728 x 90

سفر رئیسی به مسکو از سر ناچاری و انزوا - مروری بر روزنامه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی چهارشنبه ۲۹دیماه، تصویر بحرانهای همه‌جانبه نظام دیده می‌شود. از برف گرفتگی شهرها تا شیوع امیکرون و از بحران اقتصادی که در اختلاف دولت و مجلس هم بیرون زده تا بن‌بست مذاکرات وین و هم‌چنین فضاحت سفر رئیسی به مسکو از موضع ضعف و ذلت در تیترها و مطالب روزنامه‌ها دیده می‌شود. روزنامه‌های باند خامنه‌ای با درشت‌نمایی حمله حوثیهای وابسته به رژیم به یمن و خط و نشان برای عربستان تلاش کرده‌اند، فضای انفجاری جامعه را لاپوشانی کنند. موضوعی که در روزنامه‌های باند مغلوب مسأله اصلی است و به نظام هشدار داده‌اند.

 

سفر رئیسی به مسکو از سر ناچاری و انزوا

در بررسی سفر رئیسی به مسکو روزنامه‌های حکومتی به بیانهای مختلف اذعان کرده‌اند که این سفر برای آویختن به روسیه به‌خاطر کمک به چانه‌زنی در میز مذاکرات وین است.

نعمت‌الله ایزدی آخرین سفیر رژیم در اتحاد جماهیر شوروی در روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «تهدید رابطه نامتوازن» نوشته است: «در تصور مسکو از سیاست خارجی ایران این ایراد وجود دارد که اگر امکان سفر برای رئیسی به یک کشور بزرگ و پیشرفته دیگر وجود داشت، به مسکو سفر نمی‌کرد و الآن که چهار، پنج ماه بعد از ریاست‌جمهوری‌اش به مسکو سفر می‌کند، مفهومش این است که احساس نیازی وجود دارد».

روزنامه آرمان هم به‌نقل قاسم محبعلی مقام پیشین رژیم در وزارت‌خارجه بر بی‌حاصلی سفر رئیسی به روسیه تأکید کرده و نوشته است: «مشکلی که به سیاســت خارجی کشورمان باز می‌گردد این است که با طرف دعوای اصلی یعنی آمریکا به گفتگو ننشستیم. روسیه، چین و اروپا که طرف اصلی قضیه نیستند و از برجام خارج نشدند».

در روزنامه‌های باند خود خامنه‌ای هم نسبت به این سفر اما و اگر هست. سفری که تمامی رسانه‌های حکومتی در اهمیت و سرفصلی بودن دود و دم راه انداخته‌اند. اما فرهیختگان نوشته است: «الآن مسأله‌یی که وجود دارد این است که نباید این احساس به روسیه دست بدهد که چون ما در بحبوحه مذاکرات وین هستیم، ایران از روی ناچاری و گرفتاری سراغ ما می‌آید. اگر روسیه چنین احساسی پیدا بکند، ممکن است به‌سمت امتیازگیری از ایران یا برخوردهای کم‌فروشانه برود».

 

ابر بحران مشروعیت با امواج رادیکالیسم افسار گسیخته

هشدار نسبت به پیامدهای انزوای اجتماعی رژیم و شکاف بین حاکمیت و مردم از یک‌سو و فشار تحریم‌ها، تورم و گرانی از سوی دیگر در روزنامه‌های باند مغلوب حرف اول است.

«اهمیت مطالبات عمومی» عنوان سرمقاله ابتکار است که مدیر مسئولش با رئیسی «بیعت» کرده است. این روزنامه در مورد جدایی نظام از مردم نوشته: «از جمله مسائلی که هر حاکمیتی را با بحران‌هایی جدی مواجه می‌سازد، عدم درک متقابل میان مطالبات اجتماعی و تصمیم‌های نهاد قدرت است». و در ادامه افزوده «این بحرانها به اَبَربحران مشروعیت تبدیل می‌شود». و سپس در حالی که نظام را «کشور» نامیده هشدار داده: «در این وضعیت بحران موجودیت پدید می‌آید. در بحران موجودیت که یکی از الزامات آن رادیکالیزم افسارگسیخته است، نه فقط حاکمیت که تمامیت کشور نیز به مخاطره می‌افتد».

«خطر نارضایتی‌ها» عنوان هشدار مصطفی هاشمی طبا در روزنامه ستاره صبح به نظام است. این کاندیدای پیشین نمایش انتخابات ریاست‌جمهوری نوشته است: «افزایش فشار اقتصادی بر مردم، کار را به‌جایی رسانده که ناهنجاریهای اجتماعی رو به افزایش گذاشته است؛ به این معنی که وقتی طبقه متوسط در سال‌های گذشته به‌شدت تحت‌فشار قرار گرفت و حتی به‌گفته برخی جامعه‌شناسان سیاسی از بین رفت، دو طبقه مرفهان و فرودستان در رویاروی یکدیگر قرار گرفتند که چنین شرایطی بی‌تردید می‌تواند پیامدهای خطرناکی را در پی داشته باشد».

بسیاری مطالب در روزنامه‌های حکومتی امروز دیده می‌شود که موضوع قیام و سرنگونی نظام را با کد «خطر» یا «خطرناک» تکرار کرده‌اند. از جمله مستقل با عنوان «زنگ خطر را بشنوید» نوشته است: «در این وضعیت اگر سیلی از راه برسد همه‌ٔ لایه‌های اجتماع در خطر آسیب هستند، این‌گونه نیست که کسی از مسببین این شرایط بتواند خود یا خانواده‌اش را نجات دهد. تا فرصت باقیست صدای زنگ خطر را بشنوید!».

شرق هم در مورد حذف ارز ۴۲۰۰تومانی نوشته است: «این‌که حذف ارز ۴۲۰۰تومانی در لایحه بودجه سال آینده آمده، در این شرایط حساس کشور، بسیار خطرناک است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fb6b1ab5-113b-43a7-b031-b989660292e8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات