728 x 90

اجلاس سوچی ـ نشست سه جانبهٴ روسیه و ترکیه و رژیم آخوندی در سوچی

اجلاس سوچی
اجلاس سوچی
سوچی شهری بر کرانه‌های دریای سیاه و در دامنه بلندی‌های پوشیده از برف رشته‌کوه قفقاز، یک شهر گردشگری روسیه در مرز غربی این کشور است.

روز چهارشنبه اول آذر نشست یک روزه و سه جانبه میان رؤسای جمهور روسیه، ترکیه و رژیم آخوندی در همین شهر ـ سوچی روسیه ـ برگزار شد.

با گذشت چند روز از امضای بیانیه سوچی و کنار رفتن دود و دم تبلیغات رسانه‌های باند روحانی و خوابیدن نعره‌های پیروزی بر داعش و پایان مأموریت قاسم سلیمانی در سوریه می‌بینیم که هدف از شرکت دادن آخوند روحانی نه طرف حساب قرار دادن وی یا بررسی «سه جانبهٴ » موضوع سوریه که تفهیم این موضوع بود که کار شما در سوریه تمام است و بروید دنبال کارتان.

سایت افغانستان در مطلبی با عنوان «در اجلاس سه جانبه «سوچی» چه گذشت؟» می‌نویسد:
«سه کشور حاضر در اجلاس سوچی بر عزم خود برای ادامه‌ی همکاری فعالانه بین سه کشور روسیه، ایران و ترکیه به‌منظور برقراری صلح و ثبات در سوریه، در نظر گرفته شده توسط قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد، تأکید کردند.» (1)

اجلاس سوچی ـ حرف اصلی
حرف اصلی در اجلاس سوچی برگزاری انتخابات آزاد زیر نظر ملل‌متحد و تدوین قانون اساسی جدید است. اما نکتهٴ مهم این‌که پایه گفتگوهای صلح همان‌طور که گفته شد قطعنامه 2254 است. این قطعنامه که بر مبنای کنفرانس «ژنو یک» تنظیم شده به ضرورت تشکیل دولت انتقالی تأکید کرده است.

اگر یک گام به عمق برویم می‌بینیم که حرف اصلی این است که برای رسیدن به صلحی پایدار در سوریه و انتخابات آزاد زیر نظر ملل‌متحد بایستی دست رژیم را قطع کرد و اسد را کنار گذاشت.

اجلاس سوچی ـ قطعنامه 2254
دو سال قبل، خبرگزاری حکومتی فارس در مطلبی با عنوان «قطعنامه‌ 2254 درباره حل و فصل سیاسی بحران سوریه تصویب شد» نوشت:
«به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شورای امنیت سازمان ملل عصر جمعه به وقت نیویورک قطعنامه‌یی را در ارتباط با سوریه تصویب کرد که هدف از آن ترسیم نقشه راهی برای رسیدن به راه‌کار سیاسی در این کشور است. در این نشست که به ریاست جان کری وزیر خارجه آمریکا و رئیس دوره‌ای شورای امنیت برگزار شد، همه 15عضو شورا به قطعنامه 2254 رأی مثبت دادند تا این سند به‌اتفاق آرا به تصویب برسد.» (2)

اجلاس سوچی ـ تصویب قطعنامه‌2254 در آذر 1394
در بخش دیگری از همین مطلب آمده:
«نکته قابل‌توجه در قطعنامه شورای امنیت، عدم اشاره به نام بشار اسد است. با این حال، وزرای خارجه آمریکا، فرانسه و انگلستان همگی بار دیگر تأکید کردند که بشار اسد باید طی فرآیند انتقالی از قدرت کناره‌گیری کند... لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه هم گفت: اگر تضمینی برای کناره‌گیری اسد نباشد، مذاکرات سوریه موفق نخواهد شد.» (3)

روز بعد یک رسانهٴ حکومتی با لحنی عصبی نسبت به نشست شورای امنیت و قطعنامه 2254 نوشت:
«در شرایطی که هیچ‌گونه قرائن و شواهدی در صحنه میدانی و منطقه‌ای مبنی بر اراده و آمادگی تمامی طرفها برای مشارکت و ورود به روندهای سیاسی جدی به چشم نمی‌خورد، معنا، مفهوم و اهمیت قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل که بسیاری از تحلیل‌گران آن را برای آغاز فرایند صلح‌سازی در سوریه مثبت ارزیابی کرده‌اند، چه می‌تواند باشد؟» (4)

سخنگوی کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس ارتجاع در پایان همین مطلب نتیجه گرفت:
«بنابراین در خوشبینانه‌ترین حالت، می‌توان تصویب قطعنامه شورای امنیت را نتیجه اراده و توافق قدرتهای بزرگ با هدف آزمون تلاشهای دیپلوماتیک بین‌المللی در چارچوب شورای امنیت دانست و کارکرد حداقلی این اقدام در شرایط کنونی، تلاش برای رفع مسئولیتهای بین‌المللی در قبال مسایل و فجایع سوریه است.» (5)

اجلاس سوچی ـ ترکیب نیروها در منطقه
رژیم تلاش کرد موضوع عقب‌نشینی و شکست در سوریه را در دود و دم پیروزی بر داعش و پایان «مأموریت» در سوریه بپوشاند اما پس از کنفرانس سوچی، جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا تأکید کرد نیروهای آمریکایی تا برقراری ثبات در سوریه می‌مانند و رئیس ستاد نیروهای مسلح روسیه اعلام کرد که شمار نظامیان روسیه که در سوریه مستقر هستند به احتمال زیاد کاهش خواهد یافت. افزایش شمار نیروهای آمریکایی و کاهش نظامیان روس و اخراج رژیم و نیروهای وابسته به رژیم از دیگر نتایج اجلاسی است که به نظر می‌رسد پیش‌تر در سطح آمریکا و روسیه هماهنگ شده است و رسانه‌های حکومتی بعد از چند روز ناگزیر صحبت از منافع مشترک روسیه و آمریکا و شکست پروژه دخالتهای منطقه‌یی رژیم و انزوا در خاورمیانه شدند.

خبرگزاری مهر آخوندی سوم آذر در مطلبی با عنوان «گفتگوی تلفنی اردوغان و ترامپ درباره سوریه و نشست سوچی» نوشت:
«دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در گفتگویی تلفنی با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه درباره مسائل دوجانبه، نشست سوچی و هم‌چنین پایان دادن به بحران سوریه رایزنی کردند... گویا آمریکا در نظر دارد که طرح سازش خاورمیانه را بر اساس میل و خواسته رژیم صهیونیستی به سرانجام برساند...» (6)


اجلاس سوچی ـ هماهنگی آمریکا با ترکیه و روسیه
با این حساب می‌بینیم که در این نشست سه جانبه منافع طرف روسیه و ترکیه تأمین می‌شود و فقط این رژیم است که دست از پا درازتر برمی‌گردد و با ذلت و ترس از نگرانی ریزش بیشتر نیروهایش، جشن خروج «پیروزمند» از سوریه می‌گیرد.

اجلاس سوچی ـ کنفرانس ریاض
همزمان با اجلاس سوچی، کنفرانس بزرگ اپوزیسیون سوریه در ریاض با حضور «دیمیستورا» نماینده ملل‌متحد برای صلح سوریه تشکیل شد. در این کنفرانس اغلب گروهها و جریانهای مخالف بشار اسد پشت یک میز نشسته و برای نخستین بار مواضع مهم و مشترکی اتخاذ کردند.

دوم آذر 96 خبرگزاری رویتر از توافق گروه‌های مختلف اپوزیسیون بشار اسد بر سر بیانیه پایانی نشست ریاض خبر داده و تأکید مجدد آن بر کناره‌گیری اسد از قدرت را مهم‌ترین موضوع بیانیه پایانی این اجلاس شمرد و خاطرنشان کرد که شرکت کنندگان در نشست ریاض نه تنها بر پایبندی به ‌مضمون توافق شده نشست "ریاض ۱" تأکید کردند، بلکه فراتر از آن خواستار کناره‌گیری اسد حتی پیش از تشکیل دولت گذار شدند.

اجلاس سوچی ـ نشست ائتلافی کشورهای مسلمان
چند روز بعد از کنفرانس ریاض، نشست ائتلافی وزیران دفاع ۴۰کشور مسلمان به‌منظور بررسی راههای 'مبارزه با تروریسم' به ریاست محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، در ریاض برگزار شد و رژیمهای ایران و سوریه و عراق به این اجلاس دعوت نشدند.

اجلاس سوچی ـ ائتلاف کشورهای مسلمان علیه تروریسم در ریاض

خبرگزاری حکومتی ایسنا نوشت:
«بیش از ۴۰کشور در نشست وزرای دفاع ائتلاف اسلامی تأکید دارند که از لحاظ مالی، سیاسی، اطلاعاتی و نظامی با هم کار خواهند کرد... بن سلمان تأکید کرد، کشورهای شرکت‌کننده در این ائتلاف اسلامی نظامی به تعقیب تروریسم حتی اگر زیر زمین رفته باشد و در آنجا مخفی شده باشد، خواهند پرداخت.» (7)

سایر رسانه‌های حکومتی هم که بعد از اجلاس سوچی و ریاض، شاهد تیر خلاصشان در نشست ائتلافی کشورهای مسلمان بودند با غیظ نوشتند:
«ریاض مدعی است که این نشست آغازی برای تلاشهای ائتلاف به‌اصطلاح اسلامی ضدتروریسم برای مبارزه با افراط‌گرایی است.» (8)

اجلاس سوچی ـ غیظ و کین آخوندی از ائتلاف کشورهای مسلمان

با این حساب می‌بینیم که اجلاس سوچی آغازی بود برای پایان یک تراژدی خونبار که توسط رژیم و مزدورانش در سوریه و سایر کشورهای منطقه اعمال می‌شد. در این سناریو چون رژیم به‌علت مجموعه‌یی از تحریم‌ها و محدودیتها و انزوای بین‌المللی دست پایین را دارد برخلاف گذشته به جای مقابله با نتیجه اجلاس تلاش کرد با کتمان ماجرا و دود و دم پیروزی بر داعش، عقب‌نشینی از سوریه را توجیه کند. البته نظام ولایت به‌علت ماهیت جنگ‌افروزانه و ضرورت بقایش در صدور جنگ و تروریسم همواره در تلاش برای ایجاد شکاف و فتنه در منطقه است اما به‌علت چرخش تعادل‌قوا به نفع مقاومت و تضعیف ولایت فقیه، به‌سادگی قادر به حفظ اسد و ایجاد فتنه در کشورهای عربی نیست و نمی‌تواند مانند گذشته با آتش‌افروزی در منطقه مانع ریزش نیروهایش در داخل گردد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1-منبع: دری نیوز
2-خبرگزاری فارس ـ 28آذر 1394
3-خبرگزاری فارس ـ 28آذر 1394
4-رسانهٴ حکومتی مشرق ـ 29آذر 1394
5-رسانهٴ حکومتی مشرق ـ 29آذر 1394
6-خبرگزاری حکومتی مهر ـ سوم آذر 1396
7-خبرگزاری حکومتی ایسنا ـ پنجم آذر 1396
8-خبرگزاری حکومتی مهر ـ پنجم آذر 1396.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/eec03540-44b1-4ea7-8fc4-1012821f5468"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات