728 x 90

سقوط شتابان اقتصادی و سونامی مرگبار گرانی

سونامی گرانی
سونامی گرانی

«گرانی‌هایی که به‌خصوص در یکی دو سال اخیر کمر خانوارهای حقوق‌بگیر کارگری و کارمندی را خم کرده تنها به افزایش قیمت و گرانی گوشت قرمز محدود نمی‌شود. قیمت میوه و تره‌بار و سبزیجات و خصوصاً اقلامی چون پیاز و سیب‌زمینی که ماده اصلی سفره غذای قشرهای حقوق‌بگیر را تشکیل می‌دهد به حدی افزایش پیدا کرده که به‌جرأت می‌توان گفت مدت‌هاست حسرت خوردن چند عدد میوه از هر نوع که باشد، بر دل کارگران و خانواده‌های آنها باقی مانده است.» (۱۱اردیبهشت ۹۸ـ سایت حکومتی اقتصاد ۲۴)

روزنامه حکومتی عصر ایران۱۴اردیبهشت ۹۸در توصیف افزایش سرسام‌آور قیمتها این‌چنین اعتراف می‌کند: «اکنون با بی‌ثباتی افسارگسیخته اقتصادی و ترس از آینده مواجه هستیم. قیمت ها طوری شده‌اند که واقعاً در باور نمی‌گنجند، گو این‌که همه چیز یک کابوس وحشتناک است و با بیدار شدن از خواب، به پایان خواهد رسید ولی همه می‌دانیم که این کابوس تعبیر شده است و همه چیز واقعیت دارد!».

به‌دنبال این اعترافات روزنامه حکومتی وطن امروز ۱۶اردیبهشت ۹۸در توصیف رنج و محنت بیکران مردم در این شرایط می‌نویسد: « مردم هزینه‌ای که برای خرید مواد غذایی پرداخت می‌کنند خیلی بیشتر از سایر کشور‌هاست و در حال حاضر اختصاص ارز ۴۲۰۰تومانی برای واردات حبوبات حذف شده است و هزینه واردات آن افزایش ۱۰۰درصدی دارد، ارز اختصاصی برای واردات کره و گوشت نیز حذف شده و دولت جایگزینی ارائه نکرده است و یارانه‌ای هم به مردم نمی‌دهد».

هر چند به‌صورت واقعی این اعتراف‌ها بیان رقیق شده از گرانی افسار گسیخته کنونی در حاکمیت غارت و چپاول آخوندی را نشان می‌دهد اما همین قدر هم به‌خوبی نشان‌ می‌دهد که در شرایطی که سیل و توفان هست و نیست بخشهای وسیعی از مردم میهن را به باد فنا داده گرانی و تورم و افزایش نرخ مایحتاج عمومی هم چون یک‌ سونامی مرگبار، تا کجا بر تمامی زندگی مردم سایه انداخته است و چگونه کمر اکثریت مردم را در شرایط کنونی خم کرده است.

 

دست در جیب مردم فقیر

مهمتر این‌که در این شرایط و اوضاع فاجعه‌بار که قلب هر ایرانی آزاده‌ای از آن به خون نشسته است حاکمیت غارت و چپاول آخوندی که در تأمین بودجه خود مستاصل و درمانده است و پیش از این در یک اقدام ضدمردمی قیمت بلیط مترو و اتوبوسهای بین شهری را ۲۰درصد گران کرده بود تصمیم گرفت برای تأمین کسری بودجه ۱۰۰هزار میلیارد تومانی خود با دست کردن در جیب مردم قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی را افزایش دهد.

در این باره خبرگزاری حکومتی ایرنا ۱۲اردیبهشت ۹۸ضمن تأکید به ورشکستگی و افلاس رژیم، اقدام غارتگرانه میلیاردی رژیم آخوندی را این‌چنین برملا نمود: «.بر اساس آمار موجود، مصرف روزانه بنزین ۹۰میلیون لیتر است که به‌معنای مصرف ۴۰میلیون لیتر از بنزین کشور با نرخ احتمالاً ۲۵۰۰تومانی خواهد بود. بنزینی که ۶۰میلیارد تومان در روز برای دولت منابع آزاد خواهد کرد که در یک سال معادل ۲۲هزار میلیارد تومان خواهد بود».

در یک اعتراف دیگر سایت حکومتی قم نیوز ۱۵اردیبهشت ۹۸نوشت: «دولت اما با بحرانی دیگر روبه‌رو است. این بحران، کسری هزینه‌ها به سبب افزایش قیمتهایی است که خود عامل اصلی آن بوده است. در چرخه‌ای باطل، مدیران دولتی برای جبران کسری هزینه‌های خود به بهانه قاچاق فزاینده سوخت، تصمیم به گران کردن آن گرفته‌اند... تا کسری هزینه‌های خود را با دست کردن در جیب ملت تأمین کند».

در این حال وحشت و هراس از شرایط انفجاری جامعه رسانه‌های رژیم را وادار کرد تا بنویسند: «نمی‌شود که مردم شاهد روابط بین‌المللی مخدوش کشورشان باشند، در سیاست داخلی هر روز دعواها و ناکارآمدیها را نظاره کنند، در اقتصاد روزبه‌روز دچار مشکلات شدیدتری شوند، در عرصه اجتماعی و فرهنگی هم محدودیتهای بیشتری تجربه کنند و در نهایت حال‌شان هم خوب باشد و همه چیز وفق مراد پیش برود! هشدار! که ادامه این روند، بازی در زمین دشمنی است که می‌خواهد در داخل ایران بحران و شورش به‌پا کند». (سایت عصر ایران ۱۲اردیبهشت ۹۸)

روشن است عقب انداختن طرح افزایش قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی توسط آخوندها به‌دلیل ورشکستگی مفرط مالی، طرحی موقت است. شاهد بر این ادعا فاش‌گویی سایت حکومتی وطن امروز ۱۵اردیبهشت در ارتباط با این سیاست است: « آنطور که مشخص است سهمیه‌بندی و به‌دنبال آن گرانی بنزین امری قطعی است اما مسئولان ترجیح می‌دهند زمان دقیقی برای آن اعلام نکنند».

 

فساد سیستماتیک و نهادینه شده عامل اصلی گرانی

اخاذیهای ضدمردمی از اقشار محروم و زحمتکش میهن و رانندگان خودروها توسط حاکمیت منفور آخوندی در حالی صورت می‌گیرد که بنا‌ به اعتراف رسانه‌های حکومتی، سردمداران و نهادهای حکومتی بیش از ۲۰۰هزار میلیارد تومان از ارز ۴۲۰۰تومانی دولتی جهانگیری سود کرده‌اند.

سایت حکومتی پاسدار رضایی موسوم به تابناک ۱۶اردیبهشت ۹۸در این رابطه می‌نویسد: «در سال ۹۷حدود ۲۰میلیارد دلار ارز کشور با نرخ ۴هزار و ۲۰۰تومان به مجموعه‌های مختلف واگذار شد. ما به التفاوت ارز آزاد و دولتی که به برخی شرکتها و افراد واگذار شده، حدود ۲۰۰هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که خسارت سیل عظیم در فروردین‌ماه حدود ۳۵هزار میلیارد تومان برآورد شده است».

اعتراف رسانه حکومتی تابناک به دزدی و فساد سیستماتیک ـ ۱۶اردیبهشت ۹۸

اعتراف رسانه حکومتی تابناک به دزدی و فساد سیستماتیک ـ ۱۶اردیبهشت ۹۸

 

کیهان آخوندی ۱۴اردیبهشت ۹۸نوشت: «چند هفته پس از اجرای برجام «محمدباقر نوبخت» اعلام کرد که ۱۰۰میلیارد دلار پول‌های بلوکه‌شده ایران آزاد شده است. هر چند که مقامات دولتی در اظهارات بعدی در اقدامی تأمل برانگیز رقم پول‌های آزاد شده ایران را مرتب کاهش می‌دادند اما در مجموع سؤال اصلی، محل هزینه کرد این مبلغ کلان است که تاکنون از سوی دولت هیچ اظهار‌نظری نسبت به‌نحوه استفاده آن منتشر نشده است».

در یک اعتراف دیگر خبرگزاری حکومتی ایسنا ۱۳اسفند ۹۷به‌ نقل از وزیر به‌اصطلاح اقتصاد رژیم با پرده‌برداری از این‌که بخش عمده وجوه حاصله از صادرات غیرنفتی به نظام اقتصادی ایران برنگردانده است اضافه می‌کند: «از صادرات ٤٠میلیارد دلاری کشور در ١١ماهه امسال تنها ٨میلیارد دلار به کشور بازگشته است» یعنی ۳۲ میلیارد دلار ملاخور شده است.

 

گرانی افسار گسیخته

نگاهی کوتاه و گذرا به اعترافات رسانه‌های حکومتی به‌خوبی ابعاد عمیق و ویران‌کننده رکود تورمی و گرانی‌های کمرشکن را به‌خوبی آشکار می‌کند:

-سایت حکومتی اعتماد آنلاین ۱۸اردیبهشت ۹۸: «بعد از افزایش ناگهانی قیمت برخی خوراکیها مانند ماکارانی و تن ماهی، حالا گرانی به خرما رسیده است.یک ماه پیش قیمت هر کیلو خرمای مضافتی در سوپر مارکتهای تهران بین ۱۸تا ۲۲هزار تومان بود. اما قیمت هر کیلو گرم رطب مضافتی با شروع ماه رمضان به ۳۵هزار تا ۵۵هزار تومان رسید».

-سایت حکومتی ایران انلاین ۱۶اردیبهشت ۹۸: «رئیس اتحادیه کباب آش حلیم و غذاهای سنتی گفت که با هماهنگی‌های انجام شده مقرر شده هر کیلو آش و حلیم ساده با قیمت مصوب ۲۵هزار تومان عرضه شود. سال گذشته، قیمت هر کیلو حلیم ساده ۱۲هزار تومان، حلیم معجون با تمامی مخلفات کامل ۱۵هزار تومان، قیمت هر کیلو آش شله قلم‌کار با مخلفات کامل ۱۵هزار تومان، هر کیلو آش رشته ساده ۱۲هزار تومان، هر کیلو آش رشته با تمام مخلفات کامل ۱۳هزار تومان اعلام شده بود».

-سایت حکومتی اعتمادآنلاین ۱۴اردیبهشت ۱۳۹۸: رئیس اتحادیه نان فانتزی گفت: «سرعت افزایش قیمت مواد اولیه مانند روغن، شکر و دیگر افزودنی‌ها به قدری بالا است که نمی‌توانیم تصمیم بگیریم که چقدر افزایش قیمت بدهیم. منتظر هستیم تا این قیمتها یک ثبات حداقلی پیدا کند سپس قیمت‌های خود را افزایش دهیم».

-خبرگزاری حکومتی تسنیم ۱۵اردیبهشت ۹۸: «تن ماهی در فروشگاههای بزرگ زنجیره‌یی در حالی نایاب شده که قیمت برخی برندها بیش از ۶۰درصد افزایش یافته و زمزمه‌های افزایش قیمت برندهای دیگر نیز به گوش می‌رسد و فروشگاههای اینترنتی از تن ماهی تقریباً خالی شده‌اند یکی از برندهای معروف تن ماهی که تا پیش از این به قیمت ۹۲۰۰تومان عرضه می‌شد حالا قیمت ۱۵۵۰۰تومان بر روی آن درج شده است».

-خبرگزاری فارس سپاه پاسداران ۱۵اردیبهشت ۹۸:« در حال حاضر قیمت هر کیلو گرم ماهی تن از ۱۰ هزار به ۲۰ هزار تومان افزایش یافته است. بر اساس محاسبات انجام شده، قیمت هر کیلو گرم گوشت ماهی تن وارداتی ۲۵ هزار تومان خواهد بود».

-خبرگزاری حکومتی ایسنا ۱۴اردیبهشت ۹۸:« قیمت انواع برنج ایرانی در بازار از اواخر سال گذشته رو به افزایش رفت و از کیلویی ۱۲تا ۱۴هزار تومان در بهمن‌ماه سال گذشته به کیلویی ۲۰تا بیش از ۲۴هزار تومان در بازار رسیده است

 

-سایت حکومتی اقتصاد آنلاین ۱۴اردیبهشت: «رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، قیمت هر کیلو گرم زولبیا و بامیه ماه مبارک رمضان را ۲۰هزار تومان اعلام کرد.این در حالی است که قیمت هر کیلو گرم زولبیا و بامیه درجه یک در رمضان سال گذشته ۱۴هزار تومان و قیمت هر کیلو گرم زولبیا و بامیه درجه ۲، ۱۲هزار تومان تعیین شده بود».

-خبرگزاری حکومتی شبستان ۱۴اردیبهشت ۹۸: «با توجه به شرایط کنونی تقاضا پیش‌بینی می‌شود که در چند روز آینده نرخ هر کیلو مرغ مجدد ۲۰۰تا ۳۰۰تومان در بازار افزایش یابد... نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده ۹هزار و ۵۰۰و مرغ گرم در خرده فروشی‌ها را ۱۴هزار تومان می‌باشد».

-خبرگزاری ایرنا ۱۱اردیبهشت ۹۸:« مرکز آمار ایران اعلام کرد: بررسی قیمت اقلام خوراکی در فروردین‌ماه امسال در مقایسه با ماه مشابه پارسال نشان می‌دهد که بیشترین افزایش به « پیاز» با رشد ۴۵۹.۵درصدی تعلق داشت».

بیشترین افزایش قیمت در فروردین‌ماه امسال نسبت به ماه گذشته (اسفند ۹۷)، مربوط به اقلام « پیاز» با ۱۴۳.۳درصد، «سیب زمینی» با ٥٩.١درصد و «پرتغال محصول داخل» با ٢٥.٥درصد رشد اختصاص داشتند. همچنین «تخم مرغ ماشینی» ۴.۱درصد و «مرغ ماشینی » ٢.٨درصد نسبت به اسفند کاهش قیمت داشته‌اند».

- سایت حکومتی ایران آنلاین ۹اردیبهشت ۹۸:« رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کاغذ و مقوا از افزایش ۱۰۰هزار تومانی قیمت هر بند کاغذ در بازار آزاد طی ۴۸ساعت گذشته خبر داد».

به نظر می‌رسد افزایش سرسام‌آور قیمتها و سونامی مرگبار گرانی که کارد را به استخوان کارگران و زحمتکشان میهن رسانده و ارتشی از بیکاران و عاصیان و گرسنگان را به قیام و اعتراض واداشته، با روند شتابان سقوط نظام روی هم افتاده است. نظامی که در چنبرهٔ بحرانهای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی... و در تنگنا و انزوای بی‌سابقه منطقه‌یی و جهانی روزبه‌روز ضعیف‌تر و به پایان خود نزدیک‌تر می‌شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b9c7d770-aa91-4e57-b562-c7d354abe797"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات