728 x 90

بی‌ثباتی و ابر تورم خطرناک، ارمغان اقتصاد ۱۴۰۰

بحران اقتصادی
بحران اقتصادی

در تازه‌ترین برآورد بانک جهانی از اوضاع اقتصاد ایران باز هم آمارهای ارائه شده حاکی از منفی بودن رشد اقتصادی و کوچکتر شدن اقتصاد رژیم در سه سال گذشته بوده است.

 

اقتصاد ایران طی سه سال گذشته ۱۶.۵ درصد کوچک شده است

در گزارش بانک جهانی آمده است، اقتصاد ایران طی سه سال گذشته مجموعاً ۱۶.۵ درصد کوچکتر شده است. این آمار برای مردم محرومی که نان شب هم به‌سختی تهیه می‌کنند و میلیونها گرسنه به‌معنای کوچکتر شدن سفره‌هایی است که معلوم نیست اصلاً دیگر در فرش خانه‌ای پهن شده باشد.

نکته قابل توجه در این گزارش پیش‌بینی رشد اقتصادی ۱.۵ درصدی در سال آینده است که همین عدد را هم اقتصاددانان داخل رژیم و هم گزارش مرکز پژوهشهای مجلس رژیم رد می‌کند.

 

ناممکن بودن: یک احتمال ممکن

بخشی از تحلیلگران اقتصادی داخل کشور هم نه تنها شرایط پیش روی نظام ولایت فقیه را مستعد هیچ توسعه و پیشرفتی نمی‌دانند بلکه ادامه افتان و خیزان وضعیت جاری را نیز توأم با معضلات بسیار ارزیابی می‌کنند.

یکی از همین اقتصاددانان در مطلبی با عنوان مقاله‌ای به‌نام «فرار به جلو» می‌نویسد: «اقتصاد و بازار در ایران تعاریف منحصر به‌فردی دارند به‌گونه‌یی که مختصات آنها با سایر ممالک دنیا متفاوت است. نمره کسب و کار، درجه رقابت‌پذیری اقتصادی، نرخ فسادپذیری در کنار ناپایداری روندها در کشور به‌قدری نامطلوب است که نه تنها توسعه را در چنین فضایی غیرممکن ساخته، بلکه تولید را هم در چنین شرایطی با چالشهای فراوانی مواجه کرده است» (دنیای اقتصاد۱۸دی۹۹).

 

رشد اقتصادی سرابی بیش نیست

مرکز پژوهش‌های مجلس رژیم نیز به‌تازگی نگرانیها و هشدارهای خود درباره بودجه ۱۴۰۰ را اعلام کرده است. این مرکز که خوش‌بینی بانک جهانی را هم به پرسش گرفته است می‌گوید اصلاً نباید دنبال رشد اقتصادی و رونق تولید و بهبودی نرخ تورم رفت که اینها در حال حاضر سرابی بیش نیست بلکه آنچه مقدور و مطلوب است «پیش‌بینی‌پذیری و ثبات اقتصادی» است! یعنی این‌که اوضاع به سمت هرج و مرج ناشی از طرح‌های عوام‌فریبانه و توزیع پول‌هایی که جز از طریق چاپ اسکناس به‌دست می‌آید، نگردد.

 

سراب رشد

در این گزارش آمده است، فقدان نگاه واقعی به درآمدهای بودجه ۱۴۰۰ باعث خواهد شد که اقتصاد در دام بی‌ثباتی گرفتار شود. «در این مطالعه با اشاره به این‌که "خطر ابر تورم دور از دسترس نیست" تأکید شده که بودجه انبساطی تنها در شرایطی می‌تواند معقول باشد که ثبات اقتصاد کلان کشور را مورد تهدید قرار ندهد این مسأله برای سال۱۴۰۰ دست‌نیافتنی است» (دنیای‌اقتصاد ۱۷دی۹۹).

بنابراین حتی نهاد تخصصی مجلس نیز مانند سایر اقتصاددانان خارج از مدار قدرت بر این باور است که هر گونه امید و انتظار برای رشدهای کمی بالاتر از صفر سرابی بیش نیست و خطر مهیب تر «ابر تورم» در چشم‌انداز نزدیک است.

تحلیلگران اقتصادی حکومتی بر این باورند «نباید سیاست‌گذار دچار این اشتباه اساسی شود که به‌علت رکود، بودجه انبساطی را پیشنهاد دهد زیرا در حال حاضر منابع در دسترس دولت به‌شدت محدود است و انبساط مالی قطعاً انبساط پولی را به‌دنبال خواهد داشت و در نتیجه خطر ابر تورم هم‌چنان پابرجاست. بنابراین چنان‌چه بودجه ۱۴۰۰ بر اساس منابع غیرواقعی بسته شود، اقتصاد کشور در دام تورم‌های بالا و بی‌ثباتی بیشتر در بازارهای مختلف گرفتار خواهد شد» (الف۱۷دی۹۹).

نکته قابل توجه در پیش‌بینی رشدهای بسیار پایین محتمل برای سال آینده اعتراف به این واقعیت است که رشدهای ناشی از فروش نفت و هزینه کردن درآمدهای آن در ساخت موشک و هزینه‌های صدور تروریسم و پر کردن جیب باندهای نشسته بر سر چاه‌های نفت نمی‌تواند تفاوتی در معیشت و زندگی میلیون‌ها تن از مردم ایران داشته باشد.

در گزارش پژوهش‌های مجلس با صراحت به همین واقعیت اشاره می‌کند: «این مطالعه نشان می‌دهد برای سال آینده تحت سناریو‌های مختلف می‌توان رشد اقتصادی مثبت اندک یا در صورت افزایش درآمدهای نفتی، رشد مثبت قابل توجهی از طریق این بخش داشته باشیم با این حال باید توجه داشت که حتی در صورت رشد اقتصادی مثبت قابل توجه، نمی‌توان انتظار داشت بهبود قابل توجه در وضعیت معیشت خانوار و به‌خصوص دهک‌های پایین رخ دهد. زیرا این رشد اقتصادی در بخش‌هایی خواهد بود که تاثیر به‌سزایی بر میزان اشتغال ندارند» (اقتصاد۲۴-۱۸دی۹۹).

 

تصویر اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۰

مطالعات و ارزیابی نهادهای بین‌المللی و مراکز حکومتی در داخل، نشان می‌دهد انتظار رشد و رویای رهایی از بحران لاعلاج اقتصادی خیال خامی بیش نیست. یعنی این‌که دیگر هیچ روزنه‌ای از امید که بتواند کمر شکسته نظام ولایت فقیه را راست گرداند وجود ندارد و بهبود شرایط زندگی میلیون‌ها فقیری که با رنج گرسنگی و درد بیماری دست به گریبان اند، خیالی باطل است.

 

بازگشت عصر یخبندان برای رژیم آخوندی

فردای اقتصاد رژیم آخوندی بنا بر تحقیقات مراکز تحقیقاتی خود نظام هم، غوطه خوردن در رکودهای پی‌درپی و ابر تورم‌های هولناک است. می‌گویند اگر تنها بتوان از رشد اقتصادی منفی خارج شد، کلاهمان را به هوا می‌اندازیم! اما در افق، چنین نوری دیده نمی‌شود. شاید عصر یخبندان برای ساکنان پارک ژوراسیک مجدداً فرا رسیده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9ce75f19-c2b1-46d9-ad5a-fd1776ce348c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات