728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی - سه‌شنبه ۱۶مهر۹۸

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی سه‌شنبه شانزدهم مهر، مهم‌ترین مطالب خود را به دجالگریهای رژیم در مورد راهپیمایی اربعین و ادعای تمام شدن تظاهرات و قیام مردم عراق اختصاص داده‌اند. در کنار آن طرح چپاولگرانه حکومتی برای حذف یارانه‌های پنهان بیشترین مطالب روزنامه‌های حکومتی را به خود اختصاص داده است. وحشت از فضای انفجاری جامعه، برجام و برخی از بحرانهای اقتصادی اجتماعی از جمله سایر مطالب روزنامه‌های سه‌شنبه است.

 

ارگان خامنه‌ای هدف از حذف یارانه‌های پنهان در جلسهٔ غیرعلنی روز قبل مجلس آخوندی را به‌ نقل از یک عضو مجلس ارتجاع برملا کرده است:

کیهان: «احمد علیرضا بیگی» عضو فراکسیون ولایی در خصوص جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس گفت: « لاریجانی با برگزاری این جلسه غیرعلنی قصد داشت نمایشی را برگزار کند که کسری بودجه را از محل افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی جبران نماید که مورد مخالفت نمایندگان قرار گرفت».

 

در روزنامه ارگان دولت روحانی به‌رغم تبلیغات وسیع حول ضرورت اجرایی کردن طرح حذف یارانه‌های پنهان، هشدارهایی دیده می‌شود:

ایران: هم‌اکنون یک‌سوم از انرژی کشور در بخش خانگی و دوسوم مابقی در بخش تولید شامل کشاورزی، صنعت، معدن و حمل‌ و نقل مصرف می‌شود. اگر همین نسبت را مبنا قرار دهیم، تبدیل یارانه‌های پنهان به آشکار صحیح نیست، چرا که نمی‌توان گفت برق مصرفی واحدهای تولیدی را واقعی می‌کنیم و مابه التفاوت آن را به مردم می‌دهیم... تنها راه‌حل برای این موضوع این است که زمانی که اقتصاد در شرایط باثباتی قرار دارد و تعامل سازنده‌یی نیز با دنیا دارد و انباشت سرمایه قوی است باید اصلاح قیمت‌های انرژی را اجرا کرد... حذف یارانه‌های پنهان انرژی به‌طور قطع با مقاومت و رفتارهای بازدارنده‌ زیادی در جامعه مواجه خواهد شد و به‌راحتی و آسانی ممکن نیست و راه دشواری پیش روی دولت و سیاست‌گذاران است.

 

در روزنامه‌های باند روحانی وجوه دیگری از بحران اقتصادی اجتماعی و انزوای جهانی رژیم توأمان دیده می‌شود.

آرمان: به واسطه اجرای برخی سیاست‌ها اگر نگوییم در وضعیت بحرانی، حداقل در وضعیت دشوار قرار داریم و مسائل اجتماعی در کشور این جنبه را دارند که به مشکل بزرگتر تبدیل شوند. برای مثال معضل پدید آمده در روستای چنارمحمودی لردگان که مسأله‌یی اجتماعی بود، رنگ‌ و بوی سیاسی به خود گرفت. روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور زمانی که از سفر نیویورک بازگشت، در پاویون فرودگاه اظهار کرد که دیپلماتها و سران کشورهای مختلف برای دیدار با مقامات عالی‌رتبه مان، پشت محل اقامت هیات ایرانی صف کشیده بودند. به موازات این‌که که مسئولان کشور چنین تصویر و تصوری دارند، می‌شنویم چینی‌ها از فاز ۱۱پارس جنوبی‌خارج شده‌اند. فاز ۱۱پارس جنوبی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های استخراج گاز ایران در خلیج‌فارس است. ما به درستی نمی‌دانیم اما انگار برخی مسئولان کشور در فضای دیگری هستند که متأسفانه در ظاهر از واقعیات جامعه فاصله دارد.

ستاره صبح: باید توجه داشت که تحریم‌ها نه تنها بر روی اقتصاد، بلکه بر مناسبات اجتماعی نیز اثرگذار بوده و به‌هم‌ ریختگی سیاسی-اجتماعی در ایران ایجاد کرده است. اعتراضاتی که در برخی نقاط کشور با آنها مواجهیم نمودهای بارز این به‌هم‌ ریختگی هستند. اثر تحریم‌ها به اندازه‌ای بوده که حتی نزدیک‌ترین متحدان تهران نیز در بسیاری از زمینه‌ها از همکاری دست کشیده‌اند. برای نمونه چین که از دوستان نزدیک ایران است، به‌تازگی از پروژه فاز ۱۱پارس جنوبی‌خارج شد.

 

وحشت رژیم از فضای انفجاری جامعه در روزنامه‌های هر دو باند دیده می‌شود:

کیهان: در این شرایط این ما نیستیم که جریانهای مجازی را مدیریت می‌کنیم بلکه اتاق فکر ضد انقلاب با تولید و نشر محتوا، افکار کاربران شبکه‌های اجتماعی را به سمت هدف از پیش طراحی شده هدایت می‌کند.

مرور پرونده لردگان خلأ شبکه اجتماعی بومی را بیش‌از‌پیش روشن می‌کند، جایی‌که یک پرونده بهداشتی- درمانی، با انتشار یک ویدیو در کانال‌ها و صفحه‌های غیررسمی ‌و تحت مدیریت جریان ضد انقلاب تبدیل به اعتراض و اغتشاش شد، پیش از این نیز وقایعی چون اعتراضهای دیماه ۹۶و ماجرای دختر آبی و اعتراض کارگران هپکو نشان داده بودند تا زمانی که در زمین حریف بازی کنیم، بازنده خواهیم بود یا حداقل ضربه می‌خوریم و مدیریت جریان در دست ما نخواهد بود.

آرمان: جعفرزاده‌ایمن‌آبادی نایب‌رئیس فراکسیون مستقلین ولایی تأکید کرد: نباید اجازه دهیم که انتقادات حرف‌ها و دردودل‌ها در گلوها خفه شود به زیر زمین‌ها برود، اگر این اتفاق بیفتد آن زمان است که سر از شبکه‌های خارجی در می‌آورد.

 

برخی از سایر بحرانهای اجتماعی – اقتصادی در روزنامه‌های هر دو باند حاکم دیده می‌شود:

رسالت: قواره چادر مشکی که تا پیش از این در حدود ۲۰۰هزار تومان قیمت داشت، اکنون به بالای ۶۰۰هزار تومان رسیده است.

پرسشی که باید به آن جواب داده شود این است که چرا بعد از گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی، هنوز تولید چادر مشکلی در کشور با چنین مسائل پیچیده‌ای روبه‌روست؟... ما با کمترین حجم تولید چادر مشکی در داخل مواجه هستیم و این در حالی است که منافع عده‌یی ایجاب می‌کند به جای تولید، به واردات روی آورند زیرا منافع گسترده‌ای برای این افراد و گروه‌ها در پی دارد.

جهان صنعت: دولت از سه طریق اقتصاد را به بیراهه می‌کشاند؛ اول دست بردن به منابع بانک مرکزی و برداشت‌های بی‌رویه برای جبران کسری بودجه که نتیجه‌یی جز افزایش نقدینگی و رشد نرخ تورم ندارد. دوم فروش نفت و کسب درآمد از طریق صادرات نفت و سوم تغییر نرخ ارز و کسب درآمدهای ناشی از آن.

آرمان: سبد معاش خانوارهای کارگری در شهریورماه با ۴۸۹هزار تومان افزایش، از مرز ۸میلیون تومان عبور کرده است؛ در این شرایط آیا شورای عالی کار، کاری صورت خواهد داد؟

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/035ac1c5-8ebf-4a96-8311-4df42d465dea"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات