728 x 90

نمایش اقتدار از ادعا تا واقعیت

مجلس رژیم آ]خوندی و خامنه ‌ای
مجلس رژیم آ]خوندی و خامنه ‌ای

آگاهان سیاسی و ناظران مسائل ایران کشاندن روحانی به مجلس ارتجاع در روز ۶شهریور را نمودی از بحران درونی و بن‌بست رژیم دانستند. چون از یک طرف روحانی را به پای میز سؤال آوردند و پاسخهایش را رد کردند و از طرف دیگر مانده‌اند با این رئیس‌جمهوری که روزنامه حکومتی سیاست روز اسم «مردود شهریور» روش گذاشت چه کنند؟

اما این وسط خامنه‌ای به صحنه اومد و ادعای دیگری کرد: «رهبر انقلاب اسلامی به جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی و سؤال نمایندگان از رئیس‌جمهور اشاره و تأکید کردند جلسه دیروز مجلس نمایش ثبات و اقتدار جمهوری اسلامی ایران بود». (تلویزیون رژیم -۷شهریور)

خامنه‌ای همچنین مدعی شد صحنه سؤال از روحانی در مجلس ارتجاع نمودی از دموکراسی و مردم‌سالاری دینی است. اما جا دارد که ببینیم که فاصله این نمایش ثبات و اقتدار با واقعیت چقدر است؟.

اولین موج مقابله با ادعای خامنه‌ای به خودش خورد و موقعیت شکننده خلیفه ارتجاع را به نمایش گذاشت.

تاج‌زاده مهره باند آخوند محمد خاتمی ۷شهریور در توئیتر خود نوشت: «اگر پرسش نمایندگان مجلس از رئیس‌جمهور و پاسخگویی علنی او از نشانه‌های دموکراسی است... چرا نمایندگان مجلس خبرگان درباره وظایف رهبر از او سؤال نمی‌کنند و جواب ایشان مستقیماًًً از صدا و سیما و پخش نمی‌شود؟ چرا خبرگان نتوانند در مورد توضیحات رهبر رأی دهند؟».

موج دوم از مجلس ارتجاع شروع شد. در برابر تلاش رژیم برای کنترل پیامدهای سؤال از روحانی، برخی اعضای مجلس بر ارجاع پرونده او به قضاییه آخوندی اصرار کردند. جلسه علنی مجلس ارتجاع در روز ۷شهریور صحنه فشار برای ارجاع این پرونده به قوه قضاییه بود.

از جمله جلال محمود زاده عضو مجلس ارتجاع گفت: «اما انتظار ما از هیأت‌رئیسه محترم و شخص آقای لاریجانی این است سریعاً نسبت به ارسال سؤالات دیروز نمایندگان مجلس از رئیس‌جمهور محترم به قوه قضاییه اقدام نماید».

علاوه بر این حاجی دلیگانی و سلیمی از دیگر اعضای مجلس ارتجاع خواستار ارجاع پرونده روحانی به قضاییه آخوندی شدند. پاسخ رد لاریجانی به این درخواستها در رسانه‌های حکومتی انعکاس گسترده‌یی پیدا کرد:. علی لاریجانی گفته بود که سؤال از روحانی به قوه قضاییه نمی‌رود.
آذر منصوری از مهره‌های همسو با روحانی این فشارها برای کشاندن روحانی به قضاییه آخوندی را «پایان شاهنامه‌ای» توصیف کرد که اعضای مجلس «بیت اول آن را برای روحانی نوشتند، اجرای بند 10اصل یک صد و دهم قانون اساسی است». یعنی سلب صلاحیت و برکناری روحانی.

روزنامه حکومتی سیاست روز ۷شهریور ۹۷، که روحانی را «مردود شهریور » خوانده در سرمقاله‌اش هم تحت عنوان «تا ۱۴۰۰فرصت نیست» به شکاف در رأس نظام اذعان کرد و نوشت: «نه آن تهدید نهفته در نامه‌ٔ اعلام حضور در مجلس کارساز شد، نه آن مثلاًًً ابراز امیدواری برای مراعات توصیه‌های رهبری (و البته شوی مثلاًًً قرار است همه‌چیز را نگویم و بگذارید دهانم بسته بماند)».

به این ترتیب هر تلاش رژیم برای نمایش اقتدار منجر به بروز موج جدیدی از تنش و شکاف در درون خودش می‌شود و این یکی دیگر از علائم فاز پایانی نظام ولایت فقیه است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/07125e20-4a95-4f00-b0a0-41856382eed6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات