728 x 90

«بیت» خامنه‌ای فاسدترین نهاد سیاسی اقتصادی (۱۳)

سلطه قرارگاه (ضد)خاتم‌الانبیا بر منابع انرژی ایران

بیت خامنه ای فاسدترین نهاد
بیت خامنه ای فاسدترین نهاد

در بررسی چگونگی شکل‌گیری امپراطوری عظیم مالی خامنه‌ای، در سلسله مطالب پیشین این نوشته به بزرگترین تحول اقتصاد سیاسی ایران در سال ۸۴ به‌عنوان یک نقطه‌عطف اشاره کردیم.

طبق ‌ تفسیر خامنه‌ای بر اصل ۴۴ قانون اساسی، «مالکیت» از بخش دولتی به بخشهای دیگر حکومت تحت نام «خصوصی‌سازی» منتقل شد. نتیجتاً کارنامه خصوصی‌سازی در ایران از همان ابتدا با یک شکست بزرگ مواجه شد.

به‌گفته کارگزاران رژیم آن چیزی که به نام خصوصی‌سازی در ایران انجام گرفت درحد ۱۲ تا ۱۳درصد است. اما اقتصاددانان حکومتی این عدد را اغراق‌آمیز دانسته و متعقدند که فقط ۳درصد خصوصی‌سازی‌ها در ایران جنبه واقعی دارد. چرا که در عمل شرکت‌های دولتی به سپاه پاسداران ولایت‌ فقیه منتقل شدند.

در شماره پیشین به شرح گسترش گام‌به‌گام حیطه اختیارات پاسداران پس از تأسیس قرارگاه (ضد)خاتم‌الانبیا پرداخته شد و همچنین نقش آنها در بلعیدن شرکت‌های دولتی مورد اشاره قرار گرفت.

یک تئوکراسی با ۱۴امپراتوری اقتصادی ولایت‌فقیه

یک تئوکراسی با ۱۴امپراتوری اقتصادی ولایت‌ فقیه

در این شماره به ساختار شرکتها و هلدینگ‌های قرارگاه خاتم، ثروت‌اندوزی و دست‌اندزی سپاه پاسداران بر درآمد‌های نفت، گاز، پتروشیمی و سایر صنایع می‌پردازیم.

ساختار عظیم‌ترین تراست مالی خاورمیانه(قرارگاه ضدخاتم‌الآانبیا)

قرارگاه (قرب) ضدخاتم‌الانبیا بخشی از سپاه پاسداران است و فعالیت‌ خود به‌عنوان پیمانکار پروژه‌های صنعتی و ساختمانی را از سال ۱۳۶۸ آغاز کرد. در اساسنامه‌ این قرارگاه «استفاده بهینه از منابع و امکانات و استعدادهای عمرانی و اقتصادی موجود سپاه در جهت تداوم انقلاب اسلامی» مهم‌ترین هدف تأسیس این قرارگاه اعلام شده است.

قرارگاه خاتم بزرگ‌ترین پیمان‌کار پروژه‌های دولتی در ایران محسوب می‌شود و دارای ۵۰۰۰شرکت پیمانکاری و شمار کارکنان آن به ۱۳۵هزار نفر رسیده است».(پاسدار عبادالله عبداللهی، فرمانده وقت خاتم‌الآانبیا - روزنامه حکومتی مشرق۱۳۹۳)

شماتیک کلی هلدینگ‌های قرارگاه ضدخاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران

شماتیک کلی هلدینگ‌های قرارگاه ضدخاتم‌الانبیا سپاه پاسداران

این کارتل مالی نظامی‌ از حمایت کامل خامنه‌ای در زمینه‌های زیر برخوردار است:

  • دسترسی آسان به منابع مالی بانکها
  • برخورداری از امکان همیشگی مناقصه‌های بدون تشریفات
  • بدست گرفتن پروژه‌های دولتی بدون مناقصه و با قدرت امنیتی
  • عدم پرداخت مالیات و...

عوامل فوق، سازوکاری ایجاد کرد تا سپاه پاسداران از این طریق پروژه‌های صنعتی و عمرانی و پروژه‌هایی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی را به ‌انحصار مطلق خود درآورد و بخش خصوصی را کاملاً نابود کند.

علل تأسیس قرارگاه (ضد)خاتم‌الانبیا

ثروت‌اندوزی پاسداران

فعالیت‌های اقتصادی سپاه از زمانی آغار شد که پاسداران از جبهه‌های جنگ(۱۳۶۸) بازگشته و به پاسداشتی بزرگ چشم داشتند. اما رژیم با اقتصاد ورشکسته زمان جنگ پاسخگوی پاسداران نبود. از همین رو، رفسنجانی که پس از جنگ به ریاست‌جمهوری رسید، برای آرام کردن سپاهیان و بازداشتن آنها از دخالت در سیاست، نه تنها اعتبار هنگفتی برای تقویت بنیه نظامی برای موشک‌سازی اختصاص داد، بلکه طرح‌های بزرگی هم‌چون «سد کرخه» و «اتوبان ساوه» را نیز بدون تشریفات و مناقصه به سپاه پاسداران سپرد.

طمع ثروت‌اندوزی آغازی بود که پاسدار سبزعلی رضایی میرقائد(محسن رضایی) فرمانده‌ٔ وقت سپاه را وا‌داشت تا پس از جنگ(۱۳۶۸) قرارگاه مهندسی خاتم را تأسیس کرده و فرماندهی آن را به‌دست پاسدار وفایی، از مهندسی نفتی جنگ، بسپارد.

پس از آن رفسنجانی به فرماندهان سپاه امکان داد تا با ساختن اسکله‌ها و بندرگاههای ویژه در آب‌های جنوبی کشور به دور از هر گونه کنترل گمرکی، آزادانه کالا وارد و صادر کنند. فرمان عدم پرداخت مالیات بنیادهای وابسته به ولایت‌ فقیه که اولین بار توسط خمینی ملعون صادر شد، پاداش دیگری به پاسداران در مال‌اندوزیهای کلان در برابر دیگر باند‌های رژیم بود.

قصاب جوانان مبارز و مجاهد تا دست‌اندازی به اقتصاد ایران

امروز قرارگاه خاتم فعالیت خود را محدود به یک زمینه نمی‌کند و پروژه‌های زیر یکصدمیلیارد تومان را هم نمی‌پذیرد. از پروژه اتوبان «صدر» در تهران گرفته تا فازهای ١۵ و ۱۶ پارس جنوبی؛ از سد «گتوند» و اتوبانهای مختلف تا تونل‌های عظیم.

اینها پروژه‌های چندصدمیلیاردی هستند با انواع و اقسام اختلاس‌ها که در آنها پاسداران حضور چشم‌گیری دارند.

به این ترتیب چپاول و غارت تحت عنوان سازندگی تا به آنجا پیش رفت که آخوند روحانی در دعوای غارت در مورد آن، تعبیر «دولت با تفنگ» را به‌کار برد و از فعالیت‌های اقتصادی بسیار گسترده و چندهزار میلیاردی قرارگاه ضدخاتم‌الانبیا گفت: «بخشی از اقتصاد دست یک دولت بی‌تفنگ بود که آن را به یک دولت با تفنگ تحویل دادیم، این اقتصاد و خصوصی‌سازی نیست».(سایت روحانی تیرماه ۱۳۹۶)

احمد توکلی، عضو تشخیص مصلحت نظام، درباره علل ناتوانی رقابت بخش خصوصی با قرارگاه خاتم(خبرگزاری حکومتی ایلنا اردیبهشت ۱۳۹۷) گفت: «بخش خصوصی هیچ‌گاه نمی‌تواند خود را به قرارگاه خاتم برساند. قرارگاه با استفاده از تمرکز امکانات لجستیک انباشت ‌شده در سپاه(به ‌دلیل شرایط جنگ) فرسنگ‌ها جلوتر می‌دود و هر چه می‌گذرد فاصله بیشتری از بخش خصوصی می‌گیرد؛ ضمن این‌که:

  • قرارگاه خاتم از امتیازات ویژه‌ای نظیر معافیت مالیاتی برخوردار است.
  • قرارگاه خاتم مانند دیگر فعالان اقتصادی از مزاحمت دستگاههای نظارتی رنج نمی‌کشد.
  • طبق قانون دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور و دیگر دستگاههای نظارتی(حتی سازمان اطلاعات سپاه) حق ورود و سرکشی به فعالیت‌های قرارگاه را ندارند!

در چنین محیطی وقوع فساد چندان دور از انتظار نیست».

اعتراف به دست‌اندازی پاسداران به اقتصاد ایران

پس از تصویب طرح کنگره آمریکا بابت تروریست شناختن سپاه پاسدران، روزنامهٔ کیهان خامنه‌ای روز ۱۶خرداد ۹۶ نوشت: «این قانون سعی می‌کند با متهم کردن سپاه پاسداران به تروریسم، سپاه و افراد مرتبط با آن را در سراسر دنیا با مسدود کردن دارایی و منع معاملات مواجه کند. از آنجایی که افراد و نهادهای گوناگون مختلفی چه در داخل ایران اعم از دولت، صدا و سیما، دانشگاه، شرکتها و... چه خارج از ایران با سپاه پاسداران مرتبط هستند، اعمال این تحریم در واقع منافع اقتصادی ایران در سطح ملی را دچار اختلال می‌کند».

همان‌طور که در سطور بالا می‌بینید افراد و نهادهای گوناگون مختلفی چه در داخل ایران اعم از دولت، صدا و سیما، دانشگاه، شرکتها و...و چه در خارج از ایران با سپاه پاسداران مرتبط هستند.(یعنی حزب‌الشیطان لبنان و حوثی یمن و..)

به این می‌گویند اعتراف به ابعاد دست‌اندازی نهادی سرکوبگر و ضدمردمی سپاه پاسداران به اقتصاد ایران!

سپاه پاسداران که قرار بود در ابتدای انقلاب، گارد حفاظتی انقلاب در برابر شیطان بزرگ!(به‌قول خودشان) باشد، در دهه ۶۰ گربه سیاه انقلاب و انقلابیون شد و به جلاد جوانان مبارز و مجاهد این میهن تبدیل گردید.

سپاه پاسداران از ”لومپنهای شهر“ تا ”بزرگ‌ترین کمپانی مقاطعه‌کاری“

قرارگاه ضدخاتم‌الانبیا در گام نهایی به‌یمن چشم‌روشنی بیت خامنه‌ای، به بزرگ‌ترین کمپانی مقاطعه‌کاری خاورمیانه تبدیل شد و به این‌صورت تمامی شرکت‌های خصوصی و مردم‌نهاد را ورشکسته و به خاک سیاه نشاند.

همچنین پس از کسب مناصب دولتی، وارد دیگر قسمت‌های کار اقتصادی و به‌ویژه خلص‌ترین آن یعنی بورژوازی تجاری ‌ـ‌ مالی شد.

فقر و گرانی سرسام‌آور حاصل غارت و چپاول ۴۰ساله پاسداران

فقر و گرانی سرسام‌آور حاصل غارت و چپاول ۴۰ساله پاسداران

به این‌ترتیب پاسداران به سرطان اقتصاد ایران تبدیل شدند و تحریم آن تاثیراتی فراتر از این نهاد ضدمردمی به‌بار آورد.

این پاسداران همان فرزندان راستین خمینی دجال هستند که اینک برای حفظ پول و مقام خود حاضر به کشتار نه فقط مردم ایران و عراق بلکه تمامی ملل منطقه و جهان هستند.

اینگونه بود که جلادان دههٔ ۶۰، به‌سرعت برق، از ” لومپنهای شهر“ به ”بزرگ‌مالکان اقتصاد ایران“ تبدیل شدند.

بزرگ‌مالکانی که بنا‌ به اعتراف شبکهٔ خبر رژیم در روز ۲۸اسفند ۱۳۹۵ فقط یک نهاد آن یعنی پالایشگاه نفتی خلیج‌فارس ضدخاتم‌الانبیا! متعلق به سپاه پاسداران، روزانه ۶۰میلیون دلار سود به جیب پاسداران سرازیر می‌کند.

شرکتها و مؤسسات اقماری و زنجیره‌ای ضدخاتم‌الانبیا

یکی از مهمترین اقدامات سپاه برای تسلط بر اقتصاد ایران تأسیس شرکت‌های اقماری در سراسر کشور است. این هلدینگ‌های اقماری به‌صورت زنجیره‌ای به‌هم وصل هستند. از این شهر به آن شهر، از این استان به استانی دیگر و از کشاورزی، نفت و گاز تا صنایع الکترونیک و سدسازی و ماشین‌سازی.

بخشی از اجزای این تراست مالی عبارتند از:

شرکت‌های اقماری و زنجیره‌یی قرارگاه ضدخاتم‌الآنبیا پاسداران

شرکت‌های اقماری و زنجیره‌ای قرارگاه ضدخاتم‌الانبیا پاسداران

یکم: شرکتها و مؤسسات تابعه

ـ شرکت تهران گستر

ـ شرکت اورینتال اویل

ـ شرکت مهندسی نفت و گاز سپانیر(عضو هیأت‌مد‌یره بانک انصار)

ـ شرکت مهندسی سپاسد(سدسازی و پروژه‌های زیربنایی)

ـ مؤسسه نور(تملک زمین‌ها و فروش آنها)

ـ مؤسسه سماء(خرید و فروش املاک و مستغلات)

ـ مؤسسه مهندسان مشاور ایمن‌سازان(تونل‌سازی و پدافند غیرعامل)

ـ مؤسسه مکین(سازه‌های دریایی)

ـ مؤسسه رهاب(تونل‌سازی و حفاری)

ـ مؤسسه فاطر(تونل‌سازی)

ـ مؤسسه عمران ساحل(خط‌آهن)

دوم: گروهها و هلدینگ‌های وابسته به خاتم

گروه‌های کربلا، در زمینه راه و راه‌آهن

هلدینگ‌های زنجیره‌یی به‌نام گروه‌های عمرانی وابسته به پاسداران

هلدینگ‌های زنجیره‌ای به‌نام گروه‌های عمرانی وابسته به پاسداران

گروه نوح، در زمینه‌ سازه و تأسیسات دریایی ساحلی

گروه قائم، در زمینه تونل‌های طویل

گروه سپاه سد، در زمینه سدسازی

گروه نیرو، گستر در زمینه خطوط انتقال نفت و گاز و پتروشیمی

گروه رجایی، در زمینه صنایع معدنی

گروه سماوات، در زمینه مخابرات، برق و آی‌تی

اینها تنها قطره‌ای کوچک از زنجیره بلند و تودرتوی شرکت‌ها، مؤسسات، گروهها و هلدینگ‌های کوچک و بزرگ متعلق به سپاه پاسداران در زمینه و عرصه‌های مختلف در سراسر کشور هستند که اغلب به‌طور مشخص زیر نظر قرارگاه خاتم‌الانبیا فعالیت می‌کنند.

سوم: خطوط لوله نفت و گاز

در ۲۴اسفند وزارت نفت قرارداد ۸۵۰میلیون دلاری پروژه لوله‌های نفت را با “قرب” امضا کرد، سپس شرکت ملی گاز ایران در یک قرارداد، ساخت خط لوله ۲۷۰کیلومتری با ارزش حدود ۲۵۰میلیون دلار را به قرارگاه ضدخاتم‌الانبیا واگذار نمود. بخش اول این خط لوله در سال ۱۳۸۵ به ارزش ۱میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار نیز به این قرارگاه واگذار شده

صنایع پتروشیمی و منابع انرژی تحت کنترل قرارگاه ضدخاتم‌الآنبیا سپاه پاسداران

صنایع پتروشیمی و منابع انرژی تحت کنترل قرارگاه ضدخاتم‌الآنبیا سپاه پاسداران

بود.(مقاله واگذاری ۸۵۰میلیون دلار پروژه‌های جدید نفتی به خاتم‌الانبیا، روزنامه ابرار رژیم ۲۵اسفند ۱۳۸۵)

خطوط لوله

بر اساس طرحی از دولت محمود احمدی‌نژاد برای آب دریای خزر به استان سمنان قرارگاه خاتم‌ به‌عنوان پیمانکار این طرح انتخاب شد. در این طرح که ۱۵۰میلیون دلار اعتبار برای آن در نظر گرفته شد، قرار شد سالانه ۵۰۰میلیون متر‌مکعب آب دریای خزر از طریق لوله‌کشی و کانال به استان سمنان و کویر لوت منتقل ‌شود، طرحی که بودجه‌اش به حساب سپاه پاسداران واریز شد اما آثارش هرگز بر روی زمین ظاهر نشد!

چهارم: گاز و پالایشگاه گاز

طرح توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی در مرداد ۱۳۸۵ به‌صورت ترک تشریفات قانونی، به قرارگاه ضدخاتم‌الانبیا واگذار شد. ارزش مالی این قرارداد ۲میلیارد و ۹۷میلیون دلار بود. رویکرد دولت نهم(احمدی‌نژاد) در واگذاری پروژه‌های بزرگ کشور به نهادهای نظامی، قرارگاه خاتم‌ را به یکی از بزرگترین پیمانکاران ایران بدل کرده ‌است.(روزنامه حکومتی ابرار، ۳۰فروردین ۱۳۸۹)

منابع انرژی در ایران تحت استیلای قرارگاه ضدخاتم‌الآنبیا

منابع انرژی در ایران تحت استیلای قرارگاه ضدخاتم‌الانبیا

گاز

پالایشگاه گاز

رستم قاسمی، فرمانده اسبق قرارگاه (ضد)خاتم‌الانبیا(وزیر نفت سابق) گفته‌ بود که تأمین مالی عملیات در فازهای ۱۵ و ۱۶ میدان مشترک گازی پارس جنوبی در گروه برداشت یک میلیارد دلاری از حساب ذخیره ارزی است.

پنجم: نفت و پالایشگاههای نفت

نفت

پالایشگاه نفت

ششم: صنایع پتروشیمی

صنایع پتروشیمی

هفتم: انرژی اتمی

انرژی اتمی

پالایشگاه و منابع نفت ایران تحت استیلای سپاه پاسداران

پالایشگاه و منابع نفت ایران تحت استیلای سپاه پاسداران

اعتراف به عدم پرداخت مالیات از طرف قرارگاه خاتم

قرارگاه خاتم که در سال ‍۱۳۶۸ تأسیس شد تا سال ۱۳۹۴ مالیات پرداخت نمی‌کرد. بر اثر قیام مردم و برملا شدن اختلاس‌های مالی پاسدار عبداللهی گفت: «پس از افزایش قیمتها بر اثر تورم و سایر مشکلات و... در بحث مالیات هم زمانی به ما گفتند از مالیات معاف هستند و پس از آن عنوان شد باید مالیات پرداخت شود و یک سال است مالیاتها پرداخت می‌شوند».(شبکه خبر رژیم اسفند ۹۵)

فساد گسترده از منابع انرژی توسط قرارگاه ضدخاتم‌الانبیا

در ساختار اقتصاد رانتی و فسادزای رژیم که آبستن انواع فساده‌ای مالی است، صنعت نفت با درآمد سرشار و گردش مالی بسیار بالا که عمدتاً در استیلای قرارگاه خاتم می‌باشد از جذابیت فوق‌العاده‌ای برای پاسداران برخودار است.

لذا موارد متنوع و ریز و درشتی از سوء‌استفاده‌های اقتصادی، اختلاس و دزدی و رانت در بخش‌های مختلف صنعت نفت یکی پس از دیگری برملا می‌شود.

از قرار دادهای صوری، شیوه اجرای مناقصه‌ها، فروش کالا و خدمات، نحوه انعقاد قراردادهای داخلی و بین‌المللی تا تأسیس شرکت‌های کاغذی و... اینها شماری از انواع فساد در صنعت نفت ایران به‌شمار می‌روند.

در زمستان سال ۱۳۹۶ یک فساد مالی بزرگ در مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران رسانه‌ای شد. یکی از مدیران مالی این شرکت که حدوداً ۱۰سال به‌عنوان خزانه‌دار در این سمت کار می‌کرد رقمی در حدود یک‌صدمیلیارد تومان را بالا می‌کشد و در نهایت به کانادا می‌گریزد. واضح است که این‌همه سال دزدی و چنین رقم کلانی بدون همکاری و همدستی مدیران و سایر افراد مسئول در شرکت نفت امکانپذیر نیست، اما چون سایر پاسداران همدست این اختلاس هستند روی آن سرپوش گذاشته می‌شود.

زنگنه، وزیر نفت دولت آخوند روحانی، درباره این دزدی کلان اعتراف کرد و گفت: «یکی از کارکنان حسابداری مدیریت اکتشاف شرکت نفت این‌طور که می‌گویند از سال ۷۷-۷۸ شروع کرده به این روال برداشت، این چیزی عجیبی است، من توی عمر سی‌وچند ساله‌ای که در دولت کار کرده‌ام، هیچ‌وقت ندیده بودم که کسی از خزانه یک شرکت برداشت بکند. بعد هم ظرف چند ساعت کشور را ترک می‌کند، تا اینجا به من گفتند بالای ۱۰۰میلیارد تومان هست که در طول این سال‌ها برداشته، اما این‌که شریک داره یا نداره، پرونده‌های‌شان به هیأت تخلفات برده شد و...».(شبکه یک رژیم، اردیبهشت ۹۷)

گزارشی از درآمدزایی غارتگرانه به‌نام عمران و خودکفایی اقتصادی! و نقش فرمانده‌هان از جمله پاسدار دکتر! سعید محمد اسلامی، فرمانده فعلی قرارگاه ضدخاتم‌الآانبیا را در حوزه منابع انرژی و فهرستی از اختلاس‌های کلان در شماره آینده بخوانید.

ادامه دارد...

مقالات مرتبط:

«بیت» خامنه‌ای فاسدترین نهاد سیاسی-اقتصادی (۱)

«بیت» خامنه‌ای فاسدترین نهاد سیاسی-اقتصادی (۲)

«بیت» خامنه‌ای فاسدترین نهاد سیاسی-اقتصادی (۳)

«بیت» خامنه‌ای فاسدترین نهاد سیاسی-اقتصادی (۴)

«بیت» خامنه‌ای فاسدترین نهاد سیاسی-اقتصادی (۵)

«بیت» خامنه‌ای فاسدترین نهاد سیاسی-اقتصادی (۶)

«بیت» خامنه‌ای فاسدترین نهاد سیاسی-اقتصادی (۷)

«بیت» خامنه‌ای فاسدترین نهاد سیاسی-اقتصادی (۸)

«بیت» خامنه‌ای فاسدترین نهاد سیاسی-اقتصادی (۹)

بیت»خامنه‌ای-فاسدترین-نهاد-سیاسی-اقتصادی (۱۰)

بیت»خامنه‌ای-فاسدترین-نهاد-سیاسی-اقتصادی (۱۱)

بیت»خامنه‌ای-فاسدترین-نهاد-سیاسی-اقتصادی (۱۲)

سند پی.دی.اف مقاله کامل بیت خامنه‌ای فاسدترین نهاد سیاسی اقتصادی
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e8839009-45c2-418a-8ded-883160d6eaaf"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات