728 x 90

خفگی اقتصادی در بن‌بست انزوای جهانی - مرور رسانه‌ها

گزیده روزنامه های حکومتی
گزیده روزنامه های حکومتی

بن‌بست و بی‌راه‌حلی از همه سو

در روزنامه‌های حکومتی امروز هر چند تلاش کرده‌اند اجلاس شورای امنیت را پیروزی نظام جلوه دهند اما به هر مقوله‌یی که نگاه می‌کنیم بن‌بست و بی‌راه‌حلی نظام برجسته است. در زمینه سرکوب و اعدام که نیاز اصلی نظام است روزنامه حکومتی مستقل پس از اشاره به صدور حکم اعدام برای سه جوان شرکت‌کننده در قیام آبان ۹۸ و اعتراض وکلای آنان نوشته است: «می‌توان نتیجه گرفت که در رسیدگی به این پرونده نواقصی وجود دارد و البته در فضایی پرتنش و باعجله به آن رسیدگی شده است. مثال این عجله و تنش، صحبت‌های یکی از متهمان پرونده در دادگاه است که اعلام کرده تحت فشار، تهدید و شکنجه اعتراف کرده است ... . و یکی دیگر از متهمان نیز ادعا کرده است که در جریان جلسه دادگاه از داشتن وکیل انتخابی توسط خود محروم بوده‌اند».

آرمان هم با اشاره به گسترش فقر نسبت به شورش ارتش گرسنگان هشدار داده و نوشته است: «می‌توان پیش‌بینی کرد که جمعیت حاشیه‌نشین کشور به‌زور هم که شده درصدد کسب روزی و معیشت خود از اغنیا بوده و ... اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، زلزله‌ای از خشونت جامعه را تهدید می‌کند که شاید بتوان گفت منجر به بروز اعتراضاتی در گوشه و کنار کشور می‌شود».

بالاخره انزوای رژیم را که حتی برای دود و دم و مصرف داخل کشور هم تیر دژخیمان قضاییه‌اش به سنگ خورده را کیهان خامنه‌ای اذعان کرده و نوشته است «اینترپل تروریست‌های آمریکایی را تعقیب نخواهد کرد، به همان دلیل که در استرداد متهمان اقتصادی تعلل کرد و FATF هم پیگیر قاتلان فرمانده بزرگ مبارزه با تروریسم نخواهد شد، درست به همان دلیل که آمریکا ژنرال سلیمانی و همرزمانش در سپاه پاسداران را دشمن می‌دارد».

خفگی اقتصادی در بن‌بست انزوای جهانی

روزنامه‌های هر دو باند حاکم به چشم‌انداز تیرهٔ نظام اذعان کرده‌اند. آرمان از باند مغلوب با اشاره به مهلت شورای حکام برای بازرسیها نوشته است: «اگر (نظام) اجازه بازدید ندهد یا کارشناسان نظر منفی داشته باشند با دادن مهلت به (نظام)، پرونده به شورای امنیت می‌رود که در این‌صورت چند ضلع جدید برای (نظام) به‌وجود می‌آورد». و در توضیح چند ضلع جدید افزوده است: «ضلع اول این‌که دبیرکل سازمان ملل اعلام کرده موشک‌هایی که به سایت نفتی آرامکو برخورد کرده است، منشأ ایرانی داشته‌اند... ضلع دوم، قطعنامه ۲۲۳۱ است که (نظام) به مدت پنج سال حق خرید و فروش اسلحه ندارد. آمریکا نیز به‌دنبال این است که قید زمانی این قطعنامه را برای همیشه بردارد... ضلع سوم که خیلی اهمیت دارد، پیش‌نویس قطعنامه جمعی است که آمریکا به شورا پیشنهاد داده و ۱۵ نفر عضو شورا از جمله اروپایی‌ها در حال بررسی هستند... بنابراین نظام در موقعیت بسیار حساسی قرار گرفته و آمریکا تلاش می‌کند حداکثر فشار را بر (نظام) وارد کند؛ فشاری که هدفش این است که (نظام) را در تنگنای شدید اقتصادی قرار دهد؛ همان‌طور که الآن هم آثار اقتصادی آن کاملاً مشهود است. با این‌که اصطلاحی تحت‌عنوان صبر استراتژی مطرح شده بود ولی جواب نداد».

اما از روزنامه‌های باند خامنه‌ای، رسالت این بن‌بست را با وضوح بیشتری اذعان کرده و با اشاره طرح تمدید تحریم تسلیحاتی رژیم در شورای امنیت ملل متحد نوشته است: «اگر آمریکایی موفق به این امر شوند، ایران دو انتخاب بیشتر نخواهد داشت: ایران باید قید دیگر مزایای این دوره را هم بزند یا این‌که به مذاکره برای مصون نگه‌داشتن ادامه راه از تکرار این اتفاق، برگردد که به‌نظر می‌رسد هیچ‌یک از گزینه انتخاب‌هایی مطلوب و خوشایند برای ایران نباشند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9b96b888-7bfd-4419-9f77-9d9074111f1d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات