728 x 90

اوجگیری وحشت رژیم از لیست‌گذاری سپاه

اوجگیری وحشت رژیم از لیست‌گذاری سپاه
اوجگیری وحشت رژیم از لیست‌گذاری سپاه

پس از وارد آمدن کلان ضربه نامگذاری سپاه پاسداران به‌عنوان سازمان تروریستی خارجی، شاهد به صحنه آمدن تمام سردمداران رژیم بودیم از خامنه‌ای و روحانی تا پاسدار لاریجانی رئیس مجلس ارتجاع و رئیسی جلاد، رئیس دستگاه قضاییه خامنه‌ای و سایرین که همگی تلاش می‌کردند این واقعه را عادی و بی‌تاثیر وانمود کنند. اما در این میان حرفهای اصلی حاکی از ابراز وحشت از این ضربه و پیامدهای آن به تدریج از پایین و از طریق کارشناسان رژیم دارد رو می‌آید.

در این میان رسانه‌ها و کارشناس‌های حکومتی به‌مثابه روزنه‌هایی که تصاویری از اندرونی حاکمیت را (اگر چه ناقص و سانسور شده) به بیرون بازتاب می‌دهند، نکات قابل توجهی را علنی می‌کنند.

این گزارش کوتاه نگاهی است به برخی از آن بازتاب‌ها

 

انسداد کامل معاملات سپاه

سایت حکومتی فرارو روز ۲۰فروردین ۹۸در این خصوص نوشت: «با بیان این‌که هدف قرار دادن سپاه، ضربه مهمی به اقتصاد ایران می‌زند» تأکید کرد: «حتی قبل از این‌که سپاه وارد لیست تروریستی شود، آمریکا به شرکت‌های خارجی هشدار می‌داد که با سپاه تجارت نکنند، اکنون هر شرکت خارجی که با سپاه داد و ستد کند، در معرض تحریم‌های آمریکا خواهد بود... اقدام آمریکا علیه سپاه، ترس شرکت‌های خارجی از ورود به این بخش حیاتی اقتصاد را دوچندان خواهد کرد».

 

می‌خواهند ما را تحریک کنند!

از سوی دیگر یکی از کارشناسان رژیم به نام علی واعظ که با عنوان « عضو ارشد گروه بین‌المللی بحران» معرفی می‌شود، تبعاًت اقتصادی در لیست قرار گرفتن سپاه نسبت به پیامدهای سیاسی آن ناچیز قلمداد کرده و با بیان این‌که قصد آمریکا، تحریک نظام به «خطا» می‌باشد، با وحشت‌زدگی نسبت به هر گونه اقدام عکس‌العملی هشدار داده و می‌نویسد: «آرزوی جنگ‌طلبان آمریکا این است که این دست اقدامات سپاه را تحریک به مقابله به مثل در منطقه کند تا بهانه لازم برای درگیری نظامی ایجاد شود، و یا ایران نهایتاً از برجام خارج شود و راه را برای منزوی کردن ایران و نهایتاً حمله نظامی به آن هموار کند».

 

ما هم «یارکشی» می‌کنیم!

در چنین شرایطی، برخی مهره‌های رژیم مانند حمیدرضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت‌خارجه آخوندها با بیان این‌که «ما در برابر این اقدام آمریکا باید یارکشی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای کنیم». دخیل بستن به کشورهای بزرگ مانند روسیه و چین را توصیه کرده و می‌گوید: «ما باید با کشورهای دوست در این ارتباط مذاکره کنیم و عواقب این کار را برای آنها تبیین کنیم و در این ارتباط باید وارد یک گفتگوی جدی با چین و روسیه شویم».

 

بی‌خاصیت بودن نگاه به اروپا و شرق!

اما اکثر مهره‌ها و کارشناسان رژیم آویختن به چین و روسیه را بی‌فایده می‌دانند. از جمله حسین موسویان از دیپلمات‌های سابق و از اعضای پیشین تیم مذاکرات هسته‌یی می‌گوید: «از نظر من هیچ‌یک از قدرتهای جهانی اعم از اروپا، روسیه، چین یا هند با سامانه‌ای مثل اینس‌تکس یا بدون آن، قدرت مقابله و مقاومت تمام‌عیار در مقابل تحریم‌های فرامرزی یکجانبه آمریکا را نخواهند داشت؛ زیرا هیچ‌کدام روابط تجاری و اقتصادی‌شان با آمریکا را فدای روابط اقتصادی با ایران نخواهد کرد چون مقایسه فیل و فنجان است».

 

اروپا برای ما با آمریکا درگیر نخواهد شد!

یک کارشناس دیگر رژیم به نام مطهرنیا نیز می‌گوید: «درست است که کشور‌های بزرگ اروپا در رقابت مشخصی با ایالات متحده قرار دارند، اما هرگز در برابر یک دیگر قرار نخواهند گرفت و حتی کشور‌های قدرتمند شرقی هم با توجه به شرایط ایران، سعی خواهند کرد در قبال امتیازاتی که دریافت می‌کنند، جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار دهند. زیرا اساساً ایجاد نظم منطقه‌یی به نظم جهانی گره خورده است و ایران... در تیررس ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است.»

 

بانک‌های خودمان هم مجاز به کار با سپاه پاسداران نیستند!

نکته جالب در نوشته‌ مطهرنیا آنجاست که با افسردگی و ابراز وحشت می‌افزاید:‌ «اقدام (آمریکا) حتی به شرکتها و بانک‌های داخلی ایران هم اجازه همکاری با سپاه را نمی‌دهد و در صورت وجود ارتباط، آنها را مشمول تحریم‌های جدید به بهانه همکاری با سازمانهای تروریستی خواهد کرد.»

 

لیست‌گذاری و بهم خوردن تعادل‌قوای درونی رژیم

در این میان یکی از مهره‌های باند اصلاح‌طلبان حکومتی به نام زیدآبادی به تبعاًت داخلی لیست‌گذاری سپاه اشاره کرده و می‌گوید: «دولت ترامپ در تصمیم خود برای گنجاندن کلیت سپاه در لیست سیاه خود، به نقش داخلی آن نیز نظر دارد.

ظاهراً از نگاه آمریکایی‌ها، سپاه پاسداران و نیروهای تحت پوشش آن، در تحولات داخلی ایران به‌گونه‌یی نقش بازی می‌کنند که همواره بر سر بزنگاههای حساس، توازن قدرت سیاسی را به زیان "نیروهای میانه‌رو" به هم می‌زنند و عملاً سبب استمرار وضع موجود و حفظ و تقویت "ایدئولوژی انقلابی" (بخوانید تروریستی) نظام می‌شوند».

زیدآبادی سپس با وحشت‌زدگی این سؤال را مطرح می‌کند که: «آیا این اقدام راه هر نوع تعامل احتمالی با جمهوری اسلامی را نمی‌بندد و سیاست "تغییر رفتار" ایران را به سیاست "تغییر رژیم" تبدیل نمی‌کند؟».

به هر حال در شرایطی که تنها دو روز از لیست‌گذاری سپاه پاسداران گذشته، نگاهی به پیامدهای آن از زبان پاسداران و دیگر عناصر حکومتی، تابلوی بسیار تیره‌ای از وضعیت درونی رژیم و نمای به‌شدت بهم‌ریخته‌ای از حال و روز آخوندها به نمایش می‌گذارد. وضعیتی که در روزها و هفته‌های آینده تیره‌تر خواهد شد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/376ba1ea-5d0b-4cec-a81e-386092ac5ac9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات