728 x 90

بلعیدن نجومی املاک تهران توسط قالیباف و سپاه پاسداران

قالیباف پرونده فساد در شهرداری تهران
قالیباف پرونده فساد در شهرداری تهران

روز سه‌شنبه ۲۳تیرماه روزنامه شرق خبر داد شورای قلابی شهر تهران در آخرین روزهای خود یک کتاب حاوی اسناد دزدی‌های موسوم به املاک نجومی قالیباف در دوران ریاستش بر شهرداری تهران منتشر کرده است.

طبق این سند ۲۰۰۰ ملک نجومی توسط قالیباف به خودش و باندش پیشکش شده، و بر اساس این اسناد فقط در یک مورد از سال۱۳۹۰ به این سو قالیباف از طرف حساب‌هایش زمین و ساختمان می‌گرفته و در عوض برایشان پروانه و پایان کار صادر می‌کرده است.

این سرقت سازمان‌یافته در نهادی به اسم دبیرخانه کمیسیون منابع غیرنقد در تمامی مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران انجام شده است، اختلاسی که هیچ برآورد دقیقی از آن وجود ندارد.

این گزارش نشان می‌دهد طی سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۶ تعداد ۲۶هزار و ۳۴۴ حواله کارگزاری (هولگرام) به‌مبلغ ۱۴هزار میلیارد تومان توسط سازمان املاک صادر شده است.

املاک به خیریه ضدامام رضا متعلق به همین باند واریز می‌شده، ویکی از این موارد نحوه واگذاری پروژه بام‌لند است که بعداً سر و صدای زیادی به‌پا کرد.

دریک مورد شهرداری تهران در قالب ۴۳قرارداد مبادرت به واگذاری املاک به‌مبلغ ۲هزار و ۶۴۵میلیارد تومان به بنیاد تعاون سپاه کرده است.

به گواهی اسناد، تعداد قابل توجهی از اسناد به بنیاد تعاون سپاه و شرکت رساتجارت مبین واگذار شده است.

 

به‌عنوان نمونه یک قطعه زمین به مساحت ۳۶هزار متر مربع که قبلاً کارخانه آسفالت سازی بوده و از طریق محاکم قضایی مالکیت آن برای شهرداری تصدیق شده، به بهانه این‌که فاقد سند است و بدون مجوز شورا است به سپاه واگذار شده است.

همین رسانه حکومتی در تاریخ ۲۵اردیبهشت ۱۴۰۰ در گزارش مشابهی بخش دیگری از املاک‌خواری سپاه و شرکت‌های پوششی‌اش با کمک قالیباف را منتشر کرده و افشا کرده بود که بنیاد تعاون سپاه توسط یکی از هلدینگ‌هایش به نام هلدینگ یاس و بانک‌های پوششی‌اش بخش نامعلومی از دارایی‌ها و املاک تهران را به مالکیت خود درآورده‌اند.

روزنامه آرمان ۲۳تیر ۱۴۰۰ با عنوان «۲هزار ملک نجومی پیش کشی شده!» نوشت: «بالاخره پس از گذشت سه سال از مطرح شدن پرونده جنجالی موسوم به «املاک نجومی» در شهرداری تهران، دیروز شهرداری تهران با انتشار گزارشی از یافته‌های تحقیق و تفحص در نحــوه واگذاری املاک این نهاد در ۱۰سال اخیــر (۱۳۸۶ تا ۱۳۹۶) «املاک نجومی» خبر داد.

 

آنطور که در قرائت تحقیق و تفحص توسط اعضای شورای قلابی شهر بیان شده: «شیوه‌های واگذاری، تملیک و تملک املاک و سایر دارایی‌های شهرداری تهران با ۹ روش انجام شده؛ دریافت ملک از طریق تهاتر و به ازای عوارض، واگذاری املاک در قبال حواله‌های پیمانکاری و کارگزاری (هولوگرام) و واگذاری املاک به اشخاص حقیقی و حقوقی به‌صورت قطعی و در قالب کمیته ساماندهی خانه‌های سازمانی بوده است». طبق آخرین بررسیها نخست آن‌که املاک پنهان و ناشناخته‌ای وجود دارد و آنچه نیز شناسایی شده در بیش از ۲هزار مورد واگذاری به اشخاص حقیقی و حقوقی اغلب بدون قرارداد، تعدادی به شیوه موسوم به املاک نجومی و تعدادی به روش‌های دیگر واگذار و از فهرست یا قلمرو املاک تحت تملک شهرداری خارج شده است... یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد، طی سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۶ تعداد ۲۶هزار و ۳۴۴ حواله کارگزاری (هولوگرام) به‌مبلغ ۱۴هزار میلیارد تومان توسط سازمان املاک صادر شده است... نحوه واگذاری املاک متعدد به خیریه امام رضا (ع) هم به این صورت بوده که ابتدا چند قطعه زمین به مساحت حدود ۷۰هزارمتر مربع در قالب واگذاری داخلی به سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران منتقل شده و پس از آن سازمان سرمایه‌گذاری با وجود این‌که فقط واجد اختیار جهت عقد قرارداد مشارکت و نه فروش بوده است، املاک را بدون دریافت ثمن واقعی به خیریه امام رضا (ع) که متعلق به منسوبان و منتخبان مقامات شهرداری بوده، واگذار کرده است»... .

 

خیریه امام رضا هم متعلق به زهرا سادات مشیره همسر پاسدار قالیباف است که اضافه بر ریاست بر این بنیاد غارتگر همزمان چند شغل آب و نان دار دیگر هم دارد که از بابت آنها هم حقوق‌های نجومی می‌گیرد.

از جمله شغل‌های او ریاست دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد، عضو هیت مدیره شرکت پیام سلامت پاسارگارد و رئیس هیأت مدیره مؤسسه رهنمای سعادت خانواده است.

در سال۹۳ که قالیباف شهردار تهران بود، همسرش ریاست شورای راهبردی زنان شهرداری تهران و مشاور شهردار در امور زنان را هم به عهده داشت.

در مورد نحوه ملاخور شدن این املاک پیروز حناچی شهردار کنونی تهران در مصاحبه با روزنامه همشهری گفت: «این املاک بخشی از املاکی بود که از اموال شهرداری تهران یا از امکانات شهرداری تهران به افراد داده شده است. این افراد هم چند دسته بودند؛ بعضی‌ها کارمندان شهرداری در قالب تعاونی‌ها بودند، بعضی از آنها افراد غیر بودند که هیچ رابطه تشکیلاتی با شهرداری تهران نداشتند، ولی این اموال به آنها واگذار شده بود و بعضاً تخفیف‌های زیاد گرفته بودند و بعضی از مدیران شهرداری هم بودند که این املاک را یا با تخفیف یا با شرایط خاص گرفته بودند. خیلی از این املاک واگذار شده، سند خورده و فروخته شده بودند و بعضی افراد به نام همسر خود گرفته بودند.

بعضی از این زمین‌ها با قیمت‌های بسیار نازل به تعاونی‌های مسکن داده شدند. ما اجازه نداریم چیزی را که جزو اموال عمومی شهر تهران است، این‌طور حاتم‌بخشی کنیم. به فرض این‌که بخواهیم به جایی کمک کنیم باید از روش‌های قانونی استفاده کنیم؛ هر واگذاری که قبلاً انجام شده بود، نه این مسیر را طی کرده و نه تأیید شورای شهر را گرفته بود» (روزنامه همشهری ۱۶مرداد ۱۴۰۰).

 

البته پس از این همه دزدی توسط قالیباف و اطرافیانش او در عین‌حال که رئیس مجلس است، چشم طمع به شهرداری تهران دوخته و تلاش می‌کند یکی از عناصر وابسته به خودش را به‌عنوان شهردار به شورای قلابی شهر تهران که تماماً از عوامل باند خامنه‌ای هستند قالب کند.

در این رابطه سایت موسوم به دیدبان ایران نوشت: «البته قالیباف و یارانش (همراهان حلقه یاس و مدیران دخیل در واگذاری املاک نجومی) برای حذف رقبای خود دست به هرکاری می‌زنند همان طوری که برای نشاندن گزینه مورد حمایت خود یعنی مازیار حسینی بر صندلی ریاست شهرداری تهران رقبای مجلسی خود را با تغییر قواعد می‌خواهند حذف کنند.

لابیها و فشار بر منتخبان ششمین دوره شورای شهر حالا شدت بیشتری گرفته است و روند انتخاب شهرداری را کند کرده و با موانع جدی مواجه کرده است. افرادی چون ناصر امانی، علی اصغر قائمی، جعفر تشکری هاشمی سه معاون قالیباف در زمان فرمانداریش در سپاه پاسداران، که با تلاش او وارد لیست شورای شهر تهران شدند و این روزها در تلاش هستند که مازیار حسینی گزینه مطلوب قالیباف را بر صندلی بهشت بنشانند» (سایت دیدبان ۱۰مرداد ۱۴۰۰).

 

در جریان جنگ‌وجدال باندی و در ماجرای رسیدگی به پرونده املاک نجومی اگر چه پرونده پاسدار عیسی شریفی به‌عنوان قائم‌مقام وقت قالیباف در شهرداری تهران مورد رسیدگی قرار گرفت اما آن پرونده هم مانند دیگر پرونده‌ها مشمول مرور زمان شد، تاروزی که تمامی این پرونده‌ها در محاکم صالحه مردم مورد رسیدگی قرار گیرد.

تا آن روز گرچه پاسدار قالیباف می‌تواند بر کرسی ریاست قوه مقننه آخوندها تکیه بزند اما در هرشب باید خواب سرنگونی و دادگاه و محاکمه ببیند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3fe5a861-e9c1-4a12-97e4-609c05b6468a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات