728 x 90

ایران، محیط‌زیست، بالاترین فرسایش گیاهی و آب در جهان

محیط زیست ایران، بالاترین فرسایش گیاهی و آب در جهان
محیط زیست ایران، بالاترین فرسایش گیاهی و آب در جهان

عیسی کلانتری، رئیس سازمان به‌اصطلاح حفاظت از محیط‌زیست در حکومت آخوندها، پنجشنبه ٢۴خرداد۹۷طی مراسمی در مشهد اعتراف کرد که رتبۀ محیط ‌زیستی ایران در میان ١٨٠کشور جهان بالاتر از ١٠٠است. این کارگزار حکومتی، رژیم ایران را یکی از سرافکنده‌ترینها در زمینۀ حفظ محیط‌زیست معرفی کرد که حتا جرأت ندارد شاخصهای واقعی محیط‌زیست خود را در مجامع جهانی بیان کند. او با استناد به آمار و ارقام زیست محیطی سعی کرد به جای حاکمیت پلید ولایت فقیه، ایران را یکی از جوامعی خواند که "بیشترین ظلم را به محیط‌زیست خود روا داشته است».

وی افزود: ایران بیشترین فرسایش خاک را در جهان داراست و به‌رغم بالاترین استفاده از منابع انرژی، پایین‌ترین بازده انرژی را دارد.

کلانتری در جای دیگری از اعترافاتش گفت: بالاترین فرسایش گیاهی و آب در جهان متعلق به ایران است که به هیچ عنوان افتخارآفرین نیست.

 

وضعیت بحرانی آب در ایران

عیسی کلانتری با کم‌رنگ کردن مسئولیت سردمداران و کارگزاران حکومت، علت اصلی این وضعیت را جهل و ناآگاهی عمومی عنوان کرد ولی نتوانست بر مسئولیت حکومت سرپوش بگذارد و اذعان کرد «کلیه مسئولان جمهوری اسلامی از جمله قضات قوۀ قضاییه» در این بحران نقش دارند.

کلانتری گفت: «امروز ۷۰درصد جمعیت کشور در معرض بی‌آبی شدید قرار دارد، به‌طوری که سرانۀ آب ۷۰درصد جمعیت ایران به کمتر از ۵٠٠متر‌مکعب رسیده، در حالی که بر اساس معیارهای جهانی سرانۀ آب زیر ١۰۰۰متر‌مکعب به منزلۀ وضعیت بحرانی است».

رئیس به‌اصطلاح سازمان حفاظت از محیط‌زیست در رژیم آخوندها افزود: «امروز خراسان رضوی ١۳۰درصد منابع آبی تجدیدناپذیر خود را مصرف می‌کند که وحشتناکترین رقمی است که می‌توان در جهان پیدا کرد».

او هم‌چنین تصریح کرد که میزان استفاده از منابع آب تجدیدپذیر در ایران آخوند زده رقم ١١٠درصد است و حالی‌که کشور چاد که دومین رتبه در استفاده از منابع آب تجدیدپذیر را از آن خود کرده تنها ۶۳درصد منابع آبی‌اش را استفاده می‌کند.

عیسی کلانتری در ادامه اعترافاتش اذعان کرد، وضعیت محیط‌زیست ایران چنان وخیم شده است که از سازمان زیر دستش با ۷هزار نفر پرسنل، کاری ساخته نیست. و با انداختن مسئولیت به گردن مردم غارت شده ایران گفت: "از محیط‌زیست ایران باید ٨۰میلیون نفر حفاظت کنند."

 

وضعیت معادن ایران وخیم است

این کارگزار حکومت آخوندها وضعیت معادن کشور را نیز وخیم خواند و گفت: «معادن کشور یک بار مصرف شده‌اند، یعنی معدن را تخریب، بهره‌برداری و رها می‌کنند و به سراغ جای دیگری می‌روند».

وی با اشاره به یکی دیگر از جنایات این رژیم افزود: «بر روی تمام رودخانه‌های کشور سد بسته ایم بدون آن که حق و حقوق زنده ماندن کشور را در نظر بگیریم، به‌طوری که مردم خوزستان بیش از ١٠٠روز در سال با مشکل گرد و غبار و تعطیلی روبه‌رو هستند.

کلانتری اعتراف کرد: دریاچه‌های کشور در نتیجۀ همین سدسازیهای بی‌رویه خشک شده و شیراز امروز به جهنم بدل گشته است.

این کارگزار حکومت تأکید کرد: «در به وجود آمدن این وضع، نه آمریکا، نه روسیه و نه اسراییل هیچ دخالتی نداشته‌اند و همۀ این وضعیت را خودمان به وجود آورده‌ایم».

او در اعترافات دیگری گفت: «هم اکنون ده کلانشهر کشور با آلودگی شدید هوا مواجه اند. پسماند شمال کشور را غیرقابل زیست کرده و سه استان کشور زیر پسماند دفن شده‌اند. در شهر همدان فرونشستهای چند ده متری صورت گرفته چون هر قدرتوانسته‌ایم آب زیرزمین اش را بیرون کشیده‌ایم».

عیسی کلانتری هم‌چنین گفت، خشک شدن رودخانه‌ها به نابودی تالاب ها انجامیده است. و تصریح کرد که «در حوزۀ دریاچه ارومیه، ۶۹درصد آب تجدیدپذیر مصرف می‌شود چون ۳۷سد بر روی رودخانه‌های دریاچه ساخته شده و مسیر تمام آبهای ورودی به این دریاچه بسته شده‌اند».

 

بیشتر بخوانید:

در قسمتی از فصل پنجم بیانیه سی و ششمین سالگرد تأسیس شورای ملی مقاومت ایران تحت عنوان «قتل‌عام طبیعت، فجایع اجتماعی، توحش ضدایرانی رژیم آخوندی» می‌خوانیم:

بلایی که رژیم ولایت فقیه بر سر طبیعت ایران آورده، بی‌سابقه است. هیچ اشغالگر و حاکمی در تمام طول تاریخ ایران زمین، این‌گونه وحشیانه طبیعت ایران را قتل‌عام نکرده است. کشور ایران هیچگاه شاهد فجایعی در چنین ابعاد که هر روز گوشه‌ای از آن در رسانه‌های حکومتی پوشش می یابد نبوده است. بحران فاجعه‌بار آب، آلودگی بی‌حد و مرز هوا، بحران ریزگردها، نابودی جنگلها و مراتع، رشد کویری شدن بخشهای زیادی از کشور، خشک شدن تالابها و دریاچه‌ها و… نتیجه استیلای نظام ولایت فقیه و استبداد مذهبی بر میهن ماست. وقتی فقط در تهران، در هر سال، چندین هزار نفر به‌علت آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند، می‌توان چشم‌انداز این طبیعت کشی را مجسم کرد.

بحران آب، که اکنون بسیاری از آن به‌عنوان «فرابحران» و فاجعه یاد می‌کنند، مسأله مرکزی و اساسی برای حیات مردم کشور است. ایران در بین ۲۴کشوری قرار دارد که وضع آب در آنها خطرناک است.

در بیانیهٔ سال گذشته شورا آمده است: «سرزمین ایران کنونی طی قرنها، با وجود آب و هوای چهار فصل، دارای منابع محدود آبی و از نظر تقسیم اقلیمی در رده‌بندی خشک و نیمه خشک (۹۰درصد) بوده است. اما حکومت ولایت فقیه به جای استفاده بهینه از منابع موجود و سرمایه‌گذاری مؤثر برای فرصت سازی از وجود چهار فصل و استفاده از آفتاب و باد، درآمدهای کشور را صرف سرکوب و جنگ و صدور تروریسم کرده و می‌کند. مخالفت خمینی و خامنه‌ای با کنترل جمعیت- چیزی که می‌توانست نقش مهمی در بهبود محیط‌زیست داشته باشد- خیانت بزرگ دیگری در این زمینه به ایران است. چرا که در دوران رژیم خمینی جمعیت ایران بیش از دو برابر شده، اما ذخایر آبی کشور به‌شدت کاهش پیدا کرده، نیمی از جنگلها نابود شده، خاک ایران به‌شدت فرسایش پیدا کرده، دریاچه‌ها رو به نابودی رفته، مراتع ویران و هوا به‌شدت آلوده شده است. ره آوردهای این نظام ننگین در حوزه محیط‌زیست، یعنی بحران آب، آلودگی هوا به‌خصوص در کلان شهرها، توفان نمک و ریزگردها در استانهای مختلف، نابودی جنگلها و زمینهای کشاورزی، رانش خاک و امثال آن، هستی و حیات کنونی و آینده مردم و کشور ما را با چالشهای بزرگی در حوزه محیط‌زیست روبه‌رو کرده است».

 

رتبه حفاظت از محیط‌زیست ایران بر اساس شاخص EPI یا ENVIRNOMENTAL PERFORMANCE INDEX مطالعه بر روی در ۲۲شاخص زیست محیطی، از جمله منابع آب، آلودگی هوا، تنوع زیستی و تغییرات آب و هوایی مورد بررسی قرار می‌گیرد و هر ساله توسط دانشگاه YALE و سایت http://epi.yale.edu/ اعلام می‌شود.

بر طبق این تحقیق، ایران تحت حاکمیت آخوندها در رتبه ۱۱۴قرار دارد. جدول و تصویر زیر وضعیت کشورهای مختلف را در این زمینه نشان می‌دهند.

مقایسه این جدول که مربوط به سال ۲۰۱۷است با جدول ۲۰۱۰همین ارگان بین‌المللی نشان می‌دهد که محیط‌زیست ایران طی کمتر از ۸سال گذشته ۶۳رتبه بیشتر به قهقرا رانده شده است.

وضعیت محیط‌زیست در ایرن آخوند زده با رتبه ۱۱۴، حتی از کشورهای فقیر آفریقایی مانند: سودان ۱۰۴، سنگال ۹۸، گنگو۹۵ و آنگولا۹۰نیز به‌مراتب وخامت‌بارتر است.

جدول مقایسه‌ای وضعیت محیط‌زیست کشورها

جدول مقایسه‌ای وضعیت محیط‌زیست کشورها

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ec5a79f5-9610-404a-9f3d-222fff3217d9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات