728 x 90

لیست‌گذاری سپاه پاسداران و تعمیق شقه و شکاف

شقه و شکاف  بعد از لیست گذاری
شقه و شکاف بعد از لیست گذاری

به‌دنبال وحدت صوری باندهای حکومتی در شوک ساعتهای اولیه لیست‌گذاری سپاه پاسداران، آثار این ضربه به نظام در تعمیق شقه و شکاف بین باندهای حاکم نمایان شد.

سایت «نود اقتصادی» به‌ نقل از کارشناس حکومتی در واکنش به نمایش اعضای مجلس ارتجاع و پوشیدن لباس پاسداری، نوشته است«خوب است مسئولان به‌جای خط‌ و نشان کشیدن، فرزندان و خانواده‌های خود را از این کشورها فرا بخوانند.رئیس مجلس می‌تواند آغازگر این حرکت باشد».

او در ادامه اظهاراتش افزوده است:« نمایندگان مجلس نیز می‌توانند طرحی چهار (یا حتی پنج) فوریتی مصوب کنند و سه ماه به نمایندگان مجلس و شوراها، وزراء و معاونین‌شان، استانداران، شهرداران و معاونین کلان‌شهرها فرصت بدهند که خانواده‌های خود را از کشورهای دیگر فرا بخوانند یا سمت فعلی خود را ترک کنند».(نود اقتصادی ۲۱فروردین ۹۸)

 

نوعی عقب‌نشینی

از سوی دیگر پاسدار حسین شریعتمداری هم در حمله به مجلس ارتجاع نوشت: « موکول کردن واکنش نظام به تصمیم یک هفته بعد کنگره - بدون تعارف- نوعی عقب‌نشینی و به‌معنی آن است که انگار این کنگره آمریکاست که باید برای ما تصمیم بگیرد!... این تصمیم - ‌با عرض پوزش- بوی ضعف می‌دهد!».

پاسدار شریعتمداری سپس آخوند روحانی و باندش را از جمله علتهای در لیست رفتن سپاه دانسته و نوشته است:« نمی‌توان این نکته را نادیده گرفت که وقتی شماری از مسئولان با بهانه‌های موهوم به سپاه حمله می‌کنند و این نهاد را زیر سؤال می‌برند، خواستار بازگشت سپاهیان و ارتشیان به پادگانها می‌شوند! حضور منطقه‌یی سپاه را بی‌فایده می‌دانند! دوران موشک را تمام شده معرفی می‌کنند! نمایش موشکی سپاه را تحریک دشمن می‌دانند! و یا به‌رغم کلاه گشادی که برجام به ملت تحمیل کرده است حاضر به ترک این معاهده ذلت‌بار نیستند! به جای عبرت گرفتن از خسارت محض برجام، در پی تحمیل FATF و CFT هستند و... بدیهی است که آمریکا از این وادادگی‌ها پیام ضعف دریافت کرده و جسارت پیدا می‌کند که سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی جای دهد!».(کیهان ۲۲فروردین ۹۸)

 

مذاکره برای دادن امتیاز

شایان ذکر است که در روز ۲۱فروردین هم کیهان خامنه‌ای با حمله به باند رقیب هشدار داد:« این‌که یکی دو روز اول با شدت گرفتن هیجانات ضدآمریکایی لباس سپاه به تن کنیم و متحد و محکم جلوی آمریکا بایستیم اما رفته‌رفته با خوابیدن هیجان، از «لزوم مذاکره با ترامپ» بگوییم، پیام خوبی را برای حریف مخابره نخواهیم کرد».

کیهان در ادامه افزود« از همین امروز و فردا احتمالاً سر و کله برخی جریانهای واداده پیدا خواهد شد که بگویند، نباید هیچ اقدامی در برابر آمریکا انجام داد چرا که پاسخ دادن به این کشور به جنگ منجر خواهد شد. این طیف که معتقدند نباید «هیچ» واکنشی- تأکید می‌شود، هیچ واکنشی- به اقدامات دشمن نشان داد، همان طیفی هستند که تنها راه‌حل ممکن را «مذاکره» می‌بینند آن هم نه مذاکره برای گرفتن امتیاز بلکه مذاکره برای دادن امتیاز»(کیهان ۲۱فروردین ۹۸).

روزنامه سیاست روز از باند دلواپسان شکافی را که بعد از در لیست رفتن سپاه سرباز کرده پیش کشیده و نوشته است:« می‌گویند حالا که سپاه در لیست تروریستی آمریکا قرار گرفته است جنگ می‌شود، برخی به صرافت افتاده‌اند که کاری کنند که جنگ نشود».

این روزنامه سپس افزوده است« آمریکایی‌ها که دیده‌اند برخی در کشور از توهم وجود سایه جنگ به حدی می‌ترسند که می‌توانند ترس‌های خود را به افکار عمومی انتقال داده و بعد از این ترس امتیاز بگیرند، تلاش دارند تا این بلوف را تکرار کنند و باز هم مسیر امتیازگیری را به‌دلیل توهم وجود سایه جنگ طی کنند».(سیاست روز ۲۲فروردین ۹۷)

 

وحدت پوشالی و صرفاً تبلیغاتی

 

  • واقعیت این است که وحدت پوشالی اولیه صرفاً جنبه شعاری و تبلیغاتی برای روحیه دادن به نیروهای وارفته به‌خصوص سپاه پاسداران و بسیج ضدمردمی است. بازتاب واقعی لیست‌گذاری سپاه پاسداران در درون رژیم، تشدید شقه وشکاف است. رژیمی که به‌علت در بن‌بست بودن راه‌کار جدی مقابله با اقدام لیست‌گذاری سپاه پاسداران از طرف آمریکا جز شعارهای تو خالی ندارد.

 

به‌رغم شعارهای پوشالی ولی‌فقیه ارتجاع، آخوند حسن روحانی و سرکردگان سپاه باز هم رسانه‌ها و مهره‌های حکومتی هستند که این شعارها را بی‌نتیجه می‌دانند و باند خامنه‌ای را متهم به تندروی و...می‌کنند.

آنها نگران این هستند که رجز خوانی‌های تو خالی به‌رغم این‌که نتیجه عملی بر آن مترتب نیست، کار بیشتری دست رژیم می‌دهد. آن‌چنان که یک مهره وابسته به دولت روحانی به نام رضا نصری می‌نویسد:« در شرایط کنونی، بهترین هدیه به تندروها، خودزنی‌های غیرضروری از قبیل قهر با لوایح FATF، لبریز شدن کاسه «صبر استراتژیک» و مبادرت به اقدامات و اظهارات نسنجیده‌ای است که برای متفکران و دستگاه تبلیغاتی جریان جنگ‌طلب قابل بهره‌برداری است!».(سایت انتخاب ۲۱فروردین ۹۸)

 

شقه وشکاف ناشی از عمق ضربه و بی‌عملی نظام

تعمیق شقه وشکاف درونی ناشی از عمق ضربه‌ای است که حاکمیت آخوندی دریافت کرده است

عکس‌العمل باند خامنه‌ای در برابر این ضربه هوا کردن شعارهای پرطمطراق اما بی‌محتواست مانند کسی که از ترس در تاریکی آواز می‌خواند. و در میان عمده مهره‌ها و رسانه‌های باند روحانی هراس از نتیجه‌یی است که موضوع لیست‌گذاری برای سپاه و برای تمامیت نظام به‌وجود می‌آورد. رژیم ولایت در عکس‌العمل نشان‌دادن مناسب به لیست به‌دلیل بن‌بست در سردرگمی قرار دارد.

 

بی راه‌حلی نظام

واقعیت این است که شعارهای تو خالی برای مدت بسیاری محدودی آنهم صرفاً در جهت روحیه دادن به نیروهای وارفته کارساز است.اما پس از آن می‌بایست جدای از شعارهای روی کاغذ و طرح‌های صد من یک غاز شورای امنیت ملی، مجلس، مجمع تشخیص و... رژیم یک اقدام عملی ملموس انجام بدهد.

واقعیت این است که هیچ چشم‌اندازی برای خلاصی نظام از تبعاًت خسارت‌بار لیست‌گذاری وجود ندارد، تنها در زمانی می‌تواند از تبعاًت آن خلاص شود که به شروط طرف مقابل(دولت آمریکا) گردن بگذارد، که این هم به‌مثابه خوردن جام‌زهرهای بیشتر و کوتاه‌آمدن از بسیاری مطامع در کشورهای منطقه، دست برداشتن از تروریسم، تخته کردن در موشک سازی و موشک‌پرانی و... است که عواقب این امور برای آن خطرناک و به مثابه دست کشیدن از اصلی‌ترین پایه بقای حاکمیت آخوندی است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/24772dec-8e5a-49ed-9444-c4aaff8170c0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات