تابعه تیپیکو، شرکت داروپخش است. این شرکت در سال۱۳۳۵ با عنوان «بنگاه خیریه داروپخش» تأسیس شد. پس از سرمایه‌گذاریهای جدید در سالهای مختلف، در سال۱۳۷۶، خامنه‌ای آن را در اختیار خود گرفت. این شرکت در حال حاضر ۴۴۰۰کارمند و کارگر دارد. به‌دلیل اهمیت و سودآوری این شرکت، خامنه‌ای شخصاً در اردیبهشت ۹۱ از خط تولید این کارخانه بازدید کرد. سود این شرکت را علنی نکرده‌اند. اما یک شرکت تولید داروی دیگر از شرکتهای تابعه، که در مقایسه با شرکت کارخانجات داروپخش، یک شرکت کوچک بوده و سرمایه‌دار اصلی آن سپاه پاسداران است، سود خالص خود در سال۹۸ را ۱۸۰۰میلیارد تومان ثبت کرده است. البته این سود خالص، پس از کسر سرمایه‌گذاریها، حقوقها و مزایای کلان برای مدیران شرکت و... می‌باشد.

وزارت بهداشت، اهرم اصلی برای انحصار دارو است

ساختاری که خامنه‌ای و شرکای او در حاکمیت و سپاه پاسداران، برای تولید و توزیع مواد دارویی، ایجاد کرده‌اند، راه را برای در انحصار گرفتن کلیهٴ امور در پهنهٔ دارویی، هموار کرده است. توضیح آن به شرح زیر می‌باشد:

یکم-در وزارت بهداشت، معاونت یا سازمانی وجود دارد به نام سازمان «غذا و دارو». اصلی‌ترین وظیفهٔ این سازمان، تهیه، خرید و تأمین انواع دارو، تجهیزات مختلف پزشکی برای کشور است. سازمان «غذا و دارو»، علاوه بر رئیس، چند مدیرکل از جمله مدیرکل «دارو و مواد مخدر» دارد. فردی به‌نام احمد برندگی در سال۹۶ مدیر کل این قسمت شد. او در عین‌حال مدیر عامل شرکت بزرگ «البرز دارو» می‌باشد. علاوه بر آن، نمکی وزیر بهداشت روحانی، روز ۱۸بهمن۹۷ فردی به‌نام مهدی پیرصالحی را به ریاست سازمان «غذا و دارو» منصوب کرد. مهدی پیر‌صالحی، عضو هیأت مدیره شرکت «البرز دارو» وابسته به هلدینگ برکت است.

دوم-رئیس هیأت مدیره گروه دارویی «برکت» فردی به‌نام دکتر حمیدرضا جمشیدی است. وی در اردیبهشت ۹۸ به سمت مشاور وزیر بهداشت منصوب شد. سپس همزمان با گسترش کرونا به سمت دبیر ستاد ملی مدیریت کرونا منصوب گردید. یعنی هم مشاور خرید دارو در وزارت بهداشت و هم رئیس هیأت مدیرهٔ هلدینگ در شرکت برکت است.

سوم-پاسدار نصرالله فتاحیان نایب‌رئیس هیأت‌مدیره گروه دارویی برکت. این فرد در معرفی خود می‌گوید در سال۵۸: «ملحق شدیم به سپاه اصفهان در کنار برادر عزیزمان آقا رحیم صفوی و آقا حبیب خلیل سلطانی و آقای سالک و برادرانی که در اصفهان مسئولیت سپاه را داشتند» و «منافقین به شکل گسترده سر چهارراه‌ها و خیابان‌ها فعالیت‌های سیاسی می‌کردند و ما در همین دوره‌ای که در تهران بودیم خیلی با این گروهها درگیر بودیم» و «سال ۵۸ قائله کردستان شروع شد. ما جزء اولین گروه‌هایی بودیم که از اصفهان برای دفاع از انقلاب و دفاع از تمامیت ارضی کشور و مقابله با ضد انقلاب به کردستان اعزام شدیم».

این پاسدار که معاون هیأت مدیرهٔ گروه دارویی برکت است، همزمان مشاور وزیر بهداشت و هماهنگ‌کننده ستاد ملی مدیریت کرونا نیز می‌باشد... .

نتیجه: از آنجایی که مطابق قانون وزارت بهداشت، سفارش واردات دارو و تجهیزات پزشکی تنها در صلاحیت سازمان «غذا و دارو» است، نظام فوق‌الذکر در عمل به کسی اجازهٔ وارد کردن دارو نمی‌دهند. خبرگزاری مهر روز ۱۱خرداد۹۹ به‌نقل از حسن صفاریه رئیس سازمان تدارکات پزشکی نوشت: «واردات دارو «برحسب نیاز و به درخواست سازمان غذا و دارو است. اما تا این لحظه، هیچگونه درخواستی مبنی بر کمبود دارو و تقاضای واردات نداشته‌ایم».

هم‌چنین دکتر حجت‌الله یزدان شناس، رئیس مجمع داروسازان کشور، در مصاحبه‌یی در تبریز گفت: «۹۷ درصد داروی مورد نیاز کشور، در داخل تولید می‌شود. سه درصد باقیمانده، بیشتر داروهای شیمی درمانی است» (روزنامهٔ آذربایجان ۲۶شهریور۹۹).

روز ۱۴اسفند ۹۸، وقتی روحانی مدعی شد که «اگر آمریکا راست می‌گوید، تحریم دارو را بردارد»، آمریکا سریعاً به ادعای روحانی واکنش نشان داد و اعلام کرد: «دارو هیچوقت تحریم نبوده و نیست».

پس اگر دارو هیچوقت تحریم نبوده است، تنها طرفی که نمی‌گذارد دارو، به قیمت معمولی وارد کشور شود، انحصار خامنه‌ای و پاسداران بر تولید و توزیع دارو است و به این وسیله، قیمتهای دارو، هر روز پرواز می‌کند. مثلا آمپولهایی که قیمت آنها به دهها میلیون تومان می‌رسد.

ایجاد «میدان مین کرونا» توسط رژیم برای مردم

این رژیم از روز اول با مخفی‌کاری عمدی باعث گسترش ویروس کرونا در بسیاری از استانهای کشور شد. این رژیم بدون این‌که کمترین اقدامات پیشگیرانه‌ای بکند، مردم را به اجبار به سر کار فرستاد. تمام تلاش این رژیم در این است که با انواع حیله‌ها مردم را به میدان مین کرونا بفرستد و سپس همهٔ تقصیرها را گردن مردم می‌اندازد. روز ۲۷فروردین۹۹، یعنی چند روز قبل از آن‌که مردم را به اجبار بر سر کار برگردانند، پاسدار سلامی، با دجالیت و فریبکاری از چیزی به‌نام «مستعان ۱۱۰» رونمایی کرد و مدعی شد که «دقت ۸۰‌درصدی دستگاه در بیمارستانها اثبات شده و هر نقطه‌ای از محیط تا شعاع صد متری که آلوده به ویروس باشد، و در مدت حدود پنج ثانیه موفق به کشف محیط آلوده می‌شود». یعنی مردم نترسید زیرا دستگاه کشف می‌کند که کدام محیط آلوده به کرونا است. حال باید از این دژخیمان که مردم را به میدان مین می‌فرستند، پرسید آن «مستعان ۱۱۰» چی شد؟ مانند حرفهایی که در زمان جنگ کودکان را با دجالیت به میدان مین می‌فرستادند الآن هم با این دروغها و شیادیها مردم را به میدان مین می‌فرستند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f0e4e626-3166-4d26-ab63-57bb553bc16a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات