728 x 90

پاسداران ترور در خدمت دیکتاتور- ۶

انفجار امیا در ارژانتین
انفجار امیا در ارژانتین

در شماره‌های پیشین به نقش سپاه پاسداران در ترورهای خارج از کشور اشاره کردیم. ترورهایی که جنبه گروهی داشت و با انفجار بناها و ساختمانها، شمار زیادی قربانی به جای می‌گذاشت.

در این شماره نگاهی داریم به ترورهای برون‌مرزی سپاه پاسداران که شخصیت‌های سیاسی و ملی را هدف قرار داده است. ترورهایی که سفارت رژیم آخوندی در آن کشورها کانون توطئه برای شناسایی، کسب اطلاعات و سرانجام اجرای عملیات ترور سوژه در آنها صورت گرفته است. مراکزی تحت پوش کار دیپلماتیک که عملاً به کانونی برای جاسوسی و تروریسم نظام آخوندی تبدیل شده است.

 

سفارت و دفتر نمایندگی رژیم آخوندی در سوئیس

۲۴آوریل ۱۹۹۰- ژنو، کوپه

در ساعت۱۱و ۱۵دقیقه روز چهارم اردیبهشت ۱۳۶۹، دکتر کاظم رجوی، نماینده شورای ملی مقاومت در سوئیس، در حین بازگشت به خانه‌اش در دهکده کوپه در حومه ژنو، هدف ۶گلوله تروریست‌های اعزامی از ایران قرار گرفت و در دم جان سپرد. تحقیقاتی که انجام گرفت نشان داد که برخی سران دیکتاتوری آخوندی در طراحی این سوءقصد دست داشتند. در حکم جلب بین‌المللی خاطرنشان شده‌است: تحقیقات روشن ساختند که اعدام کاظم رجوی با دقت تمام طراحی شده بود. تیم‌های کماندویی اعزامی از ایران، یکبار در اکتبر ۱۹۸۹، سپس در اواخر ژانویه و اوایل فوریه ۱۹۹۰و نهایتاً از ۱۰تا ۲۴آوریل ۱۹۹۰به سوئیس آمده بودند. در طی آخرین مرحله، عاملان قبل از این‌که وارد عمل شوند، قربانی خود را تحت نظر گرفتند و برای اینکار در نوبت‌های مختلف اتومبیل‌هایی را در ژنو و در لوزان کرایه کردند. شماری از پاسداران اعزامی از جمله محمدمهدی آخوندزاده بسطی و هادی نجف‌آبادی توانستند عصر همان روز با پرواز خطوط هوایی «ایران‌ایر» به تهران بازگردند.

 

بیوگرافی پروفسور کاظم رجوی

دکتر کاظم رجوی که دارای شش درجه دکترا در رشته‌های حقوق و علوم سیاسی از دانشگاههای فرانسه و سویس بود نمایندگی شورای ملی مقاومت در سوئیس را بر عهده داشت. او مبارزات خود را از زمان دیکتاتوری شاه خائن شروع کرده بود. هنگامی که ظهر روز اول شهریور ۱۳۵۰ضربات و دستگیریهای بزرگ گروه‌های ضربت ساواک شاه علیه سازمان مجاهدین خلق ایران و به‌دنبال آن شکنجه‌های وحشیانه در زندان اوین آغاز شد، دکتر کاظم یک کمپین بزرگ بین‌المللی را شروع کرد. در این راستا تلاش و فعالیت سیاسی فشرده و سازماندهی یک پیکار گسترده جهانی در جهت نجات جان زندانیان سیاسی و مجاهدان و مبارزان راه آزادی را برعهده گرفت. تلاش و فعالیتی که پس از شنیدن خبر صدور حکم اعدام برادرش، مسعود رجوی، شتاب بیشتری یافت. مسعود رجوی پس از دستگیری و شکنجه، محکوم به اعدام شده بود. سرانجام در ۳۰فروردین سال ۱۳۵۱در اثر فعالیت‌های پیگیر دکتر کاظم حکم اعدام مسعود رجوی به حبس ابد تبدیل شد.

 

نماینده ایران در ملل متحد

کمی پس از انقلاب ضدسلطنتی، دکتر کاظم رجوی اولین نماینده ایران در دفتر سازمان ملل ‌متحد در ژنو بود. در ۱۳۵۹نیز به‌عنوان سفیر و رئیس هیأت دیپلماتیک ایران در کشور سنگال و ۷کشور آفریقای غربی انتخاب شد. اما او چندی پس از انتصابش در اعتراض به سیاست‌های سرکوبگرانه و فعالیت‌های تروریستی حکومت ولایت فقیه از این سمت استعفا داد. دکتر کاظم رجوی پس از آن به فعالیت‌های خود علیه اعدام‌های دسته‌جمعی و بازداشت‌های خودسرانه و افشای شکنجه در نظام خمینی شدت بخشید.

 

فتوای قتل دکتر کاظم

به این ترتیب او مورد خشم و غضب خمینی و سردمداران رژیم قرار گرفت و فتوای قتل او در سال ۱۳۶۵از سوی خمینی صادر شد. پس از آن در کمیته ویژه‌یی طرح ترور او تصویب شد. اعضای این کمیته سیدعلی خامنه‌ای، علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، علی‌اکبر ولایتی، آخوند ری‌شهری، آخوند فلاحیان و پاسدار محسن رضایی بودند. این کمیته بودجه کلانی برای اجرای این طرح اختصاص داد. رژیم آخوندی در اردیبهشت ۱۳۶۸اکیپی از تروریستهایش را برای شناسایی و طراحی ترور دکتر کاظم رجوی به سوئیس اعزام کرد. این ترور به‌دلیل مرگ خمینی در خرداد همان سال مدتی به تعویق افتاد. ولی چند هفته بعد از مرگ خمینی با جدیت بیشتری در دستور کار رژیم قرار گرفت.

 

سه طرح ترور

به‌دنبال در دستور قرار گرفتن ترور دکتر کاظم رجوی، ۱۲تروریست توسط آخوند ری‌شهری، وزیر اطلاعات وقت برای آموزشهای لازم به مدرسه ضدجاسوسی در پادگان لویزان و مرکز آموزشی آبیک فرستاده شدند. در تابستان ۱۹۸۹قبل از این‌که آخوند رفسنجانی بر کرسی ریاست‌جمهوری بنشیند و آخوند فلاحیان وزیر اطلاعاتش شود، سه طرح آلترناتیو برای این ترور وجود داشت. برای سرعت بخشیدن به ترور دکتر کاظم جلسه‌یی مرکب از آخوند ری‌شهری؛ آخوند علی فلاحیان، قائم‌مقام ری‌شهری؛ سرتیپ پاسدار احمد وحیدی، معاونت وقت اطلاعات سپاه پاسداران و اولین فرمانده نیروی تروریستی قدس سپاه؛ محمدمهدی آخوند‌زاده بسطی، مدیرکل روابط سیاسی و بین‌المللی وقت وزارت‌خارجه و چندین تن از معاونان وزارت اطلاعات تشکیل شد. در این جلسه بر اساس شناسایی‌های اولیه سه طرح اولیه برای ترور پروفسور کاظم رجوی مورد بحث قرار گرفت.

طرح اول: دکتر رجوی را با تمام اعضای خانواده در خانه قتل‌عام کنند.

طرح دوم: نصب بمب به خودرو دکتر کاظم رجوی. این بمب با بالا‌ رفتن سرعت ماشین (در سرعت بیش از ۴۰کیلومتر) منفجر می‌شد. طبق این طرح بمب یا به ترمز و یا به سوییچ ماشین وصل می‌شد.

طرح سوم: ترور دکتر در حین تردد به خانه.

تصمیم‌گیری نهایی و تخصیص بودجه نتایج جلسه فوق در کمیته امور ویژه دفتر خامنه‌ای بعد از تشکیل دولت رفسنجانی بررسی شد. در این جلسه آخوند خامنه‌ای، آخوند رفسنجانی، آخوند محمد حجازی (رئیس کمیته امور ویژه)، آخوند فلاحیان، علی‌اکبر ولایتی (وزیر خارجه وقت)،آخوند ری‌شهری و پاسدار محسن رضایی (فرمانده اسبق سپاه پاسداران) شرکت داشتند که در این جلسه، هر سه طرح بررسی و کلیت آن با بودجه مربوطه به تصویب رسید.

در ۳۰اوت ۱۹۸۹یک اکیپ به‌ریاست محمد مهدی آخوندزاده بسطی با پاسپورت دیپلماتیک به‌همراه سعید همتی (یکی از ۱۳تروریست ترور دکتر کاظم) برای بررسی عملی طرح به ژنو رفتند. بر اساس ارزیابی این اکیپ طرح دوم منتفی شد و قرار شد روی طرح اول و سوم کار کنند.

 

اعزام تیم‌های ترور

پس از بازگشت اکیپ آخوندزاده بسطی تا ترور جنایتکارانه دکتر کاظم رجوی، جمعاً ۳بار تیم‌های تروریستی به ژنو اعزام شدند. در ۱۸اکتبر ۱۹۸۹این تیم که از جمله شامل پاسدار یدالله صمدی، پاسدار صادق بابایی، پاسدار محمود سجادیان و پاسدار علی کمالی بود، وارد ژنو شدند و قصد داشتند که طرح اول (قتل‌عام خانواده رجوی) را اجرا کنند اما به‌دلیل در مسافرت بودن دکتر کاظم رجوی ناچار شدند که به تهران بازگردند.

روز ۳۱ژانویه ۱۹۹۰تیم دوم مرکب از تروریست‌ها، پاسدار صمدی، بابایی، پاسدار محمود سجادیان، پاسدار محمدرضا جزایری و پاسدار هادوی با پاسپورت خدمت به ژنو آمدند. در شناسایی مجدد روی درصد موفقیت در طرح ۱و ۳دچار اختلاف شدند و به تهران بازگشتند.

 

آخرین اعزام و انجام عملیات ترور

روز ۱۰آوریل ۱۹۹۰شش نفر از تروریستها با نام‌های پاسپورتی محمد سعید رضوانی، یدالله صمدی، سعید همتی، محسن پورشفیعی، علیرضا بیانی همدانی، ناصر پورمیرزایی و سعید دانش با پرواز تهران – ژنو در خطوط هوایی ایران- ایر با پاسپورت خدمت وارد ژنو شدند. هشت روز بعد محمدعلی هادی نجف‌آبادی سفیر ایران در امارات عربی با پاسپورت دیپلماتیک ایرانی شماره۰۰۶۶۴۶وارد ژنو شد و در هتل اینترکنتینانتال اتاق۶۲۵مستقر شد.

یک هفته بعد پاسدار محمدمهدی آخوند‌زاده بسطی به سوئیس رفت. او متولد۱۳۳۴(۱۹۵۵) از رشت، نام پدر حسین، از دیپلمات تروریست‌های وزارت‌خارجه، مدیرکل سیاسی و روابط بین‌المللی وقت وزارت‌خارجه بود و مدتی نیز در کشورهای مختلف سمت سفیر داشته است. وی با پاسپورت خدمت به‌شماره ۰۰۶۵۸۸به سوئیس مسافرت می‌کرد. او در ۱۷آوریل ۱۹۹۰با ایران- ایر با بلیت شماره (۸۳۱۱۷۴۴۲۶۱۰۹۶) وارد ژنو شد. در این پرواز سعید دانش و ناصر پورمیرزایی نیز حضور داشتند. وی به همراه هادی نجف‌آبادی در هتل اینترکنتینانتال که از قبل توسط کنسول رژیم در ژنو به‌نام محمد ملائک برایشان رزرو کرده بود، مستقر شد. آخوندزاده و هادی نجف‌آبادی نظارت بر عملیات را به‌عهده داشتند و در طول اقامتشان در ارتباط مستمر با تهران تصمیم‌گیری در اجرای ترور را پیش می‌بردند. تروریست‌های دیگری به‌نامهای پاسدار دارابی، پاسدار علی کمالی، پاسدار محمود سجادیان، پاسدار علی هادوی، پاسدار علی مصلحی‌عراقی و پاسدار محمدرضا جزایری با پروازهای دیگر وارد ژنو شدند.

سرانجام در روز ۲۴آوریل ۱۹۹۰ساعت۱۱و ۵۰دقیقه پروفسور کاظم رجوی در حالی که جهت کارهای بانکی از منزل خارج شده بود مورد تهاجم تروریستها واقع شد و به‌ شهادت رسید. عصر همان روز آخوندزاده و هادی نجف‌آبادی و شماری دیگر از تروریستها با پرواز ایران‌ایر به تهران بازگشتند.

 

گزارش عملیات ترور

پاسداران تروریست بعد از بازگشت به تهران یک گزارش ۴۰صفحه‌یی از این جنایت فجیع برای خامنه‌ای و رفسنجانی تهیه کردند. در این گزارش از جمله آمده بود: «… مسئولان وزارت اطلاعات در تهران تأکید می‌کنند که خامنه‌ای و رفسنجانی خواهان اجرای این طرح هستند و روی انجام آن تأکید می‌کنند». به این ترتیب آخوندزاده بسطی، دارابی را که پیشنهاد کنسل کردن عملیات به دلایل فنی را داده بود، از مسئولیت تیم ترور ساقط و او را از دور عملیاتی خارج کرده و مسئولیت ترور را به تیم مصلحی واگذار کرد. وی ضمن بررسی مجدد، طرح اول یعنی تهاجم به خانه دکتر رجوی را با توجه به اشکالاتی که دارابی گرفته بود منتفی کرده و طرح سوم را به اجرا در می‌آورد.

از این پس پاسداران اعزامی برای ترور به‌مدت یک‌ هفته خانه و ترددات دکتر رجوی را به‌طور فشرده زیر نظر گرفته و مقدمات عملی کار را فراهم می‌کنند. طبق طرح، انجام عملیات ترور توسط ۳ماشین طراحی شده بود. یک اتومبیل به فرماندهی شخص پاسدار مصلحی، که فرماندهی کل عملیات را نیز به‌عهده داشت. این تیم که از خودرو گلف استفاده می‌کرد، تیم آتش را تشکیل می‌داد. اتومبیل دوم به فرماندهی پاسدار سعید دانش که مسئولیت پشتیبان را به‌عهده داشت. اتومبیل سوم که قرار بود از صحنه فیلم تهیه کند. پاسداران از ساعت ۹صبح روز ۲۴آوریل ۱۹۹۰دکتر کاظم را زیر نظر گرفتند. در ساعت۱۱.۱۵دقیقه دکتر برای مراجعه به بانک از خانه خارج شد ولی از خودرو معمول خودش استفاده نکرد و اتومبیل دیگری را مورد استفاده قرار داد. پاسدار مصلحی با ماشین گلف، این اتومبیل را از خانه تعقیب کرد. وقتی دکتر برای مراجعه به بانک پیاده شد، پاسداران مطمئن شدند که سرنشین این خودرو دکتر رجوی است. پاسدار مصلحی با بی‌سیم‌ بقیه خودروها را هماهنگ کرد. دکتر پس از خروج از بانک در یک مغازه مدتی متوقف شد. پاسدار مصلحی تصور کرد که تعقیب آنها لو رفته و به‌همین خاطر دکتر از مغازه خارج نشده است. لذا ابتدا تصمیم گرفت عقب‌نشینی کند، اما در همین حین دکتر کاظم از مغازه خارج شد و تروریستها به مأموریت شوم خود جامعه عمل پوشاندند.

گزارش روزنامه‌های سوئیس از ترور پروفسور کاظم رجوی

گزارش روزنامه‌های سوئیس از ترور پروفسور کاظم رجوی

 

حکم جلب قضاییه سوئیس

در پی ترور دکتر کاظم رجوی پرونده از طرف قاضی سوئیسی، قاضی شاتلن در این رابطه گشوده شد و پس از افشاگریهای مقاومت ایران و تحقیقات پلیس سوئیس، سرانجام قضاییه سوئیس حکم جلب بین‌المللی ۱۳تروریست اعزامی دیکتاتوری آخوندی را صادر کرد.

 

شناسایی دو تروریست رژیم

در تاریخ ۱۴نوامبر۱۹۹۲(۲۳آبان ۱۳۷۱) سرویس‌های مخفی آلمان به فرانسه اطلاع دادند که دو مأمور مخفی رژیم ایران از مرز استراسبورگ عبور کرده و وارد فرانسه شده‌اند. این دو تروریست همان پاسدار «محمود سجادیان» و پاسدار «علی کمالی» بودند که از طرف قاضی شاتلن در سوئیس در رابطه با قتل پروفسور کاظم رجوی تحت تعقیب قرار داشتند. اما آنها هویت خود را جعل کرده و با هویت‌های «احمد طاهری» و «محسن شریفی اصفهانی» با پاسپورت ایرانی به فرانسه وارد شده بودند. اما در تاریخ ۱۵نوامبر۱۹۹۲فرانسه به هویت واقعی آنها پی برد و این دو تروریست را دستگیر کرد تا به سوئیس مسترد شوند.

 

معامله رژیم آخوندی و دولت وقت فرانسه

در آخرین روزهای سال ۱۹۹۳(دیماه ۱۳۷۲) یک هیأت ۳نفره رژیم از تهران به پاریس رفت و بعد از یک معامله کثیف در ۸دیماه۱۳۷۲(۲۹دسامبر ۱۹۹۲) این دو تروریست را با خود به تهران بردند. در همین روز وزارت‌خارجه فرانسه طی یادداشتی به سوئیس اطلاع داد که به‌دلیل منافع عالی کشور فرانسه دو ایرانی به سوئیس مسترد نخواهند شد.

 

محکومیت دولت وقت فرانسه

پس از این‌که دولت فرانسه تروریست‌های نظام آخوندی را آزاد کرد و آنها را به ایران فرستاد، سوئیس به این اقدام فرانسه اعتراض و به دادگاه عالی فرانسه برای این نقض حقوق بین‌المللی شکایت کرد. سرانجام یک سال بعد دادگاه عالی فرانسه به این درخواست در ۲آذر ۱۳۷۳رسیدگی و اعلام کرد که فرانسه نمی‌بایست تروریست‌های متهم به‌قتل کاظم رجوی را به ایران می‌فرستاد.

 

اظهارات یک نمایندهٔ پارلمان ژنو

مارک فالکه، نماینده پارلمان ژنو در رابطه با قتل دکتر کاظم رجوی گفت:

«در زمان ترور پروفسور کاظم رجوی، من از بازرسان پلیس قضایی سوئیس بودم و از این کشتار بسیار شوکه شدم. ۱۳قاتل به‌طور ویژه به ژنو آمده بودند. آنها پیشاپیش و از چند ماه قبل، زمینهٔ ترور را آماده کردند… در برابر این بربریت، بعداً دو تن از قاتلان در فرانسه دستگیر شدند، اما دولت فرانسه به رهبری ژاک شیراک به آنها اجازه داد که به ایران بازگردند؛ در حالی‌که سوئیس درخواست کرده بود، آنها به سوئیس مسترد و در اینجا محاکمه بشوند. این واقعاً یک رسوایی بزرگ است».

به این ترتیب یک بار دیگر در محاکم قضاییه بین‌المللی دست پاسداران ترور همراه با مأموران وزارت بدنام اطلاعات در جنایت تروریستی ترور پروفسور کاظم رجوی دیده شد و به اثبات رسید. اگر چه خط مماشات در طول سالیان مانع از اجرای عدالت شد.

ادامه دارد

برای مطالعه شماره‌های قبل این سلسله مقاله به لینک‌های زیر مراجعه کنید

پاسداران ـ ترور ـ در ـ خدمت ـ دیکتاتور-۱

پاسداران ترور در خدمت دیکتاتور-۲

پاسداران ترور در خدمت دیکتاتور-۳

پاسداران ترور در خدمت دیکتاتور-۴

پاسداران ترور در خدمت دیکتاتور-۵

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ab6f6bd0-8927-4a79-980e-bc4b37df01b8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات