728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی – چهار شنبه ۱۰مرداد۹۷

گزیده روزنامه های حکومتی
گزیده روزنامه های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی در روز ۱۰مرداد، بیشترین عنوانها را به بررسی پیشنهاد مذاکره مستقیم توسط رئیس‌جمهور آمریکا به روحانی اختصاص داده‌اند.

در کنار این عناوین دو‌گانه گویی رژیم در مورد بستن تنگه هرمز است با درج اظهارات روحانی در صفحات اول مثل آفتاب یزد که گفته است رژیم نمی‌خواهد مشکلی در آبراه‌های جهانی ایجاد شود در مقابل اظهارات سرکرده نیروی دریایی ارتش رژیم در روزنامه‌های دیگر مثل ابرار که نوشته است: بازماندن تنگه هرمز وابسته به منافع ایران است.

تغییرات در دولت روحانی در اثر جدالهای باندی یا بحرانهای اجتماعی موضوع مطالب متنوعی است. مثلاً ابرار اقتصادی نوشته: زمزمه‌های تغییر مردان اقتصادی دولت – رئیس‌جمهور حاضر به واگذاری فرماندهی اقتصاد نیست. ایران نوشته: نوبخت از سخنگویی دولت استعفا داد. طرح سؤال از روحانی توسط مجلس را هم روزنامه‌های ایران و رسالت و چندتای دیگه در صفحات داخلی انعکاس داده‌اند.

بحرانهای اقتصادی اجتماعی هم در کنار سایر بحرانها جایگاه ویژه‌یی دارد. اعتماد در مورد بحران آب و همکاری ضعیف کشورهای خاورمیانه از جمله نوشته است: « آب در حال تغییر کاربری شدید به‌عنوان یک مؤلفه امنیتی است و توجه خاص را بیش‌ از‌ پیش می‌طلبد. روزنامه واشنگتن‌پست در تیرماه ۱۳۹۳، اعلام کرد ایران در بین ۲۴کشوری قرار دارد که وضعیت آب در آنها خطرناک است. واشنگتن‌پست، بحران ایران را ناشی از برنامه‌ریزی نادرست دانست». این روزنامه در مطلب دیگری در مورد آب نوشته است:«. برداشت بی‌رویه طی ٤٠سال گذشته از منابع آب زیرزمینی موجب شده که از ٦٠٩دشت کشور تا سال ١٣٩٤تعداد ٣٠٩دشت از نظر توسعه برداشت آب زیرزمینی ممنوع اعلام شد. ٣٠٠دشت دیگر نیز یا فاقد آب شیرین است یا دارای آب‌های شور است. از ٤٢٠میلیارد مترمکعب نعمات آسمانی حدود ١٢٠میلیارد مورد استفاده قرار می‌گیرد و از این مقدار حدود ٩١درصد صرف کشاورزی، ٥درصد صنعت و سه درصد هم صرف شرب می‌شود و ٣٠میلیارد مترمکعب هم تبخیر می‌شود. »

هر چند هیچ‌یک از روزنامه‌های حکومتی به تظاهرات گسترده دیروز در اصفهان و کرج و رشت و سایر شهرها اشاره نکرده‌اند اما برخی از مسائلی که منجر به اعتراضات شده در پاره‌یی از تیترها انعکاس یافته است: قانون نوشته: قدرت خرید کارگران زیر بار تورم. کسب و کار نوشته: تردید در اثر بخشی بازار ثانویه کلید هم نوشته: معمای فرماندهی در نبود آرایش جنگی اقتصادی.

در مورد پیشنهاد مذاکره بدون شرط ترامپ، روزنامه‌های باند خامنه‌ای یا فقط به این پیشنهاد و آمریکا حمله کرده‌اند یا به باند روحانی و آمریکا با هم. مثلاً کیهان خامنه‌ای در مطلب خود با عنوان « معیشت مردم را به گروگان گرفته‌اند» شخص حسن روحانی و باندش را زیر سؤال برده و از جمله نوشته است«پیاده‌نظام‌های ترامپ هم با اشاره به نوسانات غیرعادی ارزی و تورم، فوراً دست به کار شدند و از لزوم مذاکره با ترامپ گفتند و نوشتند.

دولت یازدهم در چه بستری شکل گرفت؟ چه اقداماتی را با دادن کدام وعده‌ها کرد؟ سرانجام به کجا رسید؟ آیا نوسانات ارزی و تورم امروز عمدی است؟ چرا آقای روحانی ساکت است؟ این نوسانات اقتصادی، سکوت روحانی و انفعال دولت و مجلس آیا با بحث مذاکره با ترامپ مرتبط است؟ ».

جوان نوشته: مذاکره بازی قمار باز و وطن امروز هم تیتر مذاکره بازی را انتخاب کرده. این روزنامه در مطلب دیگری با عنوان «وقاحت حرفه‌یی» ظریف وزیر خارجه حسن روحانی را مورد حمله قرار داده و نوشته است: « جناب دیپلمات کارکشته! آیا مقصر حقوقی نبودن تعهدات خارجی‌ها در برجام ما هستیم یا شما که مسئول انعقاد آن بوده‌اید؟! ما ناسپاس و کفوریم یا شما مفتون و مرعوب و جوزده؟! ملت ایران شما را مقصر می‌داند و این در حالی است که شما سایرین را که ناشکری کرده‌‌اند مقصر می‌دانید. این وقاحتی بیش از اندازه‌ای که می‌شود تصور آن را کرد، می‌طلبد؛ وقاحتی که شاید فقط از قهرمانان دیپلوماسی بربیاید. این رفتار را کنار بگذارید و اگر پند شما در دولت محترم کارساز است، همه آنهایی را که این وضع اقتصادی را برای ملت رقم زده‌‌اند، تشویق کنید لااقل ملت را از مزایای بی‌عملی خود محروم کنند؛... ».

عصر ایرانیان تیترزده: مذاکره حقه جدید آمریکا.

روزنامه سیاست روز در سه مقاله مختلف هم آمریکا و هم باند روحانی را مورد حمله قرار داده. از جمله نوشته« برجام را تجربه کردیم، برجام را با تحمیل پذیرفتیم، اکنون طعم خسارت محض آن را می‌چشیم، اما باز از مذاکره سخن می‌گویند و دیپلوماسی با کدخدای بی‌خدا!

پیشنهاد شیطان را برای مذاکره دوباره، با ولع و طمع هم‌چون گرسنه‌ای که مدتها است چیزی نخورده است، دنبال می‌کنند، آب از لب و لوچه سازش‌طلبان راه افتاده،طمع کباب کرده‌اند».

وطن امروز در مطلب دیگری به‌نقل از یک کارشناس حکومتی از جمله نوشته است« رضا صدرالحسینی کارشناس سیاست خارجی: تأسف بیشتر ماجرا از آن جایی است که برخی از سیاسیون داخلی پس از شنیدن جملات اخیر ترامپ و پمپئو با عجله تمام و سراسیمه در شرایطی که آب از دهانشان جاری بود دست به قلم برده و توییت زدند که می‌توان در "قالب دیپلوماسی برد برد با آمریکایی‌ها مذاکره" نمود. این افراد توهینهای ترامپ و پمپئو به خود و ملتشان را فراموش کرده‌اند، اما آیا می‌توان افرادی را سیاستمدار دانست که سخنان این مقامات را در کمتر از ۵روز فراموش می‌کنند؟ پس بهتر است آنان را نه سیاستمدار بلکه وابسته بدانیم».

 

روزنامه‌های همسو با باند روحانی یک صدا به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بر ضرورت مذاکره تأکید کرده‌اند: مثلاً ایران به‌نقل فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع نوشته است: «در چنین شرایطی است که ضروری به‌نظر می‌رسد کانال‌های ارتباطی مورد اطمینان میان ایران و آمریکا حفظ شوند. با این همه اما مهم است که به یک چیز توجه کنیم؛ آن هم این‌که تابوی مذاکره با آمریکا در دوره برجام شکسته است. نباید به سمتی برویم که یک بار دیگر در دوره جدید این تابو بازسازی شود».

روزنامه حکومتی آرمان هم در یکی از ۵مطلب خود در مورد مذاکره با آمریکا به‌نقل از یک کارشناس حکومتی به اسم باوند نوشته است« اگر پیشنهاد آقای ترامپ این است که مذاکره بدون قید و شرط باشد می‌توان آن را مورد بررسی قرار داد. زیرا به‌خوبی می‌دانیم تا زمانی که مشکلات ایران با آمریکا بر اساس منافع حل و فصل نشود هم‌چنان با این معضلات رو‌به‌رو خواهیم بود» و روزنامه جهان صنعت همسو با باند روحانی به‌نقل از سفیر پیشین رژیم در جمهوری آذربایجان نوشته است« کاهش تنش و انجام مذاکره با ۱+۵به‌ویژه آمریکا که ترامپ نیز آماده مذاکره بدون شرط با ایران هم شده، بهترین راهبرد در شرایط فعلی است»‌.

 

روزنامه‌های باندهای همسو با باند روحانی با حمله و هشدار به او تلاش کرده‌اند در عرصه‌های مختلف خود را از پیامدهای نکبت بار دولت روحانی به در برده و کاسه کوزه بحرانهای لاعلاج نظام را بر سر روحانی بشکنند. شرق از جمله نوشته است« در حالی‌که شرایط امروز جامعه از لحاظ فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و به‌ویژه اقتصادی، ملتهب است، متأسفانه سکوت مسئولان، به‌ویژه دولتمردان و پاسخ‌گو نبودن به سؤالات و ابهامات بی‌شمار مردم، بسیار درخور تأمل است». این روزنامه حکومتی ضمن اذعان به بی‌اعتمادی مردم نسبت به رسانه‌های حکومتی نوشته است« خلأ اقناع افکار عمومی و بی‌پاسخ‌ ماندن سؤالات و شبهات مردم، باعث شده که مخالفان و رسانه‌های معاند و بیگانه با شایعات و اخبار راست و دروغ این خلأ را پر کنند» و سپس باند روحانی را به‌خاطر ناکارآمدی مورد حمله قرار داده است و نسبت به پیامدهای این وضع هشدار داده است که: « چرا اکنون پس از گذشت بیش از یک ‌سال، نه‌تنها وعده‌ها محقق نشده، بلکه برعکس، شرایط در برخی حوزه‌ها بدتر شده است؟... تا همین امروز هم متأسفانه خیلی دیر شده و سکوت شما به اعتماد، اطمینان و باور مردم لطمه‌ وارد کرده است. پس تا پیش از آن که دیرتر شود، تدبیری بیندیشید ».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f547ef10-1028-443c-b0ba-98792f6e9d44"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات