728 x 90

تیر آخر نظام!

تجمع بزرگ کشاورزان اصفهان
تجمع بزرگ کشاورزان اصفهان

آب قبل از این‌که جوش بیاید اول صدایی از آن شنیده می‌شود، بعد حباب‌های بسیار ریز و پراکنده‌یی از ته ظرف به بالا حرکت می‌کنند. این حباب‌ها علائم آغاز وارد شدن از مرحله مایع به مرحله بخار است. بعد از این‌که حباب‌ها دیده شدند به فاصله کوتاهی قلقل آب شروع می‌شود. یعنی حباب‌های ریز نشان قطعی وارد شدن به مرحله جدیدی هستند؛ مرحله بخار.

برخی از جامعه‌شناسان با ژرف نگری بر همین حباب‌های ریزی که از درون جامعه ساطع می‌شود و به‌صورت اعتصاب و اعتراض به سطح خیابان‌ها می‌رسد، به‌مثابه علائم آغاز پایان یک نظام، یک دیکتاتوری و ورود جامعه طغیانی به یک مرحله جدید نگاه می‌کنند. به‌خصوص وقتی این حباب‌ها به‌صورت اعترافات هراس انگیز و یا فاش‌گویی‌های ناگزیر در وحشت از مردم، از درون خود حاکمیت بیرون بزند.

 

استمرار و گسترش قیام مردم اصفهان یکی از جوشش‌های بارز جامعهٔ ایران در طرد حاکمیت آخوندی است که با شعار مرگ بر خامنه‌ای و فریاد «آمده‌ایم بجنگیم، به جنگ تا بجنگیم» ناقوس فاز آخر نظام ولایت فقیه را به صدا درآورد. هر چند نظام منکر جدیت این قیامها است، اما واقعیتها مبنی بر قرار داشتن جامعه ایران در فاز آخر و مرحله سرنگونی آن‌چنان عیان است که مقامات و مهره‌های نظام به ناگزیر به آن اعتراف کرده و به این واقعیت هشدار می‌دهند.

روزنامه حکومتی مستقل ۱۰آذر بازتاب وضع موجود را در مطلبی با عنوان «باز هم شرط بلاغ» انعکاس داده است. این رسانه حکومتی با اشاره به مسکوت ماندن پیشنهاد زیدآبادی از باند مغلوب که به رئیسی هشدار داده بود «فشارهای اقتصادی توان تاب آوری مردم را به پایین‌ترین سطح خود رسانده و اگر روند رو به رشد تنگناهای اقتصادی متوقف نشود مردم ناراضی‌تر می‌شوند و به خشم می‌آیند، برای جلب نظر آنان باید سایر مطالبات‌شان را در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی تأمین کرد تا مجالی برای تاب‌آوری اقتصادی باقی بماند»، نوشته است: دختر رفسنجانی نیز «به‌نقل از پدرش گفته که در جریان حوادث مربوط به انتخابات سال۸۸ وقتی پدر در مذاکره با مقامات عالی نظام خواستار دلجویی از مردم و آشتی ملی می‌شود پاسخ عجیبی دریافت می‌کند و آن این‌که ما اشتباه شاه را تکرار نمی‌کنیم! که اگر بخواهیم پی دل مردم بالا برویم آن وقت هر روز باید عقب‌نشینی کنیم و در نهایت هم بگذاریم از کشور برویم».

 

البته این حباب‌ها آنجا که به سطح مناسبات پولی و اقتصادی کشیده می‌شود صریح‌تر بیان و واضح‌تر دیده می‌شوند.

ستاره صبح یک روزنامه باند مغلوب در روز ۱۰آذر در پاسخ به این پرسش که چرا قیمت ارز و سکه در واکنش به پالس های مثبت مقامات از مذاکرات وین پایین نیامده است به‌نقل از علی سعدوندی، کارشناس اقتصادی در نظام نوشته است: «این مسأله بیانگر این است که سطح سرمایه اجتماعی در ایران به پایین‌ترین سطح خود رسیده و سخنان مسئولان در میان مردم شنیده و پذیرفته نمی‌شود».

اعتراف به فاز پایانی در مجلس ارتجاع، البته با بیانی که بر سرعت فرو ریختن ریزشیهای نظام نیفزاید خود یکی از بارزترین علائم این واقعیت است.

روح‌الله نجابت عضو مجلس ارتجاع روز ۱۰آذر در صحن علنی مجلس گفت: «من این تعبیر را که تیر آخر نظام هستیم دقیق نمی‌دانم! اما معتقدم همه ما باید دست به دست هم دهیم، مگر نه این‌که مکرر گفتیم که دلیل شرایط نامطلوب کشور تحریم‌ها نیست خب بسم‌الله. با شرایطی که امروز در کشور داریم دست به دست هم دهیم ثابت کنیم که دلیل تحریم‌ها نبود، سوءمدیریت دلیل شرایط نامطلوب است».

 

این اعترافات وقتی دامنه‌اش به اعتراف نسبت به شکستن هیمنه شخص ولی‌فقیه ارتجاع آن هم در نمایش‌های جمعه خامنه‌ای می‌کشد، تصویر بسا روشن تری از فاز پایانی نظام و شکست پروژه رئیسی به دست می‌دهد.

آخوند جلالی امام جمعه خامنه‌ای در گوراب زرمیخ از شهرستان صومعه‌سرا در نمایش جمعه روز ۵آذر گفت: «متأسفانه بعضی از افراد سخیف و نادان گوشه و کنار بیان می‌کنند که رهبری در این دوره رهبری خودش چه کار کرده برای نظام... این‌که بعضی‌ها می‌گویند متأسفانه در رسانه ما مطرح می‌کنند و پخش هم می‌کنند که بسیج چه گلی بر سر مردم زده».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5fd69693-bb09-4bec-9f18-77a7689be4ad"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات