728 x 90

تالاب میقان اراک در آتش رقابت مافیایی باندهای حکومتی

تالاب میقان  - قبل و بعد از آتش سوزی
تالاب میقان - قبل و بعد از آتش سوزی
از نیمه‌شب پنجشنبه 30آذر و اولین ساعتهای بامداد جمعه اول دیماه 96 پوشش گیاهی تالاب میقان اراک در منطقه‌یی به‌وسعت 25000هکتار، به‌علت یا علل نامعلومی آتش گرفت.

عکس آتش‌سوزی تالاب میقان، از فاصله 15کیلومتری (داخل شهر اراک)


تالاب میقان، در 15کیلومتری شمال شرقی اراک واقع شده و بزرگترین و غنی‌ترین معدن سولفات سدیم جهان با ذخیره‌ای نزدیک به 47میلیون تن است (خبرگزاری مهر 13اردیبهشت 91).

این معدن، بیش از 60درصد ذخیره سولفات سدیم ایران را در خود جای داده است. (جام جم آنلاین 30دی 1390).

در نقشه زیر، موقعیت جفرافیایی تالاب میقان اراک با خط سرخ مشخص شده
تالاب میقان اراک، هم‌چنین با پیشینه 2هزار ساله، از مجموعه‌های کم نظیر زیستگاهی در کشور و خاورمیانه است و به‌عنوان یکی از ایستگاههای بین‌المللی پرندگان مهاجر و گنجینه‌ای ارزشمند از سرمایه‌های طبیعی و تنوع زیستی مطرح است.

برداشت و استحصال سولفات سدیم از این معدن بی‌نظیر، در انحصار شرکت املاح معدنی ایران می‌باشد که از شرکتهای زیر مجموعه سوپرهولدینگ «شستا» متعلق به سازمان تأمین خدمات اجتماعی است و با برداشت بی‌رویه و تخریب تالاب، کارش را پیش می‌برد. (این البته بحث جداگانه‌ای است که در انتهای این نوشته به آن پرداخته خواهد شد)

«شستا» اساساً در اختیار اصلاح‌طلبان قلابی و اعتدالی‌های دروغین (باند خاتمی – روحانی) است.
 
اسامی سهامداران اصلی کارخانه املاح معدنی اراک که تماماً کمپانی‌های زیرمجموعه سوپرهولدینگ «شستا» هستند را می‌توانید در کلیشه بالا ببینید.

یادآوری می‌شود: «شستا» همراه با «قرارگاه به‌اصطلاح خاتم‌الانبیا» ی پاسداران و مجموعه مالی تجاری اقتصادی «آستان‌قدس» و «ستاد اجرایی فرمان امام. متعلق به خامنه‌ای» 4سوپرهولدینگی هستند که اقتصاد ایران را قبضه کرده و به‌عنوان بازوان اختاپوس اقتصادی آخوندها شناخته می‌شوند.

کارخانه املاح معدنی اراک بر بستر تالاب میقان اراک، یکی از پربازده‌ترین نهادهای تولیدی کشور است که در تقسیم ثروتهای غارت شده مردم ایران، بین دو جناح رژیم، سهم باند مغلوب شده.

 
سولفات سدیم، یک محصول شیمیایی پایه است که در تهیه بسیاری محصولات دیگر از جمله تولید پودرهای شوینده، کاغذ سازی، شیشه سازی و نساجی، به کار می‌رود.

تا پیش از احداث این کارخانه، سولفات سدیم مورد نیاز کشور از اسپانیا، آلمان و فنلاند وارد می‌شد. در حال حاضر نیز عمده واردات این محصول از کشور چین وارد می‌شود (خبرگزاری فارس حوزه استان مرکزی. اراک. 23دی 1392مصاحبه با علی اکبر ساداتی مدیر عامل شرکت سهامی املاح ایران).

کارخانه املاح معدنی اراک
 
روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی که روز 3دی 96 منتشر کرد از قول ساداتی مدیر عامل این شرکت نوشت: این شرکت در نظر دارد با اجرای طرح توسعه واحد سولفات سدیم به ظرفیت 50هزار تن در سال و سپس تا 100هزارتن در سال، کشور را از واردات سولفات سدیم، از خارج بی‌نیاز و اقدام به صادر کردن مازاد محصول به کشورهای همجوار نماید.

سود انباشته این شرکت در پایان سال 93 بیشتر از 438میلیارد و در پایان سال 94 بیشتر از 458میلیارد به واحد پول رایج کشور بوده است.

بخشی از بیلان مالی شرکت معدنی املاح اراک در سال‌های 93 و 94

 
 
همان‌طور که از اعداد و ارقام منتشر شده رسمی توسط صاحبان این شرکت مشخص است، این مجموعه صنعتی، یکی از سودآورترین نهادهای تولیدی با سیر رشد صعودی در دست باند روحانی است. قابل‌توجه است هنگامی که منابع کانی این مجموعه در جریان یک آتش‌سوزی مشکوک و گسترده، طعمه آتش شد، به‌طور طبیعی انتظار این بود که بلافاصله کلیه نیروهای رژیم، با حداکثر توان و امکانات لازم اقدام به خاموش کردن آتش نمایند. به‌ویژه سپاه پاسداران که در این زمینه از امکاناتی بسیار بیشتری نسبت به آتش‌نشانی مملکت برخوردار است! و حتی در جریان اطفای حریق جنگل‌های گرجستان در همین شهریور امسال (96) با اعزام بالگردهای ویژه خود، بدون دریافت دستمزد و بی‌هیچ شرط و شروطی، وارد میدان شد و آتش را خاموش کرد.
اما در کمال شگفتی همین سپاه پاسدران، هنگامی که نوبت به خاموش کردن آتش تالاب میقان اراک می‌رسد، آدرس شماره حساب بانکی یکی از شرکتهای هواپیمایی‌اش را می‌دهد و هرگونه اقدام برای اعزام بالگرد و خاموش کردن آتش را مشروط به واریز کردن پول از جانب مردم و شهروندان منطقه می‌کند!

سپاه پاسداران و نیروی انتظامی هر دو در این ماجرا، شریک جرم‌اند.

 تالاب میقان در اراک در حالی در آتش می‌سوخت که هلیکوپترهای Mil-171 هواپیمایی نیروی انتظامی، مجهز به امکانات اطفاء حریق هستند و خلبانان هواناجا که آموزش‌های لازم را برای مهار آتش دیده‌اند. هیچ اقدامی نکردند. این در حالی است که تنها برای برقراری امنیت روز ۱۴خرداد (سالمرگ خمینی)، ۹فروند هلیکوپتر در محل بهشت زهرا مستقر می‌شوند!

این نیروهای جنایتکار، هرگز برای سرکوب مردم و قیام‌هایشان، در استفاده از بالگردهایش دنبال قبض مالی و دریافت پول نقد! از کسی نمی‌مانند. به‌ویژه پاسداران آدمکشی که برای کمک به تروریست‌های مزدور خودش در سوریه و عراق و یمن، پشت کرایه بالگرد و هواپیما متوقف نمی‌شوند! اما نوبت به خاموش کردن آتشی که به منابع طبیعی این مملکت می‌افتد، اول آدرس حساب بانکی‌اشان را می‌دهند تا پس از آن، فکری برای اعزام بالگرد کنند!

طبق گفته کارشناسان، این آتش‌سوزی، با نابود کردن پوشش گیاهی منطقه از یک‌سو و با آلودن مواد معدنی با خاکستر باقی مانده از آتش‌سوزی و کربن حاصل از آن، کار استحصال سولفات سدیم را که در انحصار کمپانی‌ رقیبش (شستا) می باشد، دچار مشکلات جدی کرده. و در کوتاه مدت هم به کیفیت محصولات کارخانه املاح معدنی آسیب جدی وارد کرده، و هم طرح توسعه آن را دچار تضادهای جدید کرده. این در حالیست که وارد کردن سولفات سدیم و هر آشغال دیگری از چین برای باند خامنه‌ای یک ضرورت سیاسی تلقی می‌شود.


آتش‌سوزی تالاب میقان اراک، یکبار دیگر نشان داد آخوندها برای تضمین سود خود، هیچ تردیدی در به آتش کشیدن کل مملکت و نابود کردن حرث و نسل این سرزمین ندارند.
البته حساسیت و هوشیاری اهالی اراک در این ماجرا و خبررسانی سریع و افشای توطئه‌های رژیم در نابود کردن منابع کانی منطقه‌اشان به‌خاطر رقابتهای مالی نشان داد اوضاع به‌شدت فرق کرده و مردم در برخورد با حکومت و پاسداران دزد و آدمکشش، رویکردی دیگر دارند!

در انتهای این مطلب، این نوشته ناقص تلقی می‌شود اگر به کاری که باند مغلوب رژیم و صاحبان کارخانه املاح معدنی اراک با تالاب میقان و بزرگترین معدن سولفات سدیم جهان می‌کنند، اشاره‌یی نشود. روزنامه حکومتی قانون (3دی 96) به‌دنبال آتش‌سوزی تالاب میقان نوشت و روش ویرانگر و غارتگرانه صاحبان کارخانه (سوپرهولدینگ شستا) را اندکی توضیح داد:
 
یکی دیگر از مشکلات میقان، حفاری و گودبرداری غیراصولی و حفر چاله‌های عمیق در تالاب است.
جاده‌یی در میقان احداث شده است که تالاب را به دو قسمت تبدیل کرده‌ و ارتباط اکولوژیک تالاب را از بین برده‌اند... آتش‌سوزی تنها یک روی سکه حال ناخوش تالاب دوهزارساله میقان اراک است، در این سال‌ها اقدامات غیرکارشناسی و ضدمحیط‌زیستی مسئولان و کارخانه برداشت کننده سولفات سدیم، آسیب‌های بسیاری را به میقان وارد کرده‌ است. برداشت بی‌رویه سولفات سدیم تا احداث جاده از داخل تالاب و قطع ارتباط اکولوژیکی قسمت شمال با جنوب آن و دهها اقدام دیگر، تنها بخش کوچکی از معضلات میقان است... . بسیاری از نیزارهایی که محل اسکان و حضور پرنده‌ها بوده‌اند نیز از بین رفته است. اگر حضور و پیگیری مردم نبود، شاید ابعاد این آتش‌سوزی بسیار گسترده‌تر می‌شد... . تخصیص حقابه بر اساس مطالعات دقیق صورت نگرفته است. در خوشبینانه‌ترین حالت اگر 100درصد فاضلاب اراک وارد تالاب شود، دوباره به‌دلیل وجود گودال‌های عمیق قسمتی از تالاب خشک می‌ماند... مسأله دیگر برداشت بی‌رویه سولفات سدیم است... .
اینها بخشی از کارکرد آن یکی باند دیگر است و آنچه که در این میانه نابود می‌شود، حرث و نسل ایرانی و سرمایه‌های ملی و ثروت و منابع طبیعی کشور است که در کشمکش‌های میان باندهای حاکمیت آخوندی، طعمه حریق و چپاول می‌گردند. آتشی که تنها راه مقابله با آن، خاموش کردن شعله حیات ننگین این سیستم سراپا فساد و غارتگر و جارو کردن این نظام با تمامی باندها و دستجات تشکیل‌ دهنده آن است.
پایان.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d17031cc-6e9e-4db4-b563-b9e8008f199f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات