728 x 90

نه به اعدام؛ نه به رژیم قتل‌عام

سخن روز
سخن روز

۲۲سال پیش چندین سازمان جهانی مدافع حقوق‌بشر، روز ۱۰اکتبر را «روز جهانی مبارزه با اعدام» اعلام کردند اما برای مردم ایران «نه به اعدام»، مرادف با «نه به رژیم قتل‌عام» و «نه» به نظامی‌ست که حیات و حاکمیتش در گرو اعدام و قتل‌عام است. از این‌رو روز جهانی «نه به اعدام» روز خشم و انزجار علیه خامنه‌ای ضحاک و استبداد دینی حاکم بر میهن ماست که با هر «اعدام» نفس می‌کشد و در کارنامه‌اش بالاترین شمار اعدامها را نسبت به جمعیت دارد.

در آستانهٔ روز جهانی «نه به اعدام» سی‌ و هفتمین کارزار سه‌شنبه‌های «نه به اعدام» در ۲۲زندان مختلف کشور برگزار شد. زندانیان شرکت‌کننده در این کارزار، در بیانیهٔ خود اعلام کردند: «حکومت اعدام در ایران برای جلوگیری از اعتراضات مردمی تنها در روزهای ۱۰ و ۱۱مهر ۳۰تن را در زندانهای مختلف کشور اعدام کرده که ۳تن از آنها زن بوده‌اند».

در بیانیه زندانیان اعتصابی هم‌چنین آمده است: در آستانهٔ «روز جهانی علیه اعدام» شاهد شدیدترین خشونتها توسط حکومت قرون‌وسطایی هستیم که زندانیان را در ملأعام اعدام می‌کند و در رتبه نخست اعدام در جهان است. به‌طوری که از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون قریب به ۴۵۰تن را اعدام کرده است».

حمایت و پشتیبانی شخصیت‌ها، پارلمانها، مجامع حقوق‌بشری و ایرانیان آزاده در سراسر جهان از کارزار زندانیان در سه‌شنبه‌های اعتراضی، جنبش «نه به اعدام» را به فراتر از مرزهای ایران گسترش داد و وجدانهای بیدار در جهان را به حمایت از زندانیان و کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» برانگیخت.

مای ساتو گزارشگر ویژهٔ سازمان ملل برای وضعیت حقوق‌بشر در ایران در پیامی به‌مناسبت روز جهانی نه به اعدام گفت: امسال روز جهانی علیه مجازات اعدام برای ایران اهمیت ویژه‌یی دارد

ما هم‌چنان شاهد افزایش نگران‌کننده در استفاده از مجازات اعدام هستیم و طبق گزارشها بیش از ۵۰۰ اعدام در سال جاری انجام شده است.

گزارشگر ویژه اضافه کرد: در مقابل، شجاعت مردم ایران می‌درخشد. کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام»، ابتکاری به رهبری زندانیان است که در آن زندانیان هر سه‌شنبه علیه مجازات اعدام دست به اعتصاب غذا می‌زنند و تعهد تزلزل ناپذیر به حقوق‌بشر و عدالت را نشان می‌دهد.

همزمان با پنجاه و هفتمین اجلاس شورای حقوق‌بشر در ژنو، کنفرانسی با حضور شخصیتهای سیاسی، حقوقی و مدافع حقوق‌بشر تحت عنوان «نقض حقوق‌بشر در ایران» در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو برگزار شد. در این کنفرانس آنتونیو استانگو، رئیس فدراسیون حقوق‌بشر ایتالیا، در سخنرانی خود با یادآوری حمایت فدراسیون حقوق‌بشر ایتالیا از کارزار بین‌المللی برای توقف اعدامها در ایران و نیز کارزار سه‌شنبه‌های نه به اعدام، گفت: «تنها در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۴، بیش از ۴۵۰ اعدام در ایران صورت گرفته است و هم‌چنان ادامه دارد و این روند دائماً در حال افزایش است». وی افزود: «گفته شد که رژیم ایران سر مار شرارت در منطقه است. من به‌واقع با این عقیده موافقم و به‌همین دلیل فکر می‌کنم همهٔ جامعه بین‌المللی باید قویاً از مردم ایران در مبارزه برای آزادی حمایت کنند. آنها هر روز شجاعانه این رژیم را به چالش می‌کشند».

هفتهٔ گذشته رئیس‌جمهور برگزیدهٔ مقاومت طی سخنرانی در اجلاس گروه‌های پارلمانی شورای اروپا گفت: «من امروز در حالی به این‌جا آمده‌ام که ماشین اعدام رژیم ایران با شدت تمام کار می‌کند. شمار اعدامها در دو ماهی که از ریاست‌جمهوری پزشکیان می‌گذرد، به ۲۲۳ نفر رسیده که ۸تن از آنان را زنان تشکیل می‌دهند. من ۱۸سال پیش در سال ۱۳۸۵ در همین جا طرح ۱۰‌ماده‌یی مقاومت برای ایران آینده را اعلام کردم. یکی از بندهای آن تأکید بر لغو حکم اعدام است. بار دیگر، در آستانه روز جهانی علیه اعدام، شورای اروپا و مجمع پارلمانی آن را که بر حقوق‌بشر متمرکز است، به حمایت از کارزار جهانی“ نه به اعدام ”در ایران فرا می‌خوانم».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e63a1991-58d6-42c6-9307-e4bbe19bdde2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات