728 x 90

ایران فلاکت‌بارترین کشور جهان با نرخ بیکاری بالا

بدترین-کشور-دنیا-برای-زندگی-طبق-__شاخص-فلاکت
بدترین-کشور-دنیا-برای-زندگی-طبق-__شاخص-فلاکت

مرکز آمار رژیم گزارشی از وضعیت بازار کار و افت نرخ بیکاری درسه ماهه اول ۹۸(نسبت به بهار ۹۷) ارائه داد.

رژیم در حالی نرخ بیکاری سه ماهه اول ۹۸را ۸/ ۱۰درصد اعلام کرد که در کنار آمارهای «رشد اقتصادی منفی ۶٪ و رشد نقدینگی بالای ۱۸۰۰۰هزار میلیاردی و نرخ تورم سالانه بالای۴۰٪، غیرواقعی و برای اقتصاددانان خود رژیم چنین ارقامی دور از واقعیت اقتصاد بحران‌زده رژیم تلقی شده است. (آمارها از روزنامه حکومتی آرمان ۱۸تیر ۹۸).

اکنون و با این آمار و ارقام شگفت‌انگیز این سؤال پیش آمده است که اعلام افت نرخ بیکاری منتشر شده در بهار ۹۸با کدام شغل و تغییر وضعیت زندگی مردم در سال ۹۸سازگاری دارد؟

 

چرا بانک مرکزی داده‌های آماری را منتشرنمی‌کند؟

مسئولیت انتشار آمارهای اقتصادی با بانک مرکزی رژیم می‌باشد اما از سال گذشته روحانی با سیاست‌های تحمیلی مانع انتشار آمارهای اقتصادی از جمله نرخ تورم، نرخ بیکاری، درصد نقدینگی، هزینه بودجه و....از طرف بانک مرکزی شده است و فقط مرکز آمار رژیم اجازه انتشار آمارها را دارد.

در مورد عدم انتشار داده‌های آماری توسط بانک مرکزی روزنامه جهان صنعت(رژیم) در۱۸تیرماه۹۸نوشت: «پیگیریها حاکی از آن است که به‌دلیل افزایش شکاف درآمدها و هزینه‌های دولت، روحانی بانک مرکزی را از انتشار این گزارشها منع کرده است».

روحانی قبلاً هم بانک مرکزی را از انتشار گزارش تورم و در مرحله بعد، از انتشار گزارش نماگرهای اقتصادی شامل رشد اقتصادی و بررسی تحولات بخش‌های مختلف منع کرده بود تا با سانسور و عدم انتشار عمومی آمارها از طرف بانک مرکزی، به هیچ‌یک از آمارهای منتشر شده پاسخگو نباشد و با ارائه آمارهای کاذب بتواند با دست‌ باز دروغ‌درمانی کند!

 

پنهان‌کاری در اعلام واقعی نرخ بیکاری!

مرکز آمار رژیم آخرین‌ بار در مهر ۹۷نرخ بیکاری را ۸/۱۱درصد اعلام کرده بود، متعاقباً صندوق بین‌المللی پول و اقتصاددانان رژیم از رکود اشتغال و بیکاری مفرط به‌ویژه بعد از سیل فروردین و تحریم‌ها در سال ۹۸، افزایش نرخ بیکاری را تا مرز۱۶درصد برآورد کرده بودند؛ اما مرکز آمار رژیم به‌ دور از واقعیت زندگی فلاکت‌بار مردم، نرخ بیکاری سه ماهه اول۹۸را ۱۰،۸درصد اعلام کرده است. ظاهراً به‌ این‌ترتیب روحانی با پنهان‌کاری آمار واقعی نرخ بیکاری، به‌دنبال کوک کردن شعار اشتغالزایی انتخاباتی است.

روزنامه حکومتی اقتصاد نیوز در۱۵تیر۹۸نرخ بیکاری اعلام شده از طرف مرکز آمار رژیم را زیرضرب برد و نوشت:« در بازده یک‌ساله منتهی به بهار ۹۸، حدود ۸۰۰هزار نفر جمعیت به سن کار افزوده شدند؛ اما همزمان از جمعیت فعال فقط ۴۳هزار نفر کم شد» و در مورد نسبت شاغلان به کل جمعیت نوشت:

« از جمعیت حدود ۸۲میلیون نفری ایران، تقریباً ۴/ ۲۴میلیون نفر شاغل هستند. از این‌رو نسبت شاغلان به جمعیت کل کشور تقریباً معادل ۳۰درصد است.»

روزنامه حکومتی جهان صنعت در مقاله ۱۸تیرماه۹۸تحت عنوان «آمارهای غیرواقعی» نرخ بیکاری نوشته است:« حداقل طی یک سال گذشته نه تنها شغل جدیدی به مجموع شغل‌های قبلی افزوده نشده است بلکه در مواردی شاهد از دست رفتن شغل‌های بسیاری نیز بوده‌ایم. بنابراین انتشار آمار تازه از بهبود نرخ بیکاری نه‌تنها قابل پذیرش نیست، بلکه مؤید این است که آمارهای منتشره از سوی مراکز آمار مورد اطمینان جامعه نیست.» همین روزنامه در ۲۶اردیبهشت ۹۸نوشت: « از جمعیت ۸۲میلیونی ایران تنها ۲۴میلیون نفر شاغل هستند و ۵۸میلیون نفر کار نمی‌کنند.»

کلید عوامل مؤثر در اشتغال و بیکاری اساساًً در دست ولی‌فقیه و نظامش قرار دارد ۱

کلید عوامل مؤثر در اشتغال و بیکاری اساساً در دست ولی‌فقیه و نظامش قرار دارد

 

عوامل مؤثر در اشتغال و بیکاری

افزایش نرخ بیکاری و از دست رفتن شغل مردم در طی یک سال گذشته به واسطه کاهش شدید نرخ رشد اقتصادی عوامل مؤثری هستند که صحت‌وسقم آمار بهبود نرخ بیکاری رژیم را زیر سؤال می‌برند. روزنامه حکومتی جهان صنعت در۱۸تیر۹۸نوشت:« در کنار کاهش شدید رشد اقتصادی در تمام حوزه‌های اقتصادی اعم از کشاورزی، خدمات و صنعت، نرخ تورم رو به افزایش گذاشت و رکوردی تاریخی در قیمت مواد خوراکی و تورم نقطه به نقطه به ثبت رساند. به این ترتیب شاهد افزایش فلاکت اقتصادی در سال گذشته بودیم. لذا آمار جدید منتشره از بهبود نرخ بیکاری قابل پذیرش نیست»!

 

تعریف بیکار و بیکاری در محاسبه نرخ بیکاری رژیم

نحوهٔ محاسبه و پایه گزارش آمار بیکاری و اشتغال در قوانین رژیم توجیه و سرپوشی بر درد فقر و گرسنگی است که سال‌هاست رژیم با آمار سرهم‌بندی شده بر آن سرپوش می‌گذارد،

به این ترتیب که:

یکم: کسانی‌ که هفته‌ای تنها یک ساعت کار می‌کنند، در لیست شاغلان قرار می‌گیرند(مانند دستفروشان محروم و..).

دوم: نرخ بیکاری تنها شامل افراد جویای کار می‌شود که به‌طور معمول در آمار مرکز کاریابی نامشان ثبت می‌شود.

از سوی دیگر اقتصاد نیوز(رژیم) در۱۵تیر۹۸در تعریف بیکاری نوشته است:« بیکار به افرادی اطلاق می‌شود که دارای ۳ویژگی باشند:

در طول هفته مرجع فاقد کار باشند

در هفته مرجع و سه هفته قبل از آن در جست‌وجوی کار باشند

در هفته مرجع یا هفته بعد از آن آماده برای کار باشند.

(هفته مرجع زمان آماری برای تعیین وضع فعالیت است که دومین و سومین هفته ماه در هر فصل می‌باشد).

 

اختلاف آمار رژیم و صندوق بین‌المللی پول

بنا بر محاسبات بالا؛

مرکز آمار رژیم حساب نرخ بیکاری در بهار۹۸را ۸/ ۱۰اعلام کرد

در حالی‌که صندوق بین‌المللی پول نرخ بیکاری طی سال ۲۰۱۹در ایران را ۱۶.۱برآورد کرده است.

 

گزارش صندوق بین‌المللی پول از داده‌های اقتصادی ایران در سال۹۸

طبق گزارش بلومبرگ در۲۰آوریل ۲۰۱۹صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش خود پیرامون اقتصاد جهانی، آمارهای مربوط به ایران را منتشر و پیش‌بینی کرده و نوشت:

« در سال جاری میلادی، نرخ تورم و بیکاری در ایران افزایش و اقتصاد کشور به‌شدت کوچکتر خواهد شد» گزارش صندوق بین‌المللی پول از وضعیت اقتصادی ایران که قبل از فاجعه ملی سیل در بیش از۲۷استان کشور و تحریم‌های آمریکا پیش‌بینی شده، به‌شرح زیراست:

ایران آخوندزده در صدر جدول بیکاری در جهان قرار دارد ۲

ایران آخوندزده در صدر جدول بیکاری در جهان قرار دارد

 

یکم: ارزیابی وضعیت رشد اقتصادی: بنا‌بر ارزیابی صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی ایران (رشد تولید ناخالص داخلی) در سال ۲۰۱۹منفی ۶درصد می‌باشد و سودان و ایران در سال ۲۰۱۹رشد منفی خواهند داشت

 

دوم: ارزیابی نرخ بیکاری

نرخ بیکاری در ایران در پایان سال گذشته میلادی به ۱۵.۴درصد رسید، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۷حدود ۱۳.۹درصد بود. این آمار نیز بالاتر از آمارهای رسمی خود ایران است که ۱۱،۸اعلام کرده است‌. ارزیابی نرخ بیکاری در طی سال آینده (۹۸) به ۱۶.۱درصد اوج خواهد گرفت.

بررسی جدیدترین آمار صندوق بین‌المللی پول از میزان بیکاری در کشورهای جهان در سال ۲۰۱۷نشان می‌دهد، رتبه ایران در میان کشورهای مورد بررسی ۴پله بدتر شده است.

ایران در سال ۲۰۱۷رتبه ۱۷را به خود اختصاص داده بود که در سال ۲۰۱۸به جایگاه ۱۳رسیده است.

لازم به یادآوری است که جایگاه ایران طی سال‌های ۲۰۱۳تا ۲۰۱۸(۱۳۹۲تا ۱۳۹۷) ۱۶پله بدتر شده است.

 

سوم: ارزیابی نرخ تورم

طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول، نرخ تورم سالانه در ایران در سال گذشته به ۳۱.۲درصد رسیده و در سال جاری میلادی به ۳۷.۲درصد و پس از تحریمات به ۵۰درصد اوج خواهد گرفت. «جهاد آزور» رئیس بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول گفت: « قیمت برای مصرف کنندگان(گرانی کالا) ممکن است به‌طور متوسط امسال ۵۰٪ بالاتر رود». البته رژیم در پاییز۹۷نرخ تورم را ۲۰،۶درصد اعلام کرده بود که نسبت به ارزیابی اولیه صندوق بین‌المللی پول ۱۷درصد کوچک‌نمایی شده است.

 

ایران در قعر جدول فلاکت‌بارترین کشورها

یکی از مؤلفه‌های اصلی برای ارزیابی عملکرد دولتها در اتخاذ سیاست‌های توسعه اقتصادی و درآمد سرانه ملی در راستای فقر زدایی« شاخص فلاکت» است که از مجموع« نرخ بیکاری» و « نرخ تورم» به‌دست می‌آید.

به‌گزارش جهان صنعت (رژیم) در۱۸تیر۹۸« رشد پله‌ای شاخص فلاکت طی یک سال گذشته در‌حالی است که در ابتدای دور دوم ریاست آخوند روحانی، این شاخص ۸/۱۹درصد اعلام شده بود، اما در پایان سال ۹۷، نرخ بیکاری ۱/۱۲درصد و نرخ تورم ۹/۲۶درصد‌، و به این ترتیب شاخص فلاکت را به ۳۹درصد رسانده است.»

ایران آخوندزده در قعر جدول فلاکت‌بارترین کشورهای جهان قرار دارد ۳

ایران آخوندزده در قعر جدول فلاکت‌بارترین کشورهای جهان قرار دارد

 

 

سیل لشگر بیکاران فارغ‌التحصیل

بیکاری فارغ‌التحصیلان در سال‌های اخیر به‌عنوان یک چالش جدی برای رژیم تبدیل شده است. محمد حسین امید، معاون وزیر علوم رژیم به روزنامه مردم‌سالاری(رژیم) در۱۶بهمن ۹۷گفت:« هر ساله ۳۰هزار دانش آموخته مقطع دکترا به بیکاران کشور افزوده می‌شوند و آمارها از بین دانش‌آموختگان دانشگاهی حاکی از آن است که ۷۵درصد بیکاران فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند»

خضری نماینده مجلس و عضو کمیسیون اجتماعی در مصاحبه با روزنامه جوان(رژیم)در آبان ۹۷گفته بود:« نقطه تأسف‌بار اینجاست که ۴۲درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند و ۱۳میلیون جوان ایرانی که از سن ازدواجشان گذشته دنبال شغل هستند»، همچنین خبرگزاری ایسنا(رژیم)۲۵اردیبهشت ۹۸نوشت: «برابر آمارها سالانه نزدیک به یک میلیون متقاضی شغل وارد بازار کار می‌شوند» و نیز رئیس اتحادیه کارگران قراردادی فتح‌الله بیات گفت: «اگر برای اشتغال فارغ‌التحصیلان بیکار فکری نکنیم با لشکری از بیکاران تحصیل‌کرده جویای کار مواجه خواهیم شد که روز به‌روز به تعدادشان افزوده می‌شود و پیامدهای چنین انباشت نیرویی، سخت و پرهزینه خواهد بود». (همان منبع)

 

لشکر۳۰هزار نفری پرستاران بیکار

محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستاران در ۱۳خرداد ۹۸به اقتصاد آنلاین(رژیم)گفت: «بیست هزار پرستار بیکار داریم» و همچنین در۸آبان ۹۷هم دبیرکل خانه پرستاران به روزنامه جوان (رژیم) گفته بود: «در حال حاضر در حدود ۳۰هزار پرستار بیکار در کشور داریم که علت آن عدم صدور مجوز جذب از سوی دولت به‌دلیل مسائل مالی و نبود پول است».

 

افزایش نرخ بیکاری جوانان

روزنامه دنیای اقتصاد(رژیم) در۲۵فروردین ۹۸در مورد نرخ بیکاری جوانان نوشت: «نرخ بیکاری جوانان ۱۵تا ۲۹ساله حاکی از آن است که ۲۵.۵درصد از فعالآن این گروه سنی در زمس۱۳۹۷بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان۱۳۹۶) ۲/۰درصد افزایش یافته است».

روزنامه همدلی(رژیم) در۱۸تیر۹۸در مورد کاهش دو درصدی نرخ تورم در شش ماهه دوم ۹۷نوشت: «این که گفته شود در شرایط تحریمی و در بهار سال جاری نرخ بیکاری کاهش یافته است، ادعای درستی به‌نظر نمی‌رسد چرا‌ که بر اساس مطالعاتی که انجام شده می‌توان گفت که تعداد افراد بیکار نسبت به گذشته افزایش یافته است و در طول شش ماه انتهایی سال گذشته، بیش از ۷۰۰هزار نفر از نیروهای کار بیکار شدند. بر اساس آماری که از نتایج این تحقیق به دست آمد، طی شش ماه آخر سال ۹۷، حدود ۷۴۷هزار نفر به کارگران بیکار اضافه شدند».

نگاهی به آمارهای فوق نشان می‌دهد نرخ بیکاری، هم‌چون گرانی، تورم و زندگی در زیرخط فقر در نظام جانی و غارتگر آخوندها روز‌ به روز افزایش می‌یابد.

این در حالی است که بنا‌ به استدلال شخص روحانی و خامنه‌ای که تحریم‌ها برای تولید داخلی نعمت است و همچنین بنا‌ به یک قاعده کلی، هنگامی که اقتصاد و بازرگانی خارجی لنگ می‌زند، علی‌القاعده باید تولید داخلی فرصت عرضاندام پیدا کند، راه برای تنفس بازار داخلی و تولید بومی باز شود و بیکاری کمتر شود، اما واقعیت صحنه درست عکس این را نشان می‌دهد، چرا که آخوندها در بحرانی که خود پدید آورده‌اند، نه تنها بازرگانی خارجی بلکه تولید داخلی را هم نابود کرده‌اند و این‌چنین است که هر نوآموز مسایل اقتصادی در می‌یابد با توجه به شرایط فعلی، مسأله اقتصاد ایران اساساً از محدوده «اقتصاد» خارج شده و به یک معضل جدی «سیاسی» تبدیل شده است، معضلی که تنها با یک تغییر بزرگ در نظام سیاسی حاکم گرهش گشوده خواهد شد. تغییری که قطعاً توسط مردم و مقاومت مردم ایران محقق خواهد شد

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ac472c26-dda7-4341-bfa0-0d75031342c7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات