728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی –سه‌شنبه ۲۷فروردین ۹۸

مروری بر رسانه‌های حکومتی –سه شنبه ۲۷فروردین ۹۸
مروری بر رسانه‌های حکومتی –سه شنبه ۲۷فروردین ۹۸

روزنامه‌های حکومتی در روز سه‌شنبه ۲۷فروردین مهم‌ترین عنوانهای خود را به پاسخ دو پهلوی خامنه‌ای به روحانی مبنی برای تأمین خسارت سیلزدگان اختصاص داده‌اند. تعمیق شکاف در باندهای حاکم در اثر لیست‌گذاری سپاه توسط آمریکا در روزنامه‌های هر دو باند حاکم دیده می‌شود. اذعان به نفرت مردم از حضور مزدوران برون‌مرزی نظام در شهرهای سیل‌زده و تهدید مردم به‌خاطر اطلاع‌رسانی واقعیتهای سیل هم موضوع مشترک روزنامه‌های هر دو باند حاکم است. FATF هم موضوع کشمکش در روزنامه‌های هر دو باند حاکم است.

در روزنامه‌های هر دو باند به‌وضوح مطالبی آورده شده که نشان می‌دهد راه‌کار رژیم برای تأمین خسارتهای سیل چیزی جز دست کردن در جیب مردم به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم نیست

ایران: می‌توان وام‌های ارزان را به سازندگان روستایی اختصاص داد... درست است که استقراض از بانک مرکزی یا استفاده از منابع صندوق توسعه ملی تبعاًت دارد اما اقتصاد مربوط به همین مردم است که درگیر مشکلات هستند. طبیعی است با اجرای این راه‌کارها افزایش نقدینگی خواهیم داشت اما ما در شرایط عادی نیستیم... دولت چاره‌ای جز تأمین منابع با استقراض از بانک مرکزی یا استقراض شبکه بانکی از بانک مرکزی ندارد هر چند که این استقراض موجب افزایش ۲۰۰هزار میلیارد تومانی نقدینگی می‌شود.

رسالت: رئیس سازمان بسیج: طرح «جهاد همبستگی ملی» را امروز اعلام می‌کنیم که در این طرح هر مسجد در سراسر کشور ساخت یک منزل مسکونی و هر کاسب تأمین یک کالای اساسی را عهده‌دار خواهد شد و مجموعه بانک‌های کشور هر بانک یک مدرسه را تقبل خواهد کرد.

کیهان: خامنه‌ای در پاسخ به‌ درخواست مجوز رئیس‌جمهور برای برداشت از صندوق توسعه ملی به‌منظور تأمین بخشی از هزینه‌های ناشی از خسارات سیل‌های اخیر، از دولت خواستند که با استفاده از محل‌های قانونی موجود، اقدامات لازم را آغاز کند و در ادامه پس از جمع‌بندی وضعیت و در صورت نیاز، برداشت از صندوق توسعه ملی مورد تأیید خواهد بود.

 

درخواست سرکوب کسانی که واقعیتهای سیل را در شبکه‌های مجازی انعکاس داده‌اند در روزنامه‌های هر دو باند حاکم دیده می‌شود.

 

جمهوری اسلامی: روحانی انتشار برخی مطالب غیرواقعی و شایعات در فضای مجازی در این‌گونه حوادث را موجب نگرانی مردم دانست و خاطرنشان کرد: برهم زدن امنیت روانی مردم اقدامی برخلاف امنیت جامعه بوده و باید سیاست‌گذاری لازم برای پیشگیری از انتشار اخبار جعلی و شایعات در شورای عالی فضای مجازی انجام شود

سیاست روز: جای بسی تعجب از عملکرد دستگاههای نظارتی و اطلاعاتی است که این‌گونه فتنه‌آفرینی‌ها خطرناک، در میانه‌ رویدادی بزرگی چون سیل، به‌طور هدفمند تکرار می‌شود و خبری از بررسی و برخورد نیست.

 

سوز و گداز از افشاگریهای مردمی و اذعان به فضای انفجاری جامعه در عین درخواست سرکوب اطلاع رسانان در روزنامه‌های هر دو باند دیده می‌شود. یک نمونه را مرور می‌کنیم:

 

سیاست روز: دشمن از شرایط موجود در خوزستان به‌دنبال بهره‌برداری و دستیابی به اهداف مورد نظر خود است و به‌تازگی شایعاتی را مبنی بر خشک بودن بخشی از تالاب هورالعظیم برای حفظ تأسیسات نفتی مطرح کرده که برخی از اهالی مناطق سیل‌زده خوزستان را آزرده کرده است.

 

ابراز نگرانی از قرار گرفتن سپاه در لیست تروریستی در روزنامه‌های هر دو باند دیده می‌شود. یک نمونه از باند روحانی:

آرمان: پایتخت‌های اروپایی تا زمانی که چراغ سبزی از واشنگتن دریافت نکنند به‌طور جدی با ایران به تجارت نخواهند پرداخت. این در حالی است که اخیراً ایالات متحده برای فشار و محدود‌سازی ایران و پیگیری محاصره منطقه‌یی تهران سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی خارجی خود قرار داده

 

تشدید شکاف در درون نظام بعد از لیست‌گذاری مضمون مطالبی در روزنامه‌های حکومتی امروز است. یک نمونه در روزنامه‌های باند خامنه‌ای:

 

کیهان: فعالآن مدعی اصلاحات در اظهاراتی تأمل‌برانگیز، به‌دلیل حمایت یکی دو روزه خود از سپاه، ژست طلبکار به خود گرفته و مدعی شدند که سپاه پاسداران می‌بایست در پاسخ به این حمایت، رفتار خود را تغییر دهد!

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b15e87fe-e5bf-45e2-9bf0-e973b234aa5f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات